Annons:
Etiketteraveluppfödning
Läst 1011 ggr
MissanTissan
1/26/16, 8:52 PM

Seriös uppfödning - Hur går man vidare?

Hej!

Vill bli så seriös som bara går nu med uppfödningen. Jag kommer gå med i SVEMUS imorgon och så.

Men hur fortsätter man? Jag har köpt hem pärmar och sånt som jag tänkt ha stamtavlor och sånt i.

(Jag kommer gå efter psyke/hälsa först och sedan gå vidare till teckningar. )

Vad har ni för papper på era möss? Någon som kan skicka till mig så kan jag skriva ut och ha i mina pärmar. Berätta gärna så mycket som möjligt!

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Annons:
ariama
1/29/16, 7:38 AM
#1

Ja, du har ju redan "svaren" från mig i och med att du läst min tråd:

http://mus.ifokus.se/discussions/568662ebce12c40e3600064d-nytt-ar-uppfodning-och-statistik?discussions-8

Och det är väl så, du har redan läst det mesta som folk har att säga. Så vad ska jag säga mer? Vad är det viktigaste? Tid och tålamod faktiskt. 😃Att inte ha bråttom i sin avel.  Men du frågade om papper till pärmarna. Det enda jag kommer på, är stamtavlorna förstås, och sedan något papper med tillägg till stamtavlorna som fyller på informationen.

Själv kompletterar jag med en blogg (privat, endast för mig) där jag skrivit in varje mus som gått i avel, med foton. Oerhört informativt och lättåskådligt när jag i efterhand vill följa utseende-utveckling. Jag har en blogg för hanarna och en för honorna. Etiketterat med musens namn så får jag lätt fram den jag vill titta närmare på.

Mina kollegieblock är ovärderliga för mig!! Där är första sidan reserverad för födda kullar, datum och föräldrar. Efteråt lägger jag till dödsdatum och orsak.

Sedan vänder jag på kollegieblocket och börjar bakifrån med att skriva upp parningar, när hona och hane sätts ihop och beräknad första datum för nedkomst.

Och hela blockets innanmäte fyller jag med tankar och idéer och allmänt vad som händer i uppfödningen och bland mössen. Det går åt många kollegieblock med tiden. 🙂

Tsunamis
1/29/16, 9:24 AM
#2

Det finns så många olika sätt att organisera sina  foton och anteckningar Ariama här ovan förklarar sin metod rätt så ingående. 

Jag har djurens namn, antal och kön skrivet på varje bur med icke vattenfast tusch/whiteboard penna. Inte det bästa kanske för ibland råkar jag nudda det och sudda lite men det håller ändå hyfsat bra med en nyare tuschpenna. 

Sen har jag anteckningar på Google Drive/Google Documents för jag har ändå en gmail adress och på så sätt kan jag komma åt mina anteckningar överallt. Datorn, i telefonen, ja tom. på jobbet om jag undrar över något. Sitter verkligen dagligen och petar ner något. 

Anteckningarna är först en lista på djurens namn, färg, födelsedatum, föräldrar och om jag har någon extra anteckning över just den musen. De är arrangerade efter individer per bur, så på rad 1-3 står de tre mössen som bor i en bur sen har jag ett mellanrum och så kommer nästa bur. Jag har i regel kring 100 möss så det är ju ett viktigt sätt att hålla reda på alla. Honornas burar kommer först sen hanarna.

Under all individdata har jag födda kullar med datum, namn på mamma och antal ungar födda, antal överlevande och färg + kön på dem.

Under kulldatan har jag de planerade parningarna med veckonummer, hane namn x hona namn, väntade färger/vilket projekt de tillhör och så vilket datum jag satte ihop dem. Föds det en kull så grönmarkerar jag hela raden och flyttar ner den i dokumentet bland övriga avslutade parningar. Föds det inte en kull så rödmarkerar jag hela raden, skriver nån notis om varför och lägger den på samma ställe. Är det två mammor varav ena aldrig födde rödmarkerar jag den honans namn och gör samma sak.

Sen kommer sålda djur, här har jag flyttat ner dem med anteckning vem de såldes till.

Sen kommer avlidna djur, här har jag flyttat ner dem med anteckning om vad de dog av och när.

Jag har försökt att ha mina anteckningar i ett excelark istället men det är lite plottrigt, inte lika luftigt och svårare att göra ändringar på mobilen och platta. Jag har just nu båda, vilket är störigt men vi får se hur länge det håller.

Foton har jag mängder av och lägger på min dropbox arrangerade i mappar efter år och med datum på + anteckning om vad mappen innehåller. Så t ex 151101 Utställning Borås eller 151222 kull xx

Jag har hemsida jag uppdaterar minst en gång i veckan. Facebooksida likaså, och med mailfrågor dem besvarar jag dagligen + tid på forum som denna och diverse Facebookgrupper. Här är det väl olika hur ofta man vill göra det, jag jobbar ändå framför en dator så det är lätt för mig att ta en paus från arbetet och peta ner något i mina anteckningar eller hemsida.

Däremot är det ingen som säger att du är oseriös om du inte gör som mig eller ariama. Men det man bör göra är att följa SVEMUS råd och föreskrifter (dem får du när du blir medlem och om du vill bli reggad uppfödare) och att ha någon typ av anteckningar över individdata och planerade parningar och ha en idé om varför du gör dem.

Grattis, du fick just nu mitt längsta inlägg hitils det är rekord!

MvH  Tsunamis

ariama
1/29/16, 9:33 AM
#3

Haha, vi är såna nördar Tsunamis! 😃

Tsunamis
1/29/16, 9:34 AM
#4

ännu mer nörd, för att jag ändrade mitt inlägg med mer tillägg… haha 😛

MvH  Tsunamis

ariama
1/29/16, 9:38 AM
#5

Hur man löser hantering och skötsel rent praktiskt, så växer det ju fram allteftersom. Jag har t.ex. vit eltejp som jag skriver datumet på, och tejpar fast på buren när jag gjort rent. Och likaledes samma tejp med namnen på som jag har på burarna. Lätt att ta bort och byta.

När jag gör rent är så olika, eftersom jag har olika stora burar och olika antal möss i dem. Så jag går efter en kombination av när den rengjordes sist och vilket behov som finns. Ibland använder de ju t.ex. toalett flitigt så jag bara behöver byta i den - men det betyder ju inte att hela buren måste bytas ändå fast inte lika ofta.

ariama
1/29/16, 9:41 AM
#6

Det är så himla roligt att läsa hur andra gör, när det handlar om den långsiktiga aveln. Jag tycker den är svår!

Annons:
MissanTissan
1/29/16, 9:47 AM
#7

Tack så hemskt mycket för tipsen! Idag ska jag åka och köpa ett gäng kollage block, pärmar och tillbehör till pärmar. Håller på startar upp en hemsida, facebooksidan får vänta. #1 Jo, jag läste den noga men det vore kul att se hur fler gör. :) Men ditt sätt låter väldigt effektivt.

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

ariama
1/29/16, 9:56 AM
#8

Jag tror att ens eget system växer fram med tiden, precis så som man själv vill ha det och som passar en själv. 😃 Man får prova sig fram. Allt "omkring-arbete" är faktiskt en stor del av både roligheten och fascinationen med musavel.

Men som Tsunamis skriver, "seriös" kan man vara utan att vara såhär "nördig", bara man håller sig till vissa grundregler. Dvs att man sköter om sina djur väl, har en bra foderstat, håller koll på kön och planerar sina parningar, och endast använder friska djur i sin avel, som är i god kondition och har ett bra beteende. Hälsan är oerhört viktig eftersom det är något som går i arv.

MissanTissan
1/29/16, 4:25 PM
#9

Men då är jag redan "Seriös" haha! Det enda som är kvar nu är att gå med i SVEMUS. Håller på flyttar så det har varit så man glömt haha! Men ska få det gjort imorgon! :)

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

ariama
1/29/16, 7:52 PM
#10

Lycka till! 😘

StillaSinnet
1/30/16, 8:15 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#11

Jag har skrivbok med vanlig penna. Inbundna böcker som håller att bläddras i 👍

Inne på bok nummer tre nu efter fem år.  

För mig går det snabbare att bläddra i böckerna. jag kan göra små anteckningar om hur de placerats, köpare, vilka i kulle som gått i avel, ev sjukdomar och varför och när de dog. 

För andra kan det se rörigt ut men jag vill ha böcker som jag lätt kastar med i väskan till utställningar och undrar någon något om möss bakåt i leden så letar jag snabbt upp det. Mellan kullarna har jag sedan sidor med dagboksanteckningar.

På bilden syns två orange klisterlappar. Sånna använder jag  på mina burar och namnlappen följer musen var den än placeras. Tex vid parning, utställningsboxar, tillfälligt flyttade vid städning eller burbyte. På så vis håller jag stenkoll på vilken mus som är vilken. Det är ett måste för mig som har blå möss i fyra-fem burar och dessa kommer kanske från olika linjer. 

När den flyttar sätter jag den i boken eller på transportlådan. När de dör kastas de eller sätts i boken. 

Eftersom SVEMUS har sitt jättebraiga registreringssystem där vi har koll på 6 led bakåt så är jag nöjd med det. jag brukar spara själva PDF-filen för varje mus på min egen dator om reggsystemet en dag skulle braka eller på annat sätt försvinna. Där ser man 4 led bakåt och alla syskon (på sida två). Denna kan också printas ut om man vill ha dem i pappersform i sin pärm.

Jag skickar med lite bilder och en skärmdump så ser du hur det kan se ut 🙂

MEN att enbart hålla ordning på papper gör inte en seriös uppfödare. Det viktigaste är att hålla ordning på mössen 😉. För att bevisa det för omvärlden så ställer man ut dem så andra också kan beskåda dina välskötta djur och du får papper på att de är fina avelsdjur, välskötta och i bra kondition från domare. Ju fler domare som tycker lika desto bättre meriter får mössen. Då är det lättare för omvärlden att förstå att du är en seriös uppfödare.

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

StillaSinnet
1/30/16, 8:33 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Tyvärr kan jag inte infoga fil här i pdf-format, men jag skickar ett meddelande till dig  på FB med en gammal stamtavla på Int Pr GP SE-TAMs Mums-Mums, och i min bok ser jag att både han och brorsan blev två år om du vill det? PM:a mig i så fall. Lägger en skärmdump på det också, men där syns inte sid 2 med syskon osv

Jag vill tillägga att jag inte har läst i den förra tråden om ariama länkade till. Kanske rapar jag upp gammalt för dig?

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

ariama
1/30/16, 8:40 AM
#13

Heja Artlink! Blir lika glad varje gång du dyker upp med dina kloka ord!! 😃

Vill lägga till om utställningarna. De är viktiga av många anledningar, särskilt som ny.  Till en början räcker det med att besöka utställningar! För man får erfarenhet av hur andras möss ser ut, och hur möss kan se ut, vara och bete sig.

Sedan är det viktigt att ställa ut, för att man får sina möss noga genomgångna av en erfaren musmänniska. Många är de som fått erfara att, hoppsan, inälvsparasiter? Kvalster? Ja, till och med löss har dykt upp på utställningar … 

En vårta på magen?  Hoppsan, den har jag inte sett ☺️… (den satt i ljumsken på undersidan, och ja, jag hade missat den, kvalster har jag också missat i början).

Ohyra/parasiter kan vara mkt svårt att se när man inte är van. Domaren brukar hålla "en liten snabbkurs" för dem som är där, när något sånt dyker upp (i alla fall på min tid). Man tittar, studerar, diskuterar, fotograferar. Klubben är liten och fördelen är att träffar och utställningar aldrig blir opersonliga. Och viljan att lära ut är stor.

Man blir också lätt hemmablind, så att både få se andras möss, och få sina egna bedömda av utomstående, är oerhört lärorikt. Sedan väljer man själv vad man vill ha för möss, men man VET i alla fall vad man väljer!

Annons:
StillaSinnet
1/30/16, 9:16 AM
#14

#13 👍 jag tittar upp som gubben i lådan då och då!

Lägger till mer: Och även om man, som jag, är både registrerad uppfödare och domare själv så behöver man ändå andras ögon som hjälp ständigt, just pga av den där hemmablindheten! Ingen blir så duktig att den kan höja sig själv över andras infallsvinklar. Jag har stor ödmjukhet inför andras erfarenhet och kunnande ❤️. Ju mer jag lära mig desto bättre förstår jag hur lite jag vet. 

Den som tror sig veta allt är oftast nybörjaren 😉

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

ariama
1/30/16, 9:27 AM
#15

Japp, instämmer fullt med #14.  Egentligen kan man faktiskt aldrig veta något med full säkerhet. Men det kanske man måste bli över 60 för att förstå (eller misstänka, för jag kan ju inte veta, med full säkerhet 😉).

Grodan
1/30/16, 3:20 PM
#16

Jag har inte så mkt papper längre. Jag har det mesta i huvudet och i datorn.

Eftersom jag är på gränsen till utbränd igen så vill jag ha allt så enkelt som möjligt. Jag väljer de friskaste och bästa ur kullarna att avla vidare på, ur bra kullar. Kullar med föräldradjur som blir sjuka eller dör för tidigt (innan 1,5 års ålder) vill jag ogärna avla vidare på. Men eftersom jag anser att jag också kan avla bort oönskade defekter så försöker jag med det, dock antecknar jag då (i mitt huvud och i en bild-stamtavla livslängd och dödsorsak).

När någon vill köpa möss av mig brukar jag gå igenom stammen, berätta om varje djur bakåt. Så det kan bli muntligt, men även digitalt. Sällan på papper idag som sagt.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

MissanTissan
1/30/16, 5:15 PM
#17

Tack allihopa! Kul att ni alla kommer med så mycket tips. Jag har aldrig varit intresserad i utställning, men detta gjorde mig solklart intresserad. Jag ska fixa upp mitt egna lilla system såfort min flytt är klar och berätta hur jag valt att göra. :) Har packat ner datorerna och vet inte hur man PMar via mobilen, kan du skicka PM till mig artlink?

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

StillaSinnet
1/31/16, 5:55 PM
#18

#17 ja, det kan jag! Kommer nu :)

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Upp till toppen
Annons: