Annons:
Etikettergenetikfärgerhårlagteckningar
Läst 1645 ggr
ariama
2016-02-02 13:33

Splash och Tricolor i olika färger

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Den vanligaste färgen hos splash och tricolor är svart. Eller snarare bör jag säga: De vanligaste färgerna är svart a/a  och beige  c(e)/c(e).  För både splash och tricolor baseras på två olika färger kan man säga.

Den första färgen är grundfärgen som kan vara vilken som helst av svart, blå, chocolate, lilac, eller gul (dominant yellow eller recessiv yellow).

Den andra färgen är blekningsvarianten av grundfärgen, vilken också kan vara olika beroende på vilken blekgen som används.  Blekningsfärgen kan vara mörk eller ljus, så man kan t.ex. få fram både mörka och ljusa splash, beroende på blekgen som används. Fortfarande med de mörkaste partierna svarta.

Att just svart och beige används, beror på att denna kombination ger de bästa kontrasterna, särskilt vid tricolor. Svartlings Aragonit visar upp kontrasterna hos en sådan tricolor.

Annons:
ariama
2016-02-02 13:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Och Sparv får visa upp en "svart splash".  Tyvärr vet jag inte blekgen, eller kombination av blekgener men c(e) kan mycket troligt vara inblandad här.

ariama
2016-02-02 13:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Vill man ha andra grundfärger börjar kontrasterna suddas ut. Mest beror det på att olika färger bleks på olika vis, och ibland syns det nästan ingen skillnad alls mellan blekta och oblekta partier.

Spectra får visa upp en chocolate/fox-splash.

ariama
2016-02-02 13:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#3

Det finns ett annat lokus utöver C-lokus, som har alleler som bleker pälsen, nämligen "rödögongenen" p/p som ger musen röda ögon och bleker pälsfärgen ett snäpp (inte så mycket som c-varianterna gör).

Enligt Tsunamis efterforskningar (Tack Tsunamis) syns splash på dessa varianter endast så länge de är ungar. Min Duva är Dove-splash, vilket knappast går att se längre. Fast en svag tickning med lite mörkare hårstrån här och var tycker jag mig kunna se irl. Men om jag inte visste att hon är splash skulle jag inte kunna säga det.

De skiftningar i färgen som syns på fotona, vet jag inte om det bara är blänk, eller verkligen splash som kommer fram vid fotografering. Ofta tycker jag färger och nyanser kan ses bättre när jag fotar - och ibland tvärtom förstås.

ariama
2016-02-02 13:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Nu har jag inga fler varianter att visa upp. Men nu kommer det spännande! 😃 För mig i alla fall.

För nu har jag ungar i lite olika varianter, som jag ännu inte ens vet vilka varianter, och verkligen inte vet hur de ser ut som vuxna när pälsen både vuxit ut ordentligt samt färgerna mognat.

Här är i alla fall en RY (recessive yellow) tricolor. Upptäckt idag.  Gul färg bleks så oerhört mycket av blekgener på c-lokus, att de kan vara svåra att urskilja. 

Tjejen längst fram är alltså RY-tricolor.

ariama
2016-02-02 14:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Jodå. 😉 Titta noga.

Det är inte lätt att se vad som är vad.  Tri och splash har ju inte bara två respektive tre tydlig färger, utan ofta även lite blandningar i nyans mellan grundfärgen och blekfärgen, har jag märkt. Hennes ljusgula fläckar kan urskiljas, men hon verkar även  vara "mycket blekgul" på en stor del av resten av kroppen. Titta på bilden ovan och jämför med den tecknade chocolaten som alltså är rent vit (och chocolate). Musen under till vänster är "gråbeige" i nån blekt variant jag inte vet, dvs inte vit.

ariama
2016-02-02 14:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4
#6

Här är ett gäng splash i chocolate, RY och okänd färg. Hjälp mig gärna! Det är "den mörka ljusa" som jag inte vet vad den är. Hon är inte RY!

Annons:
ariama
2016-02-02 14:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#7

Alla tre är splash, alltså, inget "vitt" på de ljusa partierna, utan grundfärg och blekningsfärg. (Annars vore de tricolor om de även har vitt).  Gult bleks alltså ner till "nästan-vitt", så en gul splash är inte mörkgul och ljusgul i splash-mönster, utan gul och (nästan-) vit.

Tjejen till höger vet jag inte grundfärg på. Att hon inte är en gul mus, ser jag främst på att hon har mörka ( = pigmenterade) öron och nos. Gult pigment finns inte i skinnet på möss, bara i hårstråna,  och alltså har gula möss alltid opigmenterade öron.

Jag har inte full koll på vad som finns längre bak i stamtavlan på dessa, så blå, alltså lilac på mina chocolatemöss, skulle kunna dyka upp…

nakuta
2016-02-02 18:31
#8

Så spännande :D

Amor vincit omnia

Reggad Uppfödare i SHF under Prefixet Midnattsglimtens

Grodan
2016-02-02 18:34
#9

Jag trodde aldrig den dagen skulle komma då amaira avlade Splash… Det känns ut-o-in/avigt…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Tsunamis
2016-02-02 19:30
#10

Haha jodå! Jag satt och väntade på den dagen :) minns att Ariama nämnde RY Splash någon gång och viljan att se hur de kommer att se ut. Fördelen med röd färg är att den mognar med åldern. Din Tricolor och Splash borde rimligen få lite starkare färg i vuxen ålder alltså (men det vet du ju redan).

MvH  Tsunamis

ariama
2016-02-20 12:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#11

Jämförelse mellan RY-tricolor och RY-splash, igen. De är liiite större än sist 😉. Fotade idag och 4 1/2 vecka gamla. Blekt gul syns ju knappt, ser mest vitt ut. Tricolorns blekta gula fläck /fläckar har jag markerat, i den mån jag kan se dem själv.  Hon är mest vit, gräddvit, och gul.

Medan splashen har fler nyanser av gult och blekgult, och inget vitt alls (fast det är svårt att se).

Splashen ser riktigt läcker ut faktiskt.  Men färgerna lär ju förändras ganska mycket när de växer. Dessutom är dessa RY utavlade så de har ingen bra RY-färg i grunden. Dvs bättre kan de vara som både splash och (kanske) även tri? Kul i alla fall, eftersom jag är (född) så otroligt nyfiken.

ariama
2016-02-20 12:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4
#12

.

ariama
2016-02-20 12:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#13

Tricolorn.

Annons:
KickiG
2016-02-22 08:00
#14

Ska bli spännande att se vad som händer med färgerna när de blir lite äldre. Splashen är faktiskt jättefin! Tricken då kanske inte riktigt lika eftersom det knappt syns det är en tricolor.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

KickiG
2016-02-22 08:02
#15

Det där blev väldigt oartigt, inte meningen. Men färgmässigt så tycker jag personligen att man ska se tre färger ganska lätt, om det ska vara tre färger i pälsen :)

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

nakuta
2016-02-22 12:38
#16

Splashen är ju riktigt snygg :D
Men tricolorn syns ju tyvärr dåligt att h*n är Tri

Amor vincit omnia

Reggad Uppfödare i SHF under Prefixet Midnattsglimtens

ariama
2016-02-22 19:04
#17

#15. Asch, jag visar ju bilderna just för detta. Att RY tricolor inte är nåt att satsa på.

Tycker det är intressant att se/visa lite olika tri-varianter. Ganska självklart att svart-beige-tri (och splash) är mest populärt och snyggast med sina tydliga kontraster.

Alwyn
2016-02-24 13:43
#18

Men åh, man får inte visa så söta möss! Vill musnappa dem omedelbart!

Upp till toppen
Annons: