Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 814 ggr
TheCottonCandy
2/13/16, 1:37 AM

Sen popcornålder?

När jag läser om popcornåldern står där att den brukar inträffa ca vid 4 veckors ålder. Är det möjligt att möss som är födda den 16 december är i den åldern nu, alltså när de är nästan 2 månader gamla? 

Hur brukar era 2 månader gamla möss vara?

Annons:
ariama
2/13/16, 8:01 AM
#1

Popcornåldern är för mig redan när de börjar få ögon och kanske som mest mellan 14 - 21 dagar. Men möss kan vara så olika!

Det finns ungar på bara nån dag som visserligen inte hoppar, för det kan de inte än, men som rusar iväg allt vad de kan och är "helvilda". Så gör de vilda husmössens ungar instinktivt, för så har de en  liten chans att överleva om katten/räven grävt fram boet. Sedan ligger de och trycker tills mamman letar reda på dem igen och tar dem till ett nytt säkrare bo.

Popcorn-beteendet har samma ursprung och betydelse för den vilda musen. Medan våra tammöss förhoppningsvis är så domesticerade i det här avseendet att ungarna är hanterbara, både från början och allt eftersom de växer upp. De varken rusar iväg, eller hoppar iväg. Men "många" (?)  tammöss har kvar sitt  vildmusbeteende som ungar.

Mina musungar är aldrig i någon popcornålder, de är fullt hanterbara. Men de är ofta mycket "försiktiga" och lite "fega" när de är i den åldern.  Mellan 5 - 6 veckor börjar dock försiktigheten ge med sig och nyfikenhet, mod och tillit öka. Men som sagt, möss är så olika. En del möss blir snabbt tama, andra blir aldrig riktigt frimodiga.

En mus på 2 månader som "hoppar iväg" när man håller den, går ju inte att hantera. Den är antingen fullständigt ohanterad från början,  eller har för mycket "vildmusgener" i sig, tänker jag.

KickiG
2/13/16, 10:18 AM
#2

Mina möss kommer alla från samma uppfödare, och det är intressant att följa med dem för det är klart olika beteenden som hänger ihop med färgerna (och därmed också linjerna, förstås). 

Mina vita (pew och pei) har alltid varit hoppigare av sig fram till ungefär 3-4 månaders ålder. Inte popcorn hoppiga dock. Men när jag lagt dem tillbaka ner i buren så har de hoppat sista ca 15 cm. De har hoppat inne i buren mellan olika inredningar som varit på lagom avstånd.

Jag ser inte att vara "hoppig" som samma sak som "popcorn". Popcorn är mera att skjuta iväg åt alla håll och kanter utan minsta aning om vart man hamnar. Som ariama säger, överlevnadsinstinkt. Mina hoppiga tjejer har alltid vetat vart de varit på väg då de hoppat, även om jag ibland tyckt att det varit lite väl högt uppe de hoppat ifrån. Och mina vita har alltid blivit super lata och oengagerade bara de vuxit till sig lite.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

TheCottonCandy
2/13/16, 11:50 AM
#3

Tack för era svar! 

Tror att de jag har är ganska ohanterade, då är det väl därför det är så hoppiga i handen. Det kommer där ändras på i alla fall! Förhoppningsvis blir dem lite bättre med åldern också :)

Upp till toppen
Annons: