Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 1100 ggr
ariama
2/16/16, 4:35 PM

Löss och kvalster

Är nyfiken på hårsäckskvalster.

De yttre parasiterna kan delas upp i 3 grupper (enligt mig):

Löss. Suger blod. Är tillräckligt stora för att synas med blotta ögat (särskilt om man sett ett angrepp förut och vet vad man ska titta efter). Jag har haft löss och tittat på dem i stereolupp, så jag har koll på dem.

Pälskvalster. Suger inte blod. Lever på hudflagor och kanske lite hårstrån här och var. är tillräckligt stora för att ses med blotta ögat (särskilt om man sett ett angrepp förut och vet vad man ska titta efter). Jag har studerat även dem i stereolupp, och har koll på dem.

Finns några olika arter på möss av både löss och pälskvalster, som kan vara svåra att skilja åt, men det behöver man inte heller göra. Det räcker att skilja löss och pälskvalster åt, och inte ens det behöva man göra för behandlingen är densamma med en droppe stronghold i nacken.

Både löss och pälskvalster är relativt vanligt på möss.

Hårsäckskvalster. Suger inte blod. Lever inne i hårsäckarna, med enbart baken uppe vid hudytan.  Mycket små, ses ej med blotta ögat. Om dessa vet jag ingenting!

Hur ser en mus ut som har misstänkt hårsäckskvalster?

Finns det flera arter som går på möss?

Om olika arter, ger de olika symton? (hör t.ex. "öronskabb" hit? Om inte, vad är dessa för sorts skabb i så fall?)

Är hårsäckskvalster vanligt eller ovanligt på möss?

Annons:
ariama
2/16/16, 4:40 PM
#1

Jag hittar inget bra på nätet om hårsäckskvalster på möss.

Det står mycket om dessa på hundar och hästar. T.ex.

"Alla hundar har demodexkvalster i sin normalflora men vid provtagningar på en frisk hund är det näst intill omöjligt att hitta kvalstren genom skrapprov. Kvalstren orsakar nämligen bara problem på hundar vars immunförsvar inte har förmågan att hindra dem från att föröka sig."

Det är ju inte långsökt att tro att detsamma gäller för möss. Och som vanligt är det viktigt med ett bra immunförsvar.

Det står också:

"För att diagnostisera demodex tas flera, ganska djupa, skrapprover vilket innebär att veterinären med hjälp av en skalpell skrapar upp små skrubbsår på olika ställen i hundens hud. I mikroskop kan veterinären sedan se parasiterna som små cigarrformade kryp."

Hämtat från denna länk:

_http://www.agria.se/hund/artiklar/sjukdomar-och-skador/demodex-hos-hund/
_


ariama
2/16/16, 4:47 PM
#2

Jag såg möss, för mkt länge sen på utställning, vars ögon var lite kletiga liksom, och domaren sa att den var angripen av kvalster. Det fanns ingenting misstänkt i pälsen, huden i nacken var ok, inga sår.

Vad för sorts kvalster ger sådana symtom?

Undrar amaira som har mycket undringar i huvudet idag. 😃

Grodan
2/16/16, 5:56 PM
#3

Det finns 4 olika arter av skabbkvalster som går på möss och råttor. De ska anses avara artspecifika, men… vad jag sett kan de absolut leva på andra små gnagare.

En av dessa anses vara rätt lik hundens demodex och leva under/i huden. Jag har inte märkt någon större skillnad på dem tyvärr. Ett angrepp ses nästan alltid som att pälsen är gles i nacke, huvud

#2 En stor fara med hörsägen, därför försöker vi få domare att inte konstatera saker utan bara bedöma hälsa. Troliga orsaker kan man diskutera, men en domare är inte en veterinär!!!

DÄREMOT kan skabbkvalster sitta i ansiktet och runt ögonen.  Frågan var om musen hade skabbkvalster på ögonlocken men att DU inte såg dem…?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
2/17/16, 4:41 AM
#4

Förlåt, min så kallade fråga var otydlig.

Enligt din artikel Grodan, så finns det 6 skabbkvalster.

  • Myobia musculi (vanligast)
  • Radfordia affinis
  • Mycoptes musculinis
  • Trichoecius romboutsi

och

  • Demodex musculi (hårsäckar)
  • Psorergates simples (hårsäckar)

Nu delar jag upp dem så här, eftersom de första fyra är relativt "stora" pälsskabb, och de två senare är så små att de inte syns, inklusive nedgrävda i huden.

Alla 6 är skabb.

De fyra första har jag koll på (tror jag i alla fall). Här behöver jag inte fråga i nuläget.

Det är de två nedersta jag inte vet något om. De måste ju vara mycket svårare att diagnosticera! ? Hur yttrar sig de två nedersta skabbangreppen på musen? Kan de ge symtom enbart kring ögonen, när pälsen i övrigt inte är angripen? (hårsäckskvalster finns ju inte i pälsen som pälsskabben).

Vet inte om frågan/frågorna blev tydligare.

Vet så lite, att jag inte ens vet om frågorna är relevanta…

Är en av dem "öronskabb", eller vad är det?

ariama
2/17/16, 4:55 AM
#5

Tänker också, att jag vill skilja de två sorterna åt, när vi pratar skabb.

Eftersom de är så olika, är sätten att diagnosticera ett angrepp också olika.

För pälsskabben - de vanligaste - behövs inget skrap-prov av huden, både djur och ägg finns ju i pälsen!

Sätt musen på ett svart stort papper eller annat svart underlag, och borsta pälsen med en tandborste. Då ser man de nedramlande skabben mot det svarta pappret när de försöker fly. Dubbelhäftande tejp omkring sidorna som stoppar dem, kan vara bra.

Eller "klappa" musen med en tejpbit och titta efter om det fastat något kryp.

Skabbkvalstret däremot kräver skrapprov av huden, men då räcker inte ett enkelt ytligt prov. Vet inte, men i alla fall på hund krävs flera, ganska djupa, skrapprov  ( läs #1).

ariama
2/17/16, 5:03 AM
#6

#3. "DÄREMOT kan skabbkvalster sitta i ansiktet och runt ögonen.  Frågan var om musen hade skabbkvalster på ögonlocken men att DU inte såg dem…?"

Nu menar du pälskvalstren, eller hur? Eftersom du säger att man kan se dem.

Menar du att de kan slå sig ner runt ögonen där det saknas päls, utan att musen är angripen någon annan stans?  Är inte det ganska ologiskt? (vet inte hur "logiska" skabb kan vara… )

Annons:
Tsunamis
2/18/16, 8:30 AM
#7

Sitta i ring runt ögat… hmm… det där är intressant nu när ni säger det för det var nog den typen av kvalster jag och Goldens såg på utställning i Danmark för 2 helger sedan. Vi frågade men det var tydligen vanligt och 'det är inget, det är bara ett tecken på stress' vilket vi förstås inte köpte. Men jösses vad små prickarna var! Syntes väldigt tydligt på möss med mörk färg kring ögonen. Jag tyckte inte de satt i ögonkanterna direkt utan de satt i pälsen och tittade upp ur den. Kanske musens stress tvingar fram dem ur pälsen? Tror väl inte just dessa är så farliga egentligen.

MvH  Tsunamis

ariama
2/18/16, 12:40 PM
#8

#7. Intressant. Fota gärna om möjligt, om ni ser något sånt igen?

Demodex hårsäckskvalster för hund tror jag bara är runt en halv eller en fjärdedels millimeter! Små prickar ja, med andra ord. Nä, så farliga lär de inte vara, och troligtvis är det kvalster som konstant bor på djuren, fast i liten skala (se #1 ovan)

Om något liknande återfinns på en död mus, får ni gärna skicka den till mig! (Jag kan betala portot).  Jag kan titta i stereolupp (som ett mikroskop fast lättare att använda och med `två ögon´). Och sedan jämföra med bilder på internet och förhoppningsvis finna art.

Tsunamis
2/18/16, 1:02 PM
#9

#8 Får försöka komma ihåg systemkameran, tror absolut inte det går att fokusera med sämre kameror eller mobilen.

Köpte en mus från samma person men jag behandlar ju alla i karantän, och speciellt i detta fallet då jag misstänkte 'något'.

MvH  Tsunamis

Grodan
2/18/16, 7:47 PM
#10

#4 ok. jag har med mig de 4 från 90-talet så de är befästa i minnet… de två andra är några jag inte känner eg… så det blir nytt för mig


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
2/19/16, 7:59 AM
#11

#10. Ja, och därför är de väl nya för mig också, eftersom det är du som är den största "mus-utbildaren" här 😃 (och i Sverige). (Icke att förglömma Elin, Lottiz, och Eva Johansson när jag nu namnger)

Själv tycker jag att en jämförelse är viktig för att kunna förstå dem. Jag tycker att just kvalstren "slås ihop" fast det i mina ögon är två helt olika "grupper", som uppför sig olika, ser olika ut, och ger olika symtom. Och vill man veta vad man har, gör man också på olika vis.

Jag skulle nog vilja dela upp de yttre parasiterna i löss, skabb och kvalster! Även om skabb också är kvalster, är de kliniska skillnaderna så stora.

Eller löss, skabbkvalster och pälskvalster är förstås mer korrekt.

Dina fyra Grodan, är pälskvalster. Och vad jag förstår är de också de vanligaste.

Grodan
2/19/16, 11:06 PM
#12

#11 hm… problemet med mig och detta är nu att jag är så sjukt trött på det… jag lägger inte mer energi på det… jag konstaterar ohyra och behandlar… fine


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
2/20/16, 12:17 PM
#13

#12. Jo, sånt som funkar för en, räcker ju. Och ibland har man fått nog av vissa saker, man orkar inte gräva i evighet, när det ändå funkar med den kunskap man har.

Själv tycker jag inte min kunskap räcker, när det gäller just skabbkvalstren. Skulle vilja se hur ett angrepp ser ut, i verkliga livet. Samt veta hur vanligt det eventuellt är.

Annons:
Grodan
2/20/16, 12:33 PM
#14

#13 Ok, får jag fråga varför? Varför vill du veta hur vanligt det är?

Angrepp tycker jag alltid att man märker på allmänhälsan, allmänna konditionen. Något är fel och sånt kan du absolut se, det tror jag. Eller har du någon idée nu om att barbering, morrhårsätning el dyl beror på skabbkvalsterangrepp?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
2/20/16, 12:45 PM
#15

Varför inte??

Nej barbering och morrhårstugg tror jag knappast har med kvalster att göra!

Men nedsatt allmänhälsa och nedsatt allmän kondition beror ju knappast alltid på parasitangrepp, eller hur?  Hur vanligt det är, säger ju också hur troligt det är, att det är just ett skvabbkvalsterangrepp som sätter ned konditionen, eller om det är något annat som jag bör leta efter i första hand?

Som sagt, pälskvalster och löss har jag koll på, skabbkvalster inte.  Tycker det är en brist hos mig, som uppfödare, det är bara det.

Loppor är inte särskilt vanligt hos möss, och dem har jag inte heller koll på. Men eftersom det är ovanligt med loppor på möss i Sverige, så som jag förstår det, behöver jag inte det heller. Dessutom har jag koll på t.ex. fågelloppor och andra smådjursloppor, och tror inte det är så stor skillnad, så jag tror jag skulle kunna identifiera dem om jag större på dem.

Men just skabbkvalster vet jag ingenting om, och jag vill veta.  Bara som "musuppfödarallmänbildning". 🙂 Om inte annat skulle jag vilja veta om det är en kunskap som jag BEHÖVER veta.

Grodan
2/20/16, 2:29 PM
#16

Jag tog bara något ur luften det där med barbering, morrhårstugg… tänkte att du ev har någon teori som du nu söker bekräftelse för

Du vet ju att en mus som mår bra, sköts väl och får nyttigt käk, samt har bra gener och immunförsvar klarar av ett ohyreangrepp rätt bra själv med undantag för när man råkar bomba dem med smittade saker - t ex smittat hö - då kan de få ett angrepp av löss och bli svårt sjuka.

Så ohyreangrepp går ofta hand i hand med hur mössen sköts, mår och klarar smittor.

Men detta vet du.

Jag förstår inte ditt intresse, då du själv inte har några problem… men men

Du kan alltid göra ett skrapprov och titta under lupp. Jag kör med denna http://www.clasohlson.com/se/Portabelt-mikroskop/Pr347934000


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: