Annons:
Etiketterköpessäljefterlysningauktioner
Läst 617 ggr
[dynamitella]
2/20/16, 1:43 PM

(B) 20/2 Pygmémöss mot vanliga?

Jag köpte tre pygmémöss (1.2) för några veckor sen, men har börjat fundera på om det verkligen var rätt djur för mig. Jag har inte sett dem mer än 2-3 gånger sen de kom hit, och de är fruktansvärt rädda för allt som rör sig, utöver att de bara är framme på natten. Tanken var att de skulle liva upp mitt skrivbord och kanske erbjuda något trevligt att titta på om kvällarna!
Det är inte så att de är ivägen eller något, och jag ångrar inte inköpet!
Men då jag ser hur folk kan interagera med sina vanliga möss, och kanske låta den springa runt på bordet eller klappa lite snällt, blir jag lite öm i hjärtat.
Jag har dock inte någon mer plats.
Så min fråga är helt enkelt om någon här har en mushona eller två som skulle vilja byta mot mina pygméer?

Om inget intresse för detta visas behåller jag dem självfallet :) Det är mer om någon sitter hemma och är trött på sina möss och vill ha en ny liten art.

Jag bor i Lund.

Annons:
lollynonna
2/20/16, 2:06 PM
#1

Luktar de lika mycket som vanliga möss? Har de samma behov som vanliga möss?

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

Grodan
2/20/16, 2:10 PM
#2

#1 Nej, de luktar i princip ingenting. De är mera tittdjur, då de i regel inte är så tama och kan hoppa iväg långt om de blir skrämda…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[dynamitella]
2/20/16, 2:14 PM
#3

#1

Precis som grodan säger :)

Hen har gjort en superbra artikel också! http://mus.ifokus.se/articles/4e54d8a188f4726573001b87-afrikansk-pygm-mus

Jag räknade inte med att jag skulle bli så öm i hjärtat av att se folk kela med sina möss, så jag trodde att pygméer skulle stilla mitt gnagarbehov. Men jag tror att jag bedömt helt fel här.  (skulle aldrig få för mig att lyfta eller ta ut så små möss, ser hur snabba och rädda det är, så det är till 100% tittdjur).

Grodan
2/20/16, 2:35 PM
#4

hihi, jag är en hon… (Tack förresten)

Pyggisar kan bli så pass tama att de går att hantera lite mer, eller få se oftare, men man bör nog hantera dem redan som små.

Sedan vet jag inte hur det gick med sällskapsaveln på dem - där man selekterar för hälsa och temperament samt benägehet att bli tam… Det känns som att flera tröttnade på dem samtidigt i Sverige och att vi idag inte har så många som föder upp dem på seriöst sätt.

Vill man se sina pyggisar mer ger man dem en bur med mindre gömställen och mer yta, kanske. Eller har radion på 7/24 om man är ensamboende, alt placerar akvarium/terrarium på centralt ställe i hemmet så att de vänjer sig vid ljud och inte gömmer sig vid minsta lilla ljud.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[dynamitella]
2/20/16, 2:45 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

#4

Såhär ser det ut nu :) Ca 45x45x70 cm. 
Jag tycker att de är suuuperfina och kallar på min pojkvän varje gång jag ska gå in på rummet (smyger) och tittar runt dörrkarmen. Där sitter de och äter och tvättar sig! Men jag förväntade mig att de skulle vara tryggare då ägaren sa att de tom. var handtama (har självfallet inga planer på att testa ta ut dem dock!).

Om ingen är intresserad av ett byte behåller jag dem här och övar med ljud och rörelse så de blir mindre rädda, självfallet :)

Detta var mer en tanke då det "går till så" i reptilvärlden. Dvs att om man köper en ny art och inte får ut vad man trodde av den, anses det acceptabelt att byta med en annan som känner samma sak. Tror att det är så eftersom reptiler inte bryr sig om sin ägare :) Och då pygmémöss verkar strunta fullkomligt i vem som sätter in mat, tänkte jag att jag utan dåligt samvete kan byta mot någon som tröttnat på tammöss. 

Jag har redan blivit skuldsatt som dålig djurägare, att jag inte läst på tillräckligt osv. Men jag har tvärt om läst varenda inlägg du gjort om dem, och köpt exakt den blandning av foder du rekommenderat (kostade gott och väl 700 spänn i bara fröväg med en liten påse av varje sorts frö), inredde med dammfritt spån, hö, hus att bo i, grenar att klättra på, kokosnötter, klätterbar bakgrund, värmematta, mini-minivattenskål osv. 
Allt jag vill göra är att förklara att det inte var ett hastigt beslut att skaffa dem, utan att det helt enkelt är en annan uppfattning jag fått om dem när de väl kom hit :) Ägaren svor dyrt och heligt på att de "var som minimöss bara" och kom fram och tittade på en i terrariet osv.

Grodan
2/20/16, 2:56 PM
#6

#4 Lugn. Ingen ifrågasätter eller bläijmar dig. Vi förstår alldeles utmärkt. Varför tror du knappt någon här har pyggisar?

En paradisbur för dem, jättefint. Där har de det bra. Dock kanske du ska ta bort några bon? Öppna upp lite så att de har lite mera öppet och inte så mkt gömställen.

Det du berättar att de bor i ett tyst rum… ja, det är ju också lite fel förutsättningar om man vill ha orädda djur… bär ut dem i vardagsrummet/köket (det rum där ni är mest eller där tv o radio finns - så kan den vara på när ni inte är där) bums

❤️


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
lollynonna
2/20/16, 2:57 PM
#7

Åh jag är definitivt intresserad! Men jag måste läsa om dem lite mer, och få tillåtelse att ha dem. Min mamma är inte så förtjust i möss…

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

[dynamitella]
2/20/16, 2:59 PM
#8

#6
Vad skönt! Jag blev nyss uppläxad på facebook. Själv hade jag nog sagt samma sak som henne (typ, "du skulle läst på mer, ge dem större terrarium, skaffa fler osv").

Aha :/ Jag trodde det skulle vara tvärt om. Att mer gömställen = tryggare möss som visade sig mer. Det har jag fått om bakfoten då alltså!
Jag hade absolut gjort det om det inte var så att vi har tre katter, varav en gör allt i sin makt för att slakta allt som rör sig.
Hon försöker bryta sig in på rummet och hoppa upp och slå på glasrutorna här inne också! Har fått skaffa dubbla haspar på dörren så de inte har tillgång till sovrummet.
Så den enda anledningen att de står här är eftersom de är dödsdömda annars :(

Grodan
2/20/16, 3:02 PM
#9

#8 Ok, ta in en radio då.

Usch för fb-grupper… det är så mobbat…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Lamina
2/20/16, 3:59 PM
#10

Jag såg ditt inlägg på FB och tänkte skriva, men det försvann. Jag är eventuellt intresserad av att byta några av dessa ( http://mus.ifokus.se/discussions/56bfdf78ce12c461fd00031f-thecla-och-hennes-sma?discussions-2 ) mot dina små. (Har alltid velat ha pygmemöss, men har aldrig varit läge att skaffa när det funnits till salu.) Jag bor dock i Sthlm. Men det kanske går att lösa på nått vis..?

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

[dynamitella]
2/27/16, 10:41 PM
#11

Jag har hittat mina drömmöss nu, så annonsen kan gärna tas bort! :)

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: