Annons:
Etiketterföreningutställningträff
Läst 2431 ggr
Grodan
2016-03-01 20:13

Skulle bli medlem i SVEMUS om...

Skriv o rösta…

Det syns inte vem som röstat och på vad! Däremot syns det när någon lägger till något. Om du vill ha något tillagt men inte vill stoltsera med ditt nick så skicka pm till mig så lägger jag in din "önskan"


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
iFokus
2016-03-01 20:16
#1

ariama har lagt till följande förslag:

  • …det var billigare
iFokus
2016-03-01 20:24
#2

lollynonna har lagt till följande förslag:

  • …jag hade några möss och planerade att föda upp
Grodan
2016-03-01 23:29
#3

❤️


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

KickiG
2016-03-02 07:45
#4

Jag gav min röst på "Det var billigare".  320 kr för att få tre tidningar elektroniskt och en per post känns väldigt dyrt. Även om man tar i beaktande att det är porto inom Europa.

Mitt medlemskap i den finländska föreningen kostar 15 euro per år, det är ungefär 140 kr. Då får man 4 tidningar årligen på posten samt billigare utställnings- och registreringsavgifter.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

ariama
2016-03-02 08:11
#5

Jaa… I Sverige kostar det 250:- Och okej, jag förstår att "det kostar" och att föreningen behöver pengar. Men jag kan ändå inte låta bli att undra om medlemsantalet skulle stiga om det inte var så himla dyrt. Jo, 250:- är dyrt, i min värld.

Kanske skulle det gå på ett ut ekonomiskt, dvs fler medlemmar men mindre årsavgift ger samma saldo. Eller många fler medlemmar (mkt billigare årsavgift) kanske t.o.m. ger mindre pengar till svemus, men …  ?   

T.ex. …men vad får man för pengarna? Ett reggsystem som endast ett fåtal använder?  Utställningar som endast ett fåtal besöker?

KickiG
2016-03-02 08:50
#6

Förr kostade det 1 euro i timmen att parkera i Borgå centrum. Staden behövde mera pengar, så de höjde parkeringsavgiften till 2 euro i timmen. Parkeringsintäkterna sjönk, eftersom folk istället parkerade 3-4 kvarter bort där det är gratis och promenerade sista biten…

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Annons:
Tsunamis
2016-03-02 10:35
#7

Alla förslag mottages tacksamt till styrelsen. Det går inte att omvärdera en regel, ett beslut eller en avgift om inte synpukter framförs via motioner till styrelsemöten. Så sköts alla föreningar det är inget unikt med SVEMUS 😉

MvH  Tsunamis

Zamwyn
2016-03-02 10:42
#8

Apropå det här med att det skulle vara lättare att bli uppfödare, så tror jag man skulle komma långt med att man i efterhand fick sätta sitt uppfödarnamn på kullar födda innan man blev godkänd. Så fungerar det t.o.m. i SKK (eller har gjort iaf) och det skulle fortfarande kunna markeras på ngt vis att man inte var godkänd än vid den tidpunkten (prefixet inom parantes, inget SE före osv). Kanske med en tidsbegränsning så det gäller kullar födda fr.o.m att man blev medlem eller inom de närmsta 1-2 åren eller nånting. 

Jag tycker det är viktigare att lätt kunna släktforska och enkelt se vem som fött upp vad och få med så många möss som möjligt i systemet än att propsa på en fast tidsgräns.

Tsunamis
2016-03-02 11:06
#9

Uppfödarnamnet i parentes är enkelt då ägaren/uppfödaren själv kan ändra namnet i systemet. Behövs bara ett beslut och det är inte helt orimligt med tanke på sökbarheten i släkten, så det behövs bara lämnas in en motion till styrelsen för det.

MvH  Tsunamis

ariama
2016-03-02 13:09
#10

Sänk medlemsavgiften till 100 kronor så kanske till och med jag blir medlem igen, om det nu spelar någon roll…

Att uppfödarnamn finns med har jag alltid tyckt är viktigt, även om uppfödningen inte är reggad. Det gör sååååå stor skillnad att veta VEM som fött upp musen!! I alla fall för mig som har lite koll på olika uppfödare.  Är musen uppfödd hos ägaren/den som tar kullen, eller är musen inköpt?  Det kan jag bara gissa mig till.  Import bör stå, och land bör stå och uppfödare (även från annat land) bör stå.

Och så saknas hur mycket info som helst i regsystemet.  Jag kollade på SE-Golden´s Lancelot, inköpt splash-hane. Kolsvart unge, finns extreme black i stamtavlan? Haha, vem vet? Jo, jag förstår det, eftersom jag nu råkar veta att Amanitas avlat extreme black, men det är MIN kunskap, inget som svemus tillhandahållit.

Lägg motion? Men regsystemet är begränsat, det hjälper inte vad jag säger.

Lamina
2016-03-02 13:20
#11

Jag SKA bli medlem i Svemus, när jag får råd. Tycker det är en bra förening som förtjänar mitt stöd. Har dock bara en mus som jag skulle kunna tänka mig att ställa ut. Men utställningarna är jul, så… Håller däremot med om att regssystemet behöver jobbas lite på. Men då jag själv inte har någon användning för det så är det väl mest bara för andras skull.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Tsunamis
2016-03-02 13:32
#12

#10 du frågade om medlemsavgift, lägg en motion för det. Lägger du också en motion om reggprogrammet kan det läggas resurser på det. Vad är det som säger att det inte kommer diskuteras och eventuellt klubbas igenom? Som sagt så funkar alla föreningar det är inget som stoppar motioner. Lägga energi på att diskutera det i flera år kostar nog mer ärligt talat.

MvH  Tsunamis

Zamwyn
2016-03-02 13:44
#13

#9 Ja, jag har funderat länge på att skriva en sådan motion och ska nog börja fila på en, tror jag.

Annons:
Grodan
2016-03-02 21:32
#14

#7 Absolut. Detta kommer att framföras. Klubben behöver utvecklas och det är viktigt att få veta vad folk anser om klubben och hur den kan överleva. Överlever enbart om det finns medlemmar.

Jag gör denna förfrågan för att jag är nyfiken. Det har redan dykt upp några saker jag inte ens tänkt på. Så för mig är det mkt hjälpsamt och jag vill ju att SVEMUS fortsätter leva…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Cert
2016-03-02 22:14
#15

oj, kostar det över300:-/år att vara med i svemus?!

Grodan
2016-03-02 22:19
#16

#15 nej, det kostar 250 kr


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Tsunamis
2016-03-02 22:29
#17

#15 320kr är för medlem utanför Sverige vilket KickiG råkar vara.

MvH  Tsunamis

Tsunamis
2016-03-02 22:31
#18

#14 klart jag också är nyfiken! Jag lägger mer än gärna en motion till styrelsen också om man inte vill göra det själv eller av någon anledning känner sig obekväm med det.

Känns lite som att samma saker dykt upp för 17:e gången bara. Men ja lite nytt från andra infallvinklar är det.

MvH  Tsunamis

Cert
2016-03-02 22:34
#19

ah, oj.

ariama
2016-03-03 08:21
#20

#18. Om "samma saker" dyker upp "för sjuttonde gången" kanske det är något för styrelsen att fundera på/ ta på allvar, motion eller inte? Inte för att jag vet vad du syftar på, eller ens om ni inte redan tagit det på allvar. 😃

Jag själv är inte medlem längre, och skriver alltså ingen motion. Vad gäller registreringen så krävs det väl ingen motion för att förstå att det saknas mycket i den? Det diskuteras ju allmänt, eller? Sedan lång tid tillbaka dessutom, problemet är inte lättlöst, eller?

Annons:
iFokus
2016-03-03 10:53
#21

kent har lagt till följande förslag:

  • om inte det va så mycket pajkastning
Tsunamis
2016-03-03 14:27
#22

Nu kommer kvalitétsåsikterna fram ser jag.

#20 SVEMUS fungerar som vilken normal förening som helst. Skriva sina åsikter på fristående forum hit och dit ger inget konkret för en förening att ta beslut på. Du och alla andra måste komma till någon i styrelsen och säga 'hej, jag tycker det är är ett problem. Kan du ta upp det?'

Jag tycker inte det är så svårt. Det behöver inte vara formalia med en skriftlig motion inskickad till styrelsen via snigelpost. Jag vet att du inte längre är medlem, mig veterligen kan du som privatperson ändå gå till styrelsen och säga vad du tycker är fel. Föreningen behöver inte ta till sig det och officiellt ta ett beslut, men vi är en liten grupp musfolk så chansen att du skulle bli ignorerad är väldigt liten. Alla är värdefulla för en liten skara intresserade människor.

Och jag säger det här för sjuttonde gången att vill man förändra något hos en förening är det som en medlems fulla rätt att lägga fram allt man tycker och tänker på bordet och allt som är fel (och även allt som är rätt om något nu råkar vara det). Men jag har inte hört någonting sådant hitils. 0, nada, zilch.

Förlåt, jag menar inte att peka ut någon allra minst du ariama men du vet egentligen allt det här redan. 

Alla HAR rätt att diskutera på ett forum och Grodan ville som sagt öppet diskutera. Men att ta upp något som inte är nytt och som man har tyckt länge, det gynnar liksom ingen. Annat än ens ego i att eventuellt höra att andra tycker lika dant.

MvH  Tsunamis

ariama
2016-03-03 14:36
#23

Ja jag vet, nej jag tar inte illa upp. 😘 Jag tänker högt. 😛

iFokus
2016-03-03 21:32
#24

MissanTissan har lagt till följande förslag:

  • …det var flera träffar med fika o pyssel runt om i landet
iFokus
2016-03-03 21:32
#25

MissanTissan har lagt till följande förslag:

  • …det var flera träffar med fika o pyssel runt om i landet
Grodan
2016-03-04 00:12
#26

#22 Känner igen allt utom sista meningarna. Det kändes liiiite trist att läsa.

Jag vet hur det funkar i föreningslivet och jag accepterar att folk tycker saker men inte gör något åt det. Det är ok. Däremot är jag en sådan som gör saker. Faktiskt.

Jag skapade inte denna tråd eller någon annan SVEMUS-tråd nyligen för att bråka eller för att gotta mig i trams, utan för att jag faktiskt

  • vill veta varför folk inte är medlemmar
  • vill rädda klubben
  • innerst inne brinner för SVEMUS och är det någon klubb i världen som jag lägger ner energi, tid och pengar på så är det SVEMUS (även om jag de senaste åren kännt mig utfryst och mobbad - japp! det är sant! aldrig hänt tidigare i SVEMUS…)
  • älskar möss
  • inte ser det som något stort problem att kontakta SVEMUS styrelse med resultaten eller skriva motioner

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
2016-03-04 07:58
#27

Nu handlar ju tråden lite om att få fram vad "folk" tycker är negativt i SVEMUS, och som jag förstår det, med tanken att komma tillrätta med det, och kanske få fler medlemmar?

Ändå tänker jag nu skriva något jag tycker är positivt med SVEMUS - för dig Tsunamis  😃:

När jag är med på utställningar (med eller utan egna möss)  tycker jag det är UNDERBART roligt när jag får se er alla, och träffa er alla, för ni är alla goa som gull och har ett hjärta av guld, och ni brinner verkligen för mössen. ❤️❤️❤️

Annons:
Tsunamis
2016-03-04 15:20
#28

#26 Nu var ju inte inlägget riktat till dig och att du skapade denna tråden överhuvudtaget. Utan den specifika åsikten som ariama nämnt och att den kommit upp ett par gånger tidigare. Om man ska vara krass så är det ju så, varför vill man höra att andra tycker likadant om X åsikt? För att må gott själv och få gehör för det man tycker är trist. Då menar jag att det är helt ok, men för att få fram sin åsikt behöver man gå en annan väg (till klubben) och inte bara stanna vid att säga vad man tycker.

#27 Haha det är lugnt ariama du behöver inte göra någon vågskål av det hela 😃❤️ Jag är så himla van att folk inte nämner det bra utan bara nämner det dåliga. Jag själv är sån och har vuxit upp i ett sånt hem, låter trist men ja sånt är livet. Piska inte morot 😛

MvH  Tsunamis

Grodan
2016-03-06 16:00
#29

❤️

Jag tror att om vi tyckte att det var för mkt negativt med SVEMUS skulle vi inte kämpa på…

❤️


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
2016-03-10 13:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

#28. En morot till Tsunami! 😃😘

(Nädå, den är inte maskangripen 😉, det är en larv - inte mask - som kommer att bli en vacker mätarfjäril)

StillaSinnet
2016-03-12 07:09
#31

#21 den enda jag vet som kastar pajer är du, så sluta med det så är det borta 😃

När var du medlem sist…2013? Det är ju ett tag sedan så jag vet inte helt säkert att du vet hur det är i föreningen nu när du inte är kvar.

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

StillaSinnet
2016-03-12 07:11
#32

David Bumford (engelsk domare) sa en gång några kloka ord som de ger till folk som vill ändra på föreningen utifrån:

-Vill man vara med och styra bilen ska man sitta i den. 

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

ariama
2016-03-12 10:05
#33

#32.  

" - Vill man vara med och styra bilen ska man sitta i den. "

Haha, jaa.  Och som gammal busschaufför säger jag:

- Vill man ha passagerare så får man se till att göra resan attraktiv. Skrattar

Jag förstår vad du menar Artlink (och ni andra), men en förening består ju inte enbart av styrelse, eller av styrande, eller ens av aktiva medlemmar. En förening bör väl även gärna ha ett gäng passiva medlemmar, som med sitt medlemsskap visar att de stöder föreningen även om de inte arbetar i den (avskilda orsaker)?

Jag förstår vad du menar, och jag håller även med, men fastna inte i  det tänket!!! Föreningen är för liten för det. LYSSNA utåt istället!! Och försök öka på det passiva antalet medlemmar, det vinner föreningen på i det stora hela.

ariama
2016-03-12 10:29
#34

Jag vill lägga till, att varje röst som kommer utifrån av ickemedlem, bemöts i nuläget på samma vis. I stort sett: Du är inte välkommen, vi lyssnar inte på dig, håll tyst eller bli medlem och ändra själv.  Det är ingen bra strategi.

Och jag är endast en person så det gör väl varken till eller från, men jag skulle t.ex. vara medlem om priset var humant…  Bara vanlig passiv medlem, som åtnjuter privilegiet att … att … att vaddå? 

En digital medlemstidning med listor på vinnande möss på utställningar.  Möjligheten att regga möss - jag provade det… och jag säger inget mer eftersom det då betraktas som tjat, eller att jag enbart säger det för att jag vill ha medhåll av andra (???),  och icke får sägas.

Behoven kanske är olika hos musfolk? De kanske inte stannar vid uppfödare och/eller utställningsintresserade? Lyssna! Vad önskar musägare? Det skadar aldrig att försöka utöka sin målgrupp.

Gör en markmadsundersökning vet jag! Så ni VET och inte bara utgår från er i styrelsen.

Jag VEEEEET - föreningen är liten och drivs av en knapp handfull ideologer, men kosta inte på er att stänga öronen för dem som är utanför, det är ingen klok strategi. Även om det inte finns möjlighet till förändring, så LYSSNA i alla fall, och ta till er.

Och, nu yttrar jag mig som icke-medlem, vilket gör att jag pratar fullständigt ut i det blå  antar jag, även om mitt inlägg enbart har som syfte att "hjälpa". Fast jag själv inte är medlem (av förklarliga skäl) kan jag bidra med tankekraft. Kanske inte är fy skam ändå, med sådär "gratis utifrån engagemang". ??

Annons:
Tsunamis
2016-03-12 16:50
#35

Men hallå, sluta nu. Säg det till rätt folk istället om du vill det ska spela roll. Hur svårt ska det vara? Du får säga precis vad du vill och hur många gånger du vill, men säger du det här på iFokus öppet eller på de diskussionsgrupper jag deltar i så kan du räkna med att varje gång kommer jag svara (lika tålmodigt) att du bör säga det till rätt folk istället. ALLA föreningar funkar på samma sätt, lämna in ett önskemål eller förslag så tas det upp i rätt kanaler. INGEN förening letar på forum på nätet och tar beslut utifrån det. Du och alla andra är välkomna som medlemmar men jag (i egenskap av privatperson för övrigt) tolererar inget baktaleri. SVEMUS är en liten förening så att passivt sitta och inte säga något och hoppas det blir som man vill, kommer inte fungera. Ska klubben läsa tankar eller? Det finns redan folk i dagsläget som kollar runt hos enskild medlems förmåga att tillföra, eller kolla vad den tycker. Så fort medlemmarna öppnar munnen är de knappast passiva längre eller hur? Du ville ha mer utställningar i Stockholm? Vet du att vi nu har en ordförande som själv bor i Stockholm? Det gör du troligtvis inte.

MvH  Tsunamis

iFokus
2016-03-12 21:13
#36

zickan har lagt till följande förslag:

  • …om jag blev intresserad av nått föreningen erbjöd.
zickan
2016-03-12 21:22
#37

Lade till …om jag blev intresserad av nått föreningen erbjöd.
Inte med just nu för jag har inget hos svemus jag är intresserad över för tillfället. Jag har inte råd att ställa ut. Svårt att ta mig utan bil. svårt hitta hundvakt. Samma gäller om det är träffar osv. Jag är så låst. Har inge direkt behov av att regga möss. Det var en riktigt bra grej att det kom online. Men fick man stamtavla från nån som inte var medlem. Så kunde man bara lägga in föräldrar. Resten kom inte med i systemet. 
Tidningen var kul men innehöll inget jätte intressant och kom inte så ofta. 

Ende att va med i svemus vore väl att betala bara för att föreningen skall kunna va kvar. Käns lite onödigt när jag har så dåligt ekonomi just nu.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

ajanki
2016-03-12 21:30
#38

Tycker allt detta är så konstigt…för mig är det självklart att vara med i en förening vars djur jag äger/föder upp. För att stötta, lära mig mer, lära andra, umgås med likasinnade m.m

zickan
2016-03-12 21:54
#39

Är inte medlem i srs, skk, nån reptilklubb eller illerförening men det finns ingen kvar så det går inte ens. Inget behov att va med i blandrashundsklubb. Endast medlem i bullterrier föreningen. Endast för att ställa ut min hund en gång om året på bullterrier open & trophy showen. 

Skulle jag va med i alla föreningar så jag fyller upp alla mina djur och kan ställa hundarna. Varav inte direkt intresserad att ställa ut längre. Inte kan ta mig så lätt och jätte svårt med hundvak. Gäller även träffar. 
Så är det svemus, srs, skk, terrierklubben, bullterrier klubben, blandrasklubben, nån reptil förening troligen amazonas igen. Illervänner finns inte kvar. 
Skulle hamna runt 1500-2000 i medlemsavgifter varje år. Ende nytta  man fick ut var att bläddra igenom tidningar som kommer rätt sällan. Mer får man inte som medlem om man inte kan åka runt och va delaktig. 
Bullterrier klubbens tidning tycker jag är lite kul att kika i. Följa en del hundar och hur det går. Själv med där ibland osv. Men stor del läggs ändå ut på nätet. Möss lever ju så kort tid. Nya namn hela tiden.

Även det,  umgås jag nästan inte med annat folk än likasinnade. Först nu sista månaderna jag ens hittat kompisar som inte har massa djur och det känns weird att umgås. Göra vanliga saker. Men det håller inte heller. Grannen har aldrig mött råttor innan. Har två katter. Redan fått henne till min hundvakt och hon krävde att få bli gudmor till min nya danska råtthona. 
 Allt finns att läsa på nätet, fråga andra om, diskutera på forum som detta. Har lärt mig mer via mus iFokus än via svemus. Vi fixar träffar och umgås inom de flesta djur kategorier utanför föreningar. 

Jag tror jag är föreningstrött. Varit så mycket skitsnack och strul med många föreningar. Mariotet av evenemang är utställningar. 
Och ändå skulle det kosta mig ungefär 1000lappen att slänga in mina hundar på dagis för att kunna ta ett tåg åt nått håll över en dag. 

Ändå tråkigt svemus håler på att dala. Kanske kan gå ut med reklam i tidning eller något. Få nytt blod?

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Nordanälvens
2016-03-12 23:01
#40

Håller med zickan där. Finns inte direkt något mer än att regga möss och få en tidning då och då som gör mig intresserad av föreningen. Är inte med i någon förening öht. Umgås bara med folk på nätet, är ständigt rädd för att träffa främlingar. Fattig student utan körkort och djurvakt. Eller tja, mamma kan agera djurvakt men händer något så har hon  ingen aning om vad hon ska göra, trots att jag visat henne och tillåmed skrivit "akut"-dokument för de djurslagen jag har. Så i mitt fall är det helt enkelt min ekonomi, rädsla för främlingar och rädslan att förlora ett djur bara för att jag inte var hemma som stoppar mig från att bli medlem i svemus.

Tycker det är synd om svemus helt och hållet skulle försvinna. Möjligtvis inte för min skull, men för andras. Sverige är ju ett sånt taskigt format land, långt till allting. Klagar egentligen inte på någon/något i svemus styrelse, jag känner bara att ett medlemskap är bortkastade pengar mer eller mindre eftersom jag har svårt för så mycket. Hade det varit lite billigare hade jag absolut gått med, bara för tidningen och att kunna regga möss.

Nordanälvens Musuppfödning
nordmuslingar(a)outlook.com
🏳️‍⚧️ Han/honom

Grodan
2016-03-12 23:40
#41

#34 Jag läser bara din första mening och där stannar jag. Det är FEL. Jag startade ju denna frågeställning för att ta reda på varför SVEMUS inte har så många medlemmar.  Och presentera det för nya styrelsen samt med förslag på åtgärd.

Jag har inte bestämt när jag ska göra det, men inom snar framtid.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Grodan
2016-03-12 23:47
#42

#37 #38 #39 #40 Ja, det är klart att det är frivilligt om man vill gå med i en förening eller ej.

Föreningar är väl eg motsatsen till internet. När man vill träffas IRL och göra saker.

Själv är jag med i SRS, SVEMUS och SBK. Jag får hittills bara två tidningar; HR & HM. BK lyser med sin frånvaro.

Faktiskt så har jag mer att gnälla på om SBK än om SRS och SVEMUS. Att det tog 4 månader innan jag fick medlemsinfo - medlemsnr - och att jag efter 6 mån fortf inte fått någon tidning.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
2016-03-13 08:58
#43

#41. Ja det är sant, och så har jag också uppfattat tråden. Den är en form av marknadsundersökning, och du lyssnar, jag vet. Men jag blir också gång på gång tillsagd att jag inte ska säga här vad jag tycker för det är meningslöst gnäll. Detta trots att åtminstone 3 medlemmar av styrelsen återfinns i tråden. Till er andra styrelsemedlemmar som läser här: Tänk om det kanske ligger något i vad jag säger?

ariama
2016-03-13 09:04
#44

Jag vill också säga, ännu en gång (i ännu ett nytt sammanhang): Heja Grodan!! Det är BRA det du gör/tänker, och det kanske kan rädda klubben.

StillaSinnet
2016-03-13 09:22
#45

#43 du har massor av kloka ord att säga. Det jag reagerar på är att alla intäkter till föreningen försvinner om vi sänker kostnaderna. om 250.-/år går ner till 100.- så behöver vi en ökning med 150% av medlemsantalet för att täcka de intäkter vi får in på dagens medlemsavgift. Det tror jag inte vi får. Om vi är 20 nu så ska vi alltså bli 50 medlemmar för att få in samma summa.  Och det måste vi få in för att kunna ha råd med hemsidan, registreringssidan och kontot på Nordea som är våra löpande utgifter och som vi inte kommer undan. Läggs föreningen på is så ska dessa utgifter ändå betalas år efter år. Någon måste utföra det även om föreningen inte är aktiv. Alternativt läggs den ner helt, med all fakta, kunskaper, erfarenheter och det fina reg.systemets all data. Allt försvinner -Poff!

Små utställningen med låg hyra ger lite intäkter men inte tillräckligt. Stora utställningar med stora lokaler, hög hyra osv går minus. Som det är nu så lever vi i stort sett enbart på medlemsavgifterna. Folk är fattiga. De vill inte betala. De har inte råd med utställningen, kan inte resa. Jag ser mönstret i denna tråd men det är egentligen ingen nyhet. Denna trend har suttit i länge, länge. Jag hörde det redan när jag gick med i SVEMUS 2010 och efter det har det bara sjunkit oavsett om vi har värvartävlingar, gratis medlemskap till nya köpare, skippar dyra mässor, skippar dyra rosetter, drar ner på utställningar osv osv. 2015 är vårt starkaste år på många år. Då skippade vi SM som varit en stor ekonomisk tjuv. 

Jag är inte ordförande längre men avgående styrelse gav förslaget till kommande styrelse att ist för utställningar anordna träffar för att mötas och umgås. Som Grodan beskrev: motsatsen till nätet att träffas irl. Fika, byta möss, prata framtid, anordna kurser osv. Vi har en stor samlad kunskap och erfarenhet i SVEMUS och den är värd att tas hand om. Mössen är värda det! De som känner att de redan kan det mesta får ist bli kursansvariga och dela med sig. Alla har faktiskt en plats i föreningen. Om man vill ❤️

Det jag skulle vilja veta är; vad kan SVEMUS erbjuda som gör att folk vill betala 250.-/år men som inte kostar föreningen pengar utan föreningskraft/tid och engagemang? 

Krasst: Pengar är det vi inte har och det vi måste få mer av för att fortsätta.

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

StillaSinnet
2016-03-13 09:24
#46

Att diskutera det här öppet tycker jag är superbra. Vi måste bjuda in till diskussioner för att hitta lösningar, öppna famnen och välkomna förslag som kan lösa våra ekonomiska problem.

Någon föreslog en gång nätutsällningar (på skoj) men dit hoppas jag vi slipper komma. Vi vill väl träffas?

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Tsunamis
2016-03-13 09:26
#47

#43 Undviker ännu en gång att bemöta det obekväma dvs mitt inlägg?

Ja jag kommer definitivt att konsekvent ta allt du säger som gnäll förrän du börjar lyssna och kanske nånstans börjar vända dig till specifika människor istället. 

För nu har jag helt enkelt tröttnat att pedagogiskt förklara för dig hur en förening fungerar och du åter igen lyckats vrida ditt argument på ett nytt vis och får det att se ut som om vissa personer (däribland jag) har sagt till dig att hålla tyst när det inte är något annat än lögn. Det enda jag har gjort är att förklara för dig att posta saker flera gånger på nätet är inte synonymt med att jobba MED en förening och utan faktiskt EMOT. Du har bra åsikter och du skriver bra saker, men just det här är inte en av dem.

MvH  Tsunamis

Lojs
2016-03-13 15:34
#48

Jag kan dela med mig av hur det ser ut i hamsterföreningen. Det brukar landa på ca 120-130 fullbetalande medlemmar per år. Vi tar 200 kr i medlemsavgift. I medlemsbrevet som man får när man blir medlem för första gången så får man ett medlemskort, lite info om föreningen, ett gulligt vykort med hamstrar på och ett klistermärke.

Det senaste vi gjort för att få nya medlemmar är att varje uppfödare kan erbjuda sina köpare att bli medlemmar till halva priset genom uppfödaren när de köper hamsterbebis, det får ju utvärderas efter hand för att se om de fortsätter vara medlemmar när de nästa år får betala fullt pris för medlemsskapet (100kr täcker inte kostnaden för att skicka ut medlemstidning 4 gånger om året).
Vi försöker även ragga medlemmar genom att när vi har möjlighet vara med på mässor och liknande, ibland har vi haft erbjudande om att bli medlem till halva priset om man blir det där och då.

Vår tidning upplever jag som något som medlemmarna värdesätter. Den kommer ut 4 gånger om året och innehåller mycket Artiklar om de olika djurslagen mm, upplevelser från olika utställningar, även lite knep och knåp, kanske någon tävling mm. 

Vi har även uppfödare som står som mentorer, de är frivilliga till att hjälpa och stödja personer som är nya och vill börja föda upp. 

Föreningen försöker vara aktiv på nätet, hemsidan uppdateras efter hand, vi har en aktiv facebooksida och vi har lite olika tävlingar då och då, som fototävlingar eller onlineutställningar.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Annons:
StillaSinnet
2016-03-13 15:49
#49

#48 Ni jobbar på bra! Vi får in så lite material till tidningen så vår är ganska skral. mest utställningesresultat, brev från ordföranden, rapporteringar om antal reggade möss, utbildade domare eller kurser som varit eller kommer. 2015 hade vi ohyreslartikel som fortsätter i år. Hur gör ni får att få in material till eran tidning?

Tidningen var en jättestor utgift i både tryck och porto så vi har nättidning nu, i kombination med medlemsbrev när tidningen blir för tunn. Pluset med nättidning är att man kan trycka in mycket bilder eftersom de återges bra och det spelar ingen roll hur tjockt numret blir.

Vi har låtit godkända uppfödare få köpa loss 10 gratismedlemskap för 200.- som de kan dela ut till musköpare som ännu inte är medlemmar. Vi fick in ganska många "gratismedlemmar" ett år, 2013 eller 2014 tror jag. Få av dem betalade när gratismedlemskapet gick ut tyvärr.

Frågan om mentorer var på tapeten en sväng men ingen nappade riktigt. Det där med mentorskap är svårt. Mentor för mig (som jobbar som utbildad mentor till förstaårslärare i skolvärlden) innebär att man är lyhörd mot sin adept och stöttar dens egna utveckling. Inte styr och ställer, pekar med hella handen, sätter upp regler och förmaningar. En riktig mentor ska inte skapa en miniatyr av sig själv och sina egna normer och värderingar. Mentorer som jobbar åt en förening måste jobba lika utifrån föreningens normer, värderingar och etiska ställningstaganden. Alla nybörjare ska få i stort sätt samma stöd och utvecklingspotential oavsett vem som är mentor. jag tror inte det fungerar så i smådjursklubbar riktigt.

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Lojs
2016-03-13 16:03
#50

#49 Vi har diksuterat nättidning och även testat, men intresset är för litet, våra medlemmar verkar inte intresserade av att läsa på nätet. Tidningen är vår största utgift, men vi anser att den är värd det. Artiklarna får vi lite från medlemmar, men det mesta skriver styrelsen, både nyskrivet och sådant man haft på sin hemsida eller på till exempel hamster.ifokus.
Vårt mentorssystem handlar mest om att ha någon att bolla med, många har väldigt många frågor när de kommer igång och det är bra att ha någon med erfarenhet att prata med.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

ariama
2016-03-13 17:10
#51

#47. Undviker? Jag förstår dig tydligen inte. Jag tycker du undviker vad jag skriver. Att du helt enkelt vägrar lyssna på vad jag säger. Och så "tjatar" vi på varandra från helt olika aspekter? 😃 Lite tjatigt, onekligen. 😃

Jag hör att du säger, att jag (och alla andra) inte ska "tycka något" om klubben, eller i alla fall hålla tyst om vad jag/vi tycker/önskar av föreningen eftersom jag inte är medlem.

Och OM jag har åsikter, ska jag bli medlem och skriva motion.

Jag försöker förklara, att jag inte kommer att bli medlem enbart för att få skriva en motion och säga vad jag tycker, det kommer inte att hända.

Och så tycker jag, att det kanske ändå i alla fall kan vara av intresse VARFÖR någon väljer att inte vara medlem? Och jag har verkligt svårt för att förstå varför detta inte kan vara av intresse och snappas upp - FAST jag inte  … *suckar* är medlem och skriver motion … och så börjar jag från början igen … Rundgång… jag slutar nu. 😮

ariama
2016-03-13 17:24
#52

#45. Ja, jag förstår.

Du har gjort ett bra arbete Artlink, som ordförande. Och ni har alla, definitivt!!! jobbat bra allihopa!! Alla utan undantag. Och dessutom gillar jag er alla skarpt. ❤️

Klubben har för lite att ge mig, och kostar för mycket, det är kalla fakta vad gäller mig, oavsett allt annat.

När jag varit medlem har även jag försökt att bidra, på mitt eget vis, men medlemskapet har mest känts som sponsring. Sponsring med pengar (medlemsavgift) och med tid (skrivit Artiklar, till 2 av tidningarna under ett år).

Om artiklarna hade något "värde" vet jag inte, för jag har inte hört ett ord om det. Inte fått någon feedback, vare sig positiv eller negativ.

Förutom detta har jag tyvärr inte vare sig kraft eller tillräckligt bra idéer för att lyfta fram eller lyfta upp klubben.

Men, som Artlink skriver, det kan väl aldrig skada att ha en öppen diskussison, i alla fall? Eller?

Bör jag helt enkelt låta bli? Säger ni "Låt bli" nu, så förstår jag, och gör det. Det får helt enkelt räcka. 🙂

Grodan
2016-04-17 22:28
#53

Jag har skrivit ett mail till styrelsen nu. Det blev inte riktigt så bra som jag önskat. Jag har en tuff period i livet med väldigt lite bräijns o ork till annat än jobb o djur.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Alana82
2016-04-17 23:46
#54

Nu har jag inte orkat traggla igenom tråden igen men känner att jag skulle vilja ha möjlighet att vara typ stödmedlem för 50kr eller så, vilket i min värld är en person som vill stötta klubben men som inte får tidning, vara med och bestämma etc. helt enkelt eftersom det är det enda jag skulle kunna ha råd med men det skulle kännas bättre än ingenting, så i väntan på att ha råd att vara fullbetalande så vore stödmedlem ett alternativ som i alla fall jag skulle välja att betala för.

The unanswered questions are not nearly as dangerous as the unquestioned answers

iFokus
2016-04-17 23:47
#55

Alana82 har lagt till följande förslag:

  • Stödmedlemsskap för en mindre summa fanns
Annons:
ariama
2016-04-18 07:45
#56

53. Bra ändå att någon orkar hugga tag i det.

Ja, stödmedlemskap kanske vore en idé? För 40 kr skulle jag vara stödmedlem, om det innebär "inga förmåner". Det är ju "inga pengar" men kanske ändå ett bidrag till klubben om flera väljer det? Men något bör man få för det ändå, t.ex. tillgång till svemus facebooksida. Kanske skulle det dessutom locka till ett fullt/riktigt medlemsskap?

Grodan
2016-07-17 00:39
#57

Jag tror inte SVEMUS styrelse tagit del av mitt brev än.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Sanjolina
2016-07-17 02:01
#58

Jag kan nog inte bidra med någon större konstruktiv kritik. Tycker denna tråd är intressant ändå. 

Jag är själv inte medlem, dels för priset och dels för att jag tycker att kraven för att bli uppfödare kändes sisådär. Det står ju att för att bli registrerad uppfödare krävs det att  man har varit medlem minst ett år, samt ställt ut minst 3 möss med godkänt resultat. Dessutom ska man göra ett skriftligt test och ett praktiskt prov med godkända resultat. 

Jag är bara lite fundersam, är det nödvändigt alltihopa? Alla krav, absolut inget illa menat, tycker att det är bra att man ska ha vissa kunskaper och individer som är "rätt" i de kategorier som finns. Tänker på om man hittar en mus som man köpt hem för sällskap men sedan börjat intressera sig för avel osv. då finns ju risken att det är för sent att para musen om det är en hona? Hanar går det ju att vänta längre med att para. Eller värre, att musen hinner gå bort? 

Detta skriftliga test, vart hur och när gör man det? Det praktiska, vad innebär det? Är det ni ordförande som ordnar med sånt? 

Känns som om det är min hjärna som kanske inte läst helt rätt och förstått allt från början, men ja, ni får rätta mig om det något som är fel eller konstigt. Jag bara undrar, då jag tänkt att kanske registrera mig och jag skulle börja med att föda upp helt. 

Man kanske skulle kunna få som en "trial" på Svemus. Typ prova på i x antal månader för en symbolisk summa pengar och se om man gillar det? Om man förstår sig på det osv. Tänker mest att man kan få tillgång till nättidningen, regsystemet. Och sen när dem här x antal månaderna gått ut så kommer ett mail eller notis som frågar om man vill fortsätta för fullt pris? Det skulle jag vara intresserad av iaf.🙂

Lamina
2016-07-17 22:14
#59

#58 Du får föda upp ändå, utan att uppfylla några av kraven. Du får även reggad mössen du fött upp. MEN för att få reggad dom med ett stamnamn så måste du ha uppfyllt kraven. Jag hade t.ex. en uppfödning som hette Bats. Inofficiellt hetta alla möss jag födde upp Bats ×. Alltså saker som Bats Free Like a Flying Demon eller Bats Hitachi Magic Wand. Men jag fick bara regga dom utan Bats i namnet. Hade jag blivit godkänd uppfödare (vilket var planen) så hade jag fått reggad dom med namnet (och t.o.m lägga till ett SE framför, som min kille SE-Ajanki's Greatful Dead.)

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Sanjolina
2016-07-17 22:49
#60

#59 Hade ingen aning om det. Då förstår jag. Tack! :)

[Jennah]
2016-07-17 23:42
#61

Fler utställningar där jag bor skulle vara roligt. Väldigt väldigt roligt.

Grodan
2016-07-17 23:55
#62

#58 Ja, idag känns det kanske inte motiverat med så höga krav, då klubben är för liten och väldigt få aktiva medlemmar (som sköter om klubben o ser till att saker händer) finns idag…

Därför finns den här tråden. För att få ihop aktiva musfolk. För att samla ihop de som brinner för möss och som vill lära sig mer, dela med sig osv.  För att lyssna hur musfolket tänker och mötas halvvägs kanske - det är min förhoppning för SVEMUS fortlevnad…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
[Jennah]
2016-07-18 00:50
#63

Kan ingen göra en artikel eller förklara mer hur utställningar går till? Måste man ha fint tecknade registrerade möss med guldsvansar för att vara med eller kan man ställa ut små fis-musar som vara råkar vara väldigt gulliga också? Jag menar, i kattvärlden finns ju speciella klasser för helt vanliga huskatter. Där är det helt enkelt viktigt att katten är välmående o så :) tänker bara att en sån här klass (om det nu inte redan finns) kan va ett sätt att få med fler folk o lite musägare som inte kan så mycket om färger osv men bara vill prova lite.

Lojs
2016-07-18 09:17
#64

#63 Det finns petklass. =)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

[Jennah]
2016-07-18 09:19
#65

Fint! Ingen som kan förklara mer då? :) Hur utställningar går till osv. Hur långt är lämpligt att åka för att va med på en utställning, hur långa brukar dagarna vara m.m.

Grodan
2016-07-18 21:59
#66

#63 Åh, men vi har ju några sådana artiklar… lite olika ur olika vinklar.

På SVEMUS hemsida kan du få svar på några frågor genom att läsa lite om utställningar: http://www.svemus.com/se/utstallningar/att-stalla-ut/

.

Här på sajten:

Men visst, någon aktuell artikel vore skoj faktiskt. Det är mkt som ändrats.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[Jennah]
2016-07-18 22:42
#67

Tack vad snällt :)

Alwyn
2016-07-19 09:10
#68

Jag skulle gärna gå med om både kraven på att regga sig som uppfödare och priset blev lägre. När jag reggade mig som kattuppfödare i Sverak hade de varken krav på tidigare medlemskap eller erfarenhet av utställning. Så länge man höll sig till reglerna kring djurhållning och uppfödning. Detta tyckte jag var bra! Att bli reggad uppfödare gick snabbt och lätt. Angående priset… jag skulle inte kräva dyra priser på utställningar eller sånt. Billiga utställningslokaler måste ju också gå att hitta om det nu är sånt som trissar upp priset? Ju fler som går med i Svemus desto roligare. Mer träffar etc… då blir vi ännu fler.

ariama
2016-07-19 09:30
#69

Alla "reglerna" kring reggat uppfödarnamn har ett syfte och en mening. Och de är inte svåra säger jag som varit med om alltsammans. På den tiden fanns det förstås aktivitet, kurser, träffar, utställningar i min närhet (stockholm med omnejd, uppsala, gävle).

Men regler och syften har ju ändå ingen mening, om det inte finns medlemmar. Och framför allt om det inte finns aktiviteter, vilket det givetvis inte finns om det inte finns medlemmar.

Så nog är det dags att göra om alltsammans, göra det enklare, roligare och billigare. Man MÅSTE anpassa sig efter de människor som finns, efter "potentiella medlemmar".

Problemet är nog ändå att det finns för få människor som pysslar med möss. Och bland dessa, för få som kan/orkar/hinner/vill vara aktiva.

På något vis känner jag att Mus.iFokus tar över SVEMUS roll! Här finns en "aktivitet" som inte finns i klubben, här finns samtal, och till och med en träff jag kunde vara med på.
Här finns kunskap, Artiklar, tävlingar. Och det kostar inte ett dugg. (vilket en förening givetvis måste göra, men i proportion till vad man får ut av den!)

Annons:
ariama
2016-07-19 09:36
#70

Jag har fortfarande intresse av möss!!  Jag har intresse av träffar och kurser och annat skoj. Jag kan mycket väl tänka mig att vara delaktig i att t.ex. hålla kurser och/eller annan info-delning. I stockholms-trakten.
Men svemus som klubb funkar inte för mig.

Tycker det är tråkigt att Grodans brev inte tas upp riktigt av svemus styrelse! Är övertygad om att där finns många viktiga och mycket bra förslag, grundade på folks åsikter och önskemål om klubben.

Samtidigt förstår jag att styrelsen är … ideell, och ska ha tid och ork och sådär. Men visst är det synd när det inte funkar?

För, när det inte funkar, då blir det ju ingen klubb kvar på slutet.

Vattnadal
2016-07-19 11:47
#71

Anledningen till att det är "svårt" att bli registrerad uppfödare, är ganska enkel. Jag är en av de som var med och tog fram ett prov. Detta för att det fanns de som lämnade in ansökan om att vara registread uppfödare, som kom till mig med varje kull för att få hjälp att kolla kön och färg. De såg inte skillnad på en hona och en hane, knappt ens på vuxna djur utan hjälp. Inte heller färger var lätt, så svart, agouti od fick jag tala om för dem. Jag tycker att man bör ha rätt mycket mer grundkunskaper för att vara en registrerad uppfödare. Visst kan man ta en kull eller två utan att veta allt, men då kan man göra det, registrera dem, och sen ansöka om uppfödarnamn när man kommit längre.
I mina ögon måste det vara någon form av kvalitetsstämpel på en registrerad uppfödare i en klubb. Att vara medlem ett år känns kanske som lång tid, men det kan vara så att en helt ny person, ny med djur, ny med möss kan behöva ett år för att ha lite mer kunskap och känsla. Har man haft möss länge och inte varit med i klubben, så går väl ändå ett år fort? Eller så är man fräck och ansöker tidigare, och skickar med en förklaring om varför man inte behöver vara medlem ett år innan ansökan (tex för att man varit medlem tidigare, för att man fött upp möss och anser sig ha stora grundkunskaper, för att man är en exellent person) och håller tummarna att styrelsen och uppfödarregistratorn gör ett undantag mot reglerna. 😉

När det gäller provet, så är det lätt. Grundkunskaper om möss och avel, samt att man visar att man tänkt lite på avselsdjur och planer. Det går att göra hemma hos en domare/uppfödare, på utställning eller digitalt. Det går inte att misslyckas om man kan lite om möss, om man vet hur de varianter man ska föda upp ska se ut, samt kan skilja på könen, se ohyra, upptäcka sår, saknade kroppsdelar, hotta vårtor od. Sådant en uppfödare bör klara av.

Angående utställningskraven, så är det 3 möss, och godkänt, alltså inte en massa rosetter. Många kan bli lite hemmablinda, och kommer man på utställning och får C då mössen är hysteriska och bits, kanske inte har den färg man tror, eller har sjukliga fel, blir man troligen inte godkänd. Då är det kanske inte heller så bra möss att basera aveln på. Men det hindrar inte att de kan vara älskade sällskapsdjur. Har man bara träffat dessa möss, kanske det inte ens finns på kartan att det kan finnas möss som är snälla och välartade. Men om de är hyfsade, får B i pet och kanske inte mer än 75 p i st, så är det fortfarande godkänt. Får de sen 80-95 p i st, och AB eller A i pet, så är det ju riktigt bra och troligen bra avelsmateriel (sen är det ju inte bara utseende och uppförande som spelar roll där.

Här ser ni de två typer av uppfödare som finns i klubben. Registerade uppfödare med mer krav och koll, sedan övriga medlemmar som föder upp möss. Båda dessa varianter står listade på hemsidan.

Uppfödare: Dessa uppfödare är registrerade i SVEMUS; de är godkända av styrelsen.Våra registrerade uppfödare följer Jordbruksverkets regler för djurhållning samt SVEMUS bestämmelser, som bla innebär att man alltid avlar på sunda och trevliga möss och ser till djurens bästa i första hand. Har en bra grundkunskap om möss och deras behov. Har avlagt ett godkänt praktiskt och teoretiskt prov samt även fått sina djur godkända på utställning. Registrerar och dokumenterar alla kullar samt säljer möss med SVEMUS registreringsbevis. SE-märkningen är unik för SVEMUS registrerade uppfödare och kan ses som en garantistämpel för att inte blandas ihop med övriga uppfödarnamn i och utanför SVEMUS.

Övriga medlemmar som föder upp möss: För att få finnas med på denna lista måste man vara medlem och även registrera sina möss i SVEMUS. Kostnad 75:- per år (inkl. Husmusen och SVEMUS hemsida). Kontakta registratorn om du vill vara med eller göra några ändringar.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

ariama
2016-07-19 13:23
#72

Ja, det är så himla rätt och så himla bra skrivet Vattnadal!!

Det är så lätt att skaffa möss, så lätt att hålla dem, det funkar med en liten undermålig låda i stort sett. Och att få ungar … ja, det går ofta fortare och oftare än folk tänkt sig eller ens vill. Ofta får folk dessutom dräktiga honor i misstag!!

Sedan finns det de som skaffar möss och startar uppfödning ena veckan, och tröttnar inom ett år! Det finns de som inte förstår konsekvenserna av att skaffa ungar, inte förstår hur fort det går och hur både dyrt och jobbigt det blir, väldigt fort!

Det är inga konstigheter, utan så som möss fungerar, och det tar lite tid att fatta.

Och fundera som köpare, och inte som "jag vill ha en reggad uppfödning nu".

Vad önskar man som köpare? Veta färg? Veta kön? Slippa sjukdomar och löss och kvalster? Veta att uppfödaren VET hur möss beter sig, och kan skilja mellan en bra och en "dålig" mus, samt klarar att passa ihop köpare med rätt sorts mus?

Det här är inga svåra saker, MEN det kräver en liten smula erfarenhet av möss och en viss baskunskap, som INTE ges automatiskt så fort man skaffat mössen, eller ens av att enbart läsa sig till det.

Kombinationen av att läsa på, och skaffa sig egen erfarenhet, är det inte värt ett år som musägare, innan man reggar sin uppfödning?

Och så kan man vara lite stolt dessutom, det BETYDER något, att vara reggad musuppfödare!

Grodan
2016-07-20 17:34
#73

#69 Nej. mus-ifokus är ingen konkurrent till SVEMUS och har aldrig varit. Istället är det forumet för SVEMUS, men även för alla andra utanför.

.

#71 Bra Elin. Undrar, är det månne en artikel det där? Kan behövas…

.

Just uppf. provet tycker jag absolut ska vara kvar. Däremot medlemskap 1 år kan man väl diskutera. Promblemet kan bli det vi inte önskar, vi får nya uppf varje år som inte förnyar… men jag tycker det är smällar man får ta. Utställningskraven har jag funderat lite på, där kan man kanske göra någon kompromiss. Grejen är ju att klubben behöver se att djuren mår bra. Så någon i klubben kanske kan gå i god för uppf el så? vet inte, tänker inte riktigt just nu

kram alla ❤️


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Vattnadal
2016-07-20 17:58
#74

Jag kan försöka göra om det till en artikel, om den används i HM först, som kommer ut vilken dag som helst! 😉

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

ariama
2016-07-20 19:22
#75

#73. Jag vet att det inte finns någon konkurrens mellan Mus.iFokus och SVEMUS, eller några "motsättningar" över huvud taget.  Och att du alltid har hävdat det Grodan.
Men jag har för mig att SVEMUS inte godtog Mus.iFokus som forum för klubben. Kanske just för att den är öppen för alla. Det var några år sedan så det kanske är ändrat nu, eller "bara blivit" för att åsikten fallit i glömska kanske?

Grodan
2016-07-20 19:44
#76

#74 ja ❤️

#75 mitt minne är dåligt, minns inte… hihi ❤️


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Tsunamis
2016-07-20 20:17
#77

Finns ingen sådan åsikt inom SVEMUS om mus.ifokus mig veterligen. Det har sedan gamla SVEMUS sajten och säkert de ännu äldre länkats friskt till mus.ifokus Artiklar.

MvH  Tsunamis

Velinga1984
2016-07-22 13:11
#78

#71 Väldigt bra inlägg och jag håller med dig. 

Att vara registrerad uppfödare är trots allt klubbens ansikte utåt, då räcker det inte att skriva vit, brun eller svart mus i stamtavlan. Jag är en av dem som ville veta mer exakt.

Grodan
2017-02-02 16:42
#79

Fortfarande nyfiken!


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Vattnadal
2017-04-26 10:55
#80

Puttar upp denna tråd, det var många som tyckte det var för dyrt. Ni har väl inte missat att det bara kostar 100 kr att vara medlem nu?

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Grodan
2017-04-26 12:18
#81

Precis. Nu är en sak åtgärdat.

Nu måste vi dock ha flera utställningar…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: