Annons:
Etiketterburströinredningtillbehör
Läst 701 ggr
[dynamitella]
2016-03-03 15:03

Hur stora är era hanburar/lådor? :)

Hejsan!
Jag har ett par nybörjarfrågor här.
Hur stora är era ensamma hanars hem (bur/låda/terrarium etc)?
Hur litet anses vara etiskt försvarbart med rätt inredning (åt en ensam hane)? 
Har ni hjul till alla mössen? 

Tacksam för alla svar! :) Försöker planera inför musköp.

Annons:
Nordanälvens
2016-03-03 21:54
#1

Jag har samla-lådor med måtten 56x39x28cm. Själv tycker jag det bör vara runt den storleken, men det kan vara svårt om en har väldigt många möss. Hade aldrig haft de lagliga mini-måtten, det är alldeles för litet enligt mig. Hjul är totalt onödiga om de får tillräckligt med grejer att pyssla med. T.ex hö, tidningspapper eller toapapper att boa med. Några hus, tunnlar och något att klättra på som t.ex grenar. En kan ju även strö maten i botten så de får leta! En frisk mus med bra inredning behöver inget hjul, men alla gör ju som de själva vill.

Nordanälvens Musuppfödning
nordmuslingar(a)outlook.com
🏳️‍⚧️ Han/honom

ariama
2016-03-04 08:32
#2

Samla-lådor á la Nordanälvens förslag är okej enligt mig för en ensam mus. Inte mindre (fortfarande enligt mig).

Hjul beror på musen. Ibland märker jag att en hane faktiskt behöver springa av sig, och ibland behöver någon "komma igång" för att inte bli stillasittandes. Ju mindre bur, desto större behov av hjul. En mus som inte ges rörelsemöjligheter i sin bur tycker jag är taskigt.

Själv försöker jag numera ge mina ensamma hanar gallerburar! Då får de både "större vyer"/ kontakt med utom-världen, och när de klättrar i gallret får de både berikning och motion. Galler på bara en sida är bättre än inget alls.

Men det är jag det, och jag är nog extra mycket emot "för små burar", oavsett vilket djurslag det gäller.

Grodan
2016-03-05 19:07
#3

Jag har tyvärr inga stora burar. Jag har lab.burar i olika modeller. Den minsta är tillåten för 5 möss.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: