Annons:
Etiketterom-sajteninfo
Läst 1626 ggr
Grodan
2016-03-05 18:50

Avslöja tidigare nick

Det står tydligt i reglerna att man inte får avslöja någons riktiga identitet.

Men får man avslöja någons tidigare nick?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Grodan
2016-03-05 18:51
#1

Jag anser att det är nästan lika illa i många fall.

MEN oavsett så anser jag inte att Medarbetare eller värd skall avslöja någons tidigare nick. Vill personen avslöja så gör hen, om inte så kanske det finns en god anledning som man bör respektera.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Tsunamis
2016-03-05 20:03
#2

Jag anser att folk har rätt att veta om någon med tidigare nick dykt upp igen. Det finns flertalet som lämnat i ilska och ouppklarade frågor, oron som finns är att det är en av de riktigt dåliga.

MvH  Tsunamis

thea_thea
2016-03-05 20:17
#3

Jag ser faktiskt inte problemet med det, men ska fundera lite om det verkligen är okej

Grodan
2016-03-05 22:45
#4

#2 Jo, jag kan förstå. Jag kan även förstå den som råkat ut för något elände och vill börja om - att det kan bli mobbat om folk får reda på dens tidigare nick.

Nu inte sagt att det är så med den person som skrev i andra tråden (vad jag vet så är hen omtyckt) , utan bara att jag sett det tidigare. Hur folk tar reda på tidigare nick och sedan inte ger personen någon chans… Det kan bli en sorts mobbing och det är inte ok.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Alwyn
2016-03-06 11:29
#5

Jag håller med Grodan här. Det finns ju olika orsaker till att någon vill byta nick. Sen tycker jag att alla ska få en andra chans. Om personen i fråga råkat i problem/bråk en gång och med sitt nya nick vill få en ny chans samt inte gör om det borde detta vara möjligt. Folk som betett sig illa flera gånger lär säkert göra det igen, även med sitt nya nick och då känner man ju igen dem så jag ser ingen anledning till att öppet avslöja tidigare nick. Däremot tycker jag att det ska vara begränsat så att folk inte byter och byter efter att ha orsakat bråk gång på gång. Går det att kontrollera så att personer tex kan byta max en gång på två år?

Grodan
2016-03-06 12:07
#6

Något helt annat. Jag kan inte förstå att man vill byta nick. Jag skulle aldrig vilja göra det. Jag menar Grodan är ju redan upptaget. Jag kan aldrig få det nicket igen…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
VildaVittra
2016-03-06 12:30
#7

Problemet är att man bara ser vad det nya nicket gör offentligt, man ser inga av de pm denne skickar. 
Jag tycker man står för det man gjort, blir man mobbad, så ber man om hjälp med det istället. 

Jag har råkat ut för många som betett sig riktigt illa mot mig, som sedan skapat nya nick för att nästla sig in. Så jag röstade Ja.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Tsunamis
2016-03-06 12:57
#8

#5 alla har rätt till en andra chans ja. Men hur står det till där när få/inga vet vem det är som dykt upp igen och personen inte svarat på frågor?

MvH  Tsunamis

Alwyn
2016-03-06 19:09
#9

#8 fast nu talar du nog om ett specifikt fall för jag förstår inte riktigt. Någon som dyker upp och inte svarar på frågor? Som ingen vet vem det är? Då skulle jag strunta helt i den personen. #6 och 7, det finns absolut orsaker till att byta. När jag först blev medlem för många år sedan råkade jag välja mitt riktiga namn av ren miss. Jag blev efter ett tag förföljd av en obehaglig "stalker" och insåg risken med att ha mitt riktiga namn som nick och bytte då till det jag har idag. Hade inte det varit möjligt och folk hade rätt att yttra mitt före detta nick offentligt skulle jag ha lämnat forumet vilket vore himla tråkigt.

Grodan
2016-03-06 19:18
#10

#9 What heter inte du Alwyn på riktigt??? 😮

😛😃😉❤️


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Alwyn
2016-03-06 19:20
#11

Hahaha <3

KickiG
2016-03-07 18:33
#12

Jag funderade hit och dit, och svarade till slut Nej. I vissa fall har folk bytt nick och själva gått ut med infon om att de tidigare hette Siochså och nu heter Hejochhå. Då kan man ju hitta infon här och då anser jag den inte vara hemlig längre.

Men ibland finns det andra orsaker till byte av nick, och då är det bättre att inte få avslöja det tidigare nicket. Vill folk att man ska veta det så kan man räkna med att de själva informerar om saken.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Nordanälvens
2016-03-07 19:07
#13

Jag har ju själv bytt nick, från Båtzman4ever till Nordanälvens. Har fortfarande kvar samma Avatar så folk kanske kan känna igen mig. Har ju haft samma konto ett bra tag men ville inte ha ett sånt "barnsligt" nick 😟

Jag tycker det är helt okej, och ärligt att få veta om någon bytt nick pga skrivanledninghär. Är det någon som behandlat djur illa och nu bestämt sig för nya, då vill jag veta det så varken jag eller någon annan ovetandes  säljer djur till denne.  Struntar i om det kan bli mobbat, jag vill att mina djur ska ha det bra och att det inte skall finnas minsta risk för att de blir dåligt omhändertagna.

Nordanälvens Musuppfödning
nordmuslingar(a)outlook.com
🏳️‍⚧️ Han/honom

Annons:
ariama
2016-03-07 19:16
#14

Just detta att sälja djur till fel person, är största anledningen att hålla lite koll på utbytta nicknamn. Har själv hamnat i den situationen och blivit tillfrågad av någon som jag absolut inte vill sälja till, utan att veta om det. Personen i fråga har fått nej förut och provade med nytt namn.

Nu hade jag som tur var inga att sälja och svarade nej tyvärr. Senare fick jag pm-varning om densamma, därför vet jag.

Grodan
2016-03-07 19:40
#15

#14 Ditt nickbyte är ett av de jag verkligen ogillar… du ÄR amaira!!! *morr*


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

lollynonna
2016-03-07 20:32
#16

Jag tycker att det är helt ok att säga andras nick. Jag ser inget större problem i det! 🙂

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

ariama
2016-03-07 22:19
#17

#15. Ja, jag är amaira. Det är/var bara Mus.iFokus som helt plötsligt en dag bestämde att jag inte fick vara det, och så gick det inte att logga in. Så jag gjorde om namnet lite, och sen gick det igen.

// ariama/amaira/Anne-Marie/😃

ajanki
2016-03-08 08:12
#18

Jag svarade nej. Vill man vara privat så måste man få vara det!

Jag har ju mitt efternamn som nick, så alla vet ju vem jag är;)

Mitt största problem nu är att jag inte vill ha det här nicket…jag är skild och ska ta mitt eget efternamn…så hur göra..?🤔

Tsunamis
2016-03-08 09:38
#19

#18 fast anonymitet är inte problemet. Man får mer än gärna vara anonym men när det verkar som om man varit här tidigare under annat användarnamn det är ju då folk börjar ställa frågor. Ledsen att höra om skilsmässan :(

MvH  Tsunamis

ajanki
2016-03-08 10:24
#20

#19 Aha, nu förstår jag vad du menar! Att du vill veta det förra nicket?

Men det kan ju vara så att folk visste vem hen var i det förra nicket och nu vill hen vara helt anonym och därför inte berättar vad det förra nicket var.

Tack! Men det behöver du inte vara, det var jag som ville skiljas. Men lite ensamt är det ibland…

Annons:
Tsunamis
2016-03-08 11:08
#21

#20 Ja du har rätt - man kan vilja dölja sig pga annan orsak som inte har med djuren att göra och sånt ska man självklart respektera.

Aha ska man säga grattis till skilsmässan då kanske? 🤔

MvH  Tsunamis

ajanki
2016-03-08 13:38
#22

#21 Ja, känns helt rätt med ett grattis till skilsmässan! Tack :)

Tsunamis
2016-03-08 14:15
#23

😃

MvH  Tsunamis

Alwyn
2016-03-08 15:37
#24

#18 åh nej, för mig är du ju Ajanki nu! Vad blir det då för nytt namn? Grattis till skilsmässan :)

Grodan
2016-03-08 17:51
#25

När man är moderator kan man ev få sitt nick ändrat av ifokus-teamet. Om det råder speciella omständigheter och man är rar o snäll o cyberpussar rätt gubbe…

typ… eller nåt

.

annars vidhåller jag vid min åsikt 😛😃


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ajanki
2016-03-09 08:13
#26

#24 Hmm, ja, jag är nog Ajanki för många musmänniskor…kanske jag får behålla nicket och prefixet på min musuppfödning som ärAjanki´s.

Jag kommer byta efternamn till Ersson som jag hette innan jag gifte mig, eller Persson utan P som jag brukar säga när folk säger va?? ;) Tack! :)

#25 Får fundera om jag ska fjäska lite eller behålla ajanki….

ariama
2016-03-09 08:54
#27

#26. Man kan behålla ett bra efternamn, det gjorde jag  😉.

#25. Instämmer, tycker inte heller det är moderator-uppgift att avslöja omgjorda nicknamn. Men jag tycker inte heller att det är fel av andra att avslöja, när syftet för nickbytet är vilseledande, och att avslöja bör inte "förbjudas". Tänker jag, just nu.

Annons:
ajanki
2016-03-09 14:58
#28

#27 Ja, det kan man ju! Men jag är inte så säker på att jag tycker att det är ett så bra efternamn…

Grodan
2016-03-09 18:34
#29

#27 Fast det tycker jag. Det är fel av andra att avslöja. Det är brist på respekt och kan anses som mobbing.

Man antar att det är en ond männniska med djurförbud eller vanvårdshistoria el dyl. Men det behöver inte alltid vara så enkelt. Det kan vara förtal, misstag eller så har personen bakom nicket varit svårt sjuk och är frisk. Alla är värda en chans. Jag tycker det är läskigt att ni inte kan hålla med om det. Ena stunden säga att mobbing är hemskt och sen gå iväg och mobba på nätet… eh?

Jag stödjer inte nätmobbing! När jag säger att alla är värda en chans, även om de gjort misstag , så menar jag faktiskt det.

Det finns en glädje i att leta fel och racka ner som jag inte stödjer. Jag anser att den är sjuklig. Jag kan se saker, men jag behöver inte säga något och gör jag det så gör jag det (oftast) på ett snällt sätt. Nuförtiden privat.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

MissanTissan
2016-03-10 00:59
#30

Såhär tycker jag. Har någon vanvårdat djur/skadat eller liknande så tycker jag absolut man ska avslöja om dom bytt nick. Då det kan rädda livet på ett djur (detta fall möss) Annars tycker jag inte det påvärkar så mycket.

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Alwyn
2016-03-12 13:22
#31

#29 Amen! Håller med till 100%

Tycker så klart också det är läskigt med folk som behandlat djur illa. Självklart vill man kunna undvika dessa men jag anser att det finns andra sätt att undvika dem på. Man har ju ett visst ansvar att kolla upp köpare i vilket fall, så gott det går och man gör vad man kan.

zickan
2016-03-12 21:00
#32

Håller med tsunamis, ariama och missantissan.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Grodan
2017-07-07 10:53
#33

Intressant diskussion jag snubblade på. Där jag trots att jag talade varmt om saken inte fick nej-sidan stark nog.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: