Annons:
Etikettfilmer
Läst 1438 ggr
Övradal
2016-03-07 01:33

Stackars möss som lever i så små....

Stackars möss som lever så många i så små burar. Ok att dom föds upp till foder men ett bättre liv med berikning och större utrymme borde dom väl kunna få iaf 😕

Liten uppfödning av möss under namnet Övradal

Annons:
Tsunamis
2016-03-07 04:14
#1

Det ser ut så här hos svenska grossister och vissa foderuppfödare. Större burar hos de förstnämnda men absolut samma koncentration av djur per bottenyta. Det är så trist :(

MvH  Tsunamis

Övradal
2016-03-07 08:08
#2

#1 Usch så himla tråkigt att höra =( större burar, bäddmaterial och lite grenar tycker man ju att ägaren iaf kunde bjuda på.

Liten uppfödning av möss under namnet Övradal

ariama
2016-03-07 12:30
#3

Har sett det här förut,  och skräms av ägarens "glädje och okunskap". Hon är så stolt över mössen, men det syns så tydligt att de är stressade och inte mår bra. Titta på den flottiga stripiga pälsen, en typisk stresspäls!
Möss mår inte bra över att klumpas ihop på det viset på en liten yta, lika lite som höns, grisar eller människor gör. 

Det går inte att hålla reda på, och skilja åt, så många olika individer, hjärnor är inte uppbyggda för det! Ingen vet sin egen plats i flocken, och det går inte att lära sig, alla är liksom "nya" hela tiden. Högst stressande, en stress som inte släpper.

ariama
2016-03-07 12:33
#4

Ett "nästan OT" boktips i sammanhanget: "Sapiens - En kort historik över mänskligheten". Här står vad som skiljer oss från djuren: varför människor kan klara att samverka i stora grupper som tusentals, tiotusentals, osv vilket inget annat djur kan.

Övradal
2016-03-07 17:27
#5

Ja pälsarna såg hemskt ut =(
Tänk om man på något sätt kunde påverka, i alla fall här i Sverige så att mössen iaf får en mer berikad miljö även fast dom nu föds upp till foder enbart.
Visst nu har vi ju lagar som säger si och så men inte alla följer ju dessa tyvärr =/

Liten uppfödning av möss under namnet Övradal

Grodan
2016-03-07 18:41
#6

Laboratorier har gått tillbaka till att använda pytteburar till möss. De skiter i L80. Eller L80 gäller inte dem…

Jag har små burar, men lagliga och jag får plats med grenar, toarullar, hängmatta, äggkartong osv. Det blir trångt, men ut o springa får de göra i rastbur/rasthage.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Alwyn
2016-03-07 18:47
#7

Fruktansvärt!

lollynonna
2016-03-07 19:13
#8

Men gud så hemskt! Och jag som tyckte att det var illa hos en jag känner som hade 4 vuxna möss och några bebisar i ett 120 liters akvarium… De där "burarna" skulle jag som max kunna ha som trasportbur till två möss… Det är ju superlitet :(

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

Grodan
2016-03-07 19:43
#9

Men de överfulla burarna skall ju rensas, ormarna ska få mat…

.

Jag kan känna att det var en dålig film att lägga ut på sajten faktiskt. Mössen har inget värde… kolla vad fina nu ska ormen få mat… mysigt


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Övradal
2016-03-07 21:31
#10

#9 Fast mitt syfte var definitivt inte att påpeka att mössen har dåligt värde. Snarare tvärt om.
Syftet var snarare att uppmärksamma och påpeka att det kan se ut såhär, kanske kan man med den vetskapen påverka till något bättre och då menar jag överlag hos människor som håller möss i trånga oberikade burar vilket kanske ofta blir fallet när man föder upp för just foder.

Liten uppfödning av möss under namnet Övradal

lollynonna
2016-03-07 21:52
#11

Dock så läste jag nu kommentarerna och ägaren av mössen skriver "No, I just gathered a bunch of them in these cages to make it easier to film. These amount of mice were in there temporarily."

EDIT: Hon skrev även detta i sin infobox: "Just wanted to add my normal stocking ratio per cage is 1 male per 3 females. I gathered all these mice to make them easier to film, then afterwards I fed off more than half of them to my snakes. These are professional quality laboratory cages that get cleaned and sterilized twice a week. There is plenty of room and the mice are healthy. I felt like I had to explain this because a certain someone had a hard time grasping the obvious. Please don't cry animal abuse when there is none. I spend every week actually helping abandoned cats and dogs, and sometimes reptiles. Try to focus on preventing real animal abuse instead of flaming someone on the internet. It makes you a small person."

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

lollynonna
2016-03-07 22:08
#12

https://www.youtube.com/watch?v=KFfhxwah3RE

Detta är hennes "rodent room tour" där hon visar sina möss och råttor och hur de bor. Mycket bättre än i #0, men fortfarande inte BRA iallafall!

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

ariama
2016-03-07 22:23
#13

Utan att titta på länken (orkar inte just nu) och jag hört förut att de inte lever sådär trångt, så kvarstår de flottiga pälsarna som i alla fall i mina ögon signalerar stress.

Annons:
lollynonna
2016-03-07 22:30
#14

#13 Ja självklart! Jag håller med. Jag försöker inte försvara henne på något vis och även i den bättre versionen är det fortfarande inte alls bra, och ungefär hälften av mössen i den bättre versionen har hyffsad päls. 

Det är synd att det ska vara så "svårt" att ta hand om sin djur 😕

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

Lindb
2016-03-07 23:27
#15

Alltså HUR kan man vara kapabel till att föda upp dessa superfina djur (och dessutom hantera dom helt omsorgslöst som tjejen i videon verkar göra) för att sedan ge dom till ormar?! Hur kan man ens sova på natten efter det?

/Medarbetare på Ätstörningar Ifokus

Tsunamis
2016-03-08 11:11
#16

#15 Alltså, hon bryr sig om djuren men på ett annat sätt helt enkelt. Man kan ju lika gärna fråga uppfödare som avlivar möss själv snabbt och smärtfritt varför de kan sova gott om natten och fortsätta sin avel ändå.

MvH  Tsunamis

Lindb
2016-03-08 12:45
#17

#16 Jag tänkte på det också, men det är själva syftet jag har svårt att förstå. Att föda upp mössen som föda till ormar.. Att människor prioriterar ormar före möss som är oskyldigt söta… :( En vanlig sällskapsmusuppfödare avlivar väl inte i sådana omfattningar, eller uppföder endast för att få avliva. Och det är inte direkt någon uppfödare som filmar sina möss innan de ska avlivas. "Åh titta, den här teckningen tycker jag om! Fast nu ska jag avliva den!"

/Medarbetare på Ätstörningar Ifokus

lollynonna
2016-03-08 15:08
#18

#17 Men alla måste ha mat. Ormar är köttätare och har man många ormar så är det både billigare och smartare att föda upp möss hemma. Det är inga problem med det. Och jo, sällskapsmusuppfödare avlivar säkert på samma sätt som hon gör. Snabbt och smärtfritt. Och ingen föder upp möss bara för att avliva. Hon föder upp möss som föda till hennes ormar, vissa föder upp dem till sällskap. Men även inom sällskapsaveln måste man avliva. För stora kullar som honan inte klarar av, tumörer, sjukdomar,skador och andra problem finns.

Och vissa kanske visst filmar sina möss innan de avlivas! Men inte lägger ut det. Jag fotar och filmar mina gerbiler innan det avlivas, som minne.

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

Tsunamis
2016-03-08 15:26
#19

Ja det är lite onödigt att publicera öppet på YouTube tycker jag. Även den här personen borde förstå att det provocerar och av några av hennes kommentarer att döma så har hon bett folk dra åt pepparn för de haft åsikter emot det.

Jag fottar också mycket men för egen del. Om det är någon åkomma de lider av och jag vill komma håg hur den såg ut eller för all del bara färg och utseende. 

Möss får tyvärr många ungar men mår bäst själva om de bara får ta hand om ett mindre antal. Hanar är svåra att få sålt och behöver ofta bo själva. Sån avlivning är inte nån som skyltar med alls utan mer ett nödvändigt ont.

MvH  Tsunamis

Lindb
2016-03-08 16:47
#20

#18 Det är inte som att jag är emot avlivning generellt av möss/djur..  Jag har avlivat mina möss själv också på grund av olika anledningar. Personligen skulle jag däremot inte klara av att föda upp möss till ormar/reptiler. Det finns säkert många andra som är mer hårdhudade och klarar det.  Men det blir bara så uppenbart tragiskt när någon glatt filmar mössen som sedan ska gå till slakt stackarna.. Och sedan lägger upp det på youtube.

#19 Indeed. Det var generellt en obehaglig video på grund av alla gemensamma faktorer.

/Medarbetare på Ätstörningar Ifokus

Annons:
lollynonna
2016-03-08 16:59
#21

#20 Jag håller helt med dig. Onödigt att ens sätta dem så många i en liten bur, de blev uppenbarligen väldigt stressade. Och sedan avliva mer än hälften. Jag förstår inte varför hon bara inte kunnat ha tagit ut dem från sin vanliga bur isåfall.

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

Grodan
2016-03-08 17:46
#22

#10 Jag vet.

Men jag har varit för snäll i flera år nu och vad har hänt? Inget, precis inget. Musens värde har inte höjts en gnutta. Snarare tvärtom.

.

#16 haha, jag sover bättre om jag avlivar en sjuk mus/råtta än att den dör själv faktiskt. Då går jag och undrar och grämer mig…

Och innan jag avlivar så behöver jag en tid av mental förberedelse. Vid akuta avlivningar går det inte dock…

(Läs nu inte att jag avlivar möss utan anledning. Jag kullar oönskade hanar, ungar med någon defekt typ svansknyck samt sjuka djur)


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: