Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 528 ggr
Övradal
3/7/16, 10:01 PM

Rossel och nysningar...funderingar

Detta med Rossel är ju ett gissel för många som håller på med möss. Ni som har lite större grupper möss och har råkat ut för rossel/nysningar flockarna hur har ni gått till väga?

Låt säga att man håller ett 30-50 tal möss och man hittar någon individ som börjat rossla/nysa, tar ni bort musen i fråga, sätter ni i karantän? vad gör ni med symtomfria burkamrater (om detta förekommer) lr dem som sitter i burar brevid? blir de karantän på dessa med? eller kan man redan räkna med att alla i besättningen har det om en börjat? och är de lika bra att då starta om med sin avel? eller låter man lugnt muslingen sitta kvar med burkamraterna och ser hur det hela utvecklas?

Någon som lyckats att med hjälp av bra mat få bort rossel/nysningar på mus och iom detta kunnat förhindrat att fler fått det?

Om man har en besättning där man har möss från många olika uppfödare hur introducerar man då på bästa sätt nya möss så att dessa inte reagerar negativt på den bakterieflora man har i sin flock?

Skulle vara jätteintressant att samla en massa kunskap i denna tråden vad som har fungerat och inte fungerat.

Lite funderingar såhär på kvällskvisten =)

Liten uppfödning av möss under namnet Övradal

Annons:
Grodan
3/8/16, 5:56 PM
#1

❤️


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
3/8/16, 9:03 PM
#2

Jag har egentligen aldrig haft problem med Rossel, så jag vet inte om det jag skriver gäller. Å andra sidan kanske det är en tolkningsfråga, eftersom jag definitivt haft Rossel och även avlivat rosselmöss. Men inte anser det blivit "problem".

Jag köpte en musa (import, dräktig) där både mamma mus och senare  ca hälften av ungarna rosslade. 1012 tror jag det var. I kontakt med uppfödaren/säljaren fick kullen växa upp, och jag sparade sedan de som inte rosslade, och av dessa återfinns två i stamtavlorna hos mina nuvarande möss. Och en hos Vattnadal tror jag.

Jag höll inte någon särskild karantän, hade mkt få möss just då. Ingen av de andra blev sjuka. Åren efter det har kanske 3-4 till möss börjat rossla nån gång emellanåt. Jag isolerar aldrig, väntar ett  tag för att se om jag kan få dem bättre, och avlivar om /när det inte går. Medicinerar gör jag inte, tror inte på det.

Och mina möss håller sig rossel-friska så jag tror de har motståndskraft - eller så är det en annan variant av Rossel som inte är så allvarlig eller aggressiv hos mig. Jag har ingen aning, men Rossel ger mig inte problem.

Kan ju tillägga att min variant av "rossel" inte medför nysningar.

Övradal
3/8/16, 9:59 PM
#3

Jätte tack för svaret 🙂

Har du erfarat nysningar i något annat sammanhang? de möss jag haft som fått Rossel har oftast nyst i samband med det hela. Kan de i grund och botten vara olika saker kanske? tänkte främst olika bakterier som framkallar de olika symtomen?

Liten uppfödning av möss under namnet Övradal

ariama
3/9/16, 8:18 AM
#4

Jag vet faktiskt inte att jag hört en enda mus nysa nån enda gång …

Grodan
3/9/16, 6:38 PM
#5

Det behöver inte höras, men det kan ses… de sätter gärna upp en tass mot nosen samtidigt som de nyser… speciellt när det rör sig om pasteurella


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: