Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 1005 ggr
Grodan
2016-03-16 00:28

Mus-skaffar-funderingar

#111

av:

Mirre395

Jag funderar inte på att skaffa möss inom snar framtid men jag är bara lite nyfiken:)

Jag har en bur på 163x43cm som är ganska akvarie-liknande (kortsidorna är i trä).
När jag haft hamster i buren har jag bara behövt städa 1 gång i månaden, men då har hamstern varit pott-tränad.

Hur ofta skulle man behöva städa om man hade 2 möss i buren? Jag har mycket bottenmaterial och städar lite varje dag (tar bort äckligt bottenmaterial/städar toaletterna/silar sanden).

Förresten, gilla möss att bada i sand? Dväghamstrar brukar älska det men jag vet inte hur det är med möss:)

(inlägget flyttat från Klottertråd numero TIO)


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Mirre395
2016-03-16 12:27
#1

Tack för att du flyttade inlägget!

Alana82
2016-03-16 15:41
#2

Vad gäller badsand så är det bortkastat på möss för det mesta, de brukar gräva ut det över hela buren eller pinka ner skålen på stubben, vilket i och för sig min ökenråtta gör han med fast ha brukar bada i sanden först och pinka/skvätta sen ;)

The unanswered questions are not nearly as dangerous as the unquestioned answers

Mirre395
2016-03-16 16:51
#3

Ok, tack för svar!😉

Mirre395
2016-03-17 17:13
#4

Någon som kan besvara min andra fråga?

Nordanälvens
2016-03-17 17:53
#5

Jag hade städat buren en gång i veckan i vilket fall som helst, även om den är stor. Mössen behöver berikning i buren och då tycker jag det är bra att byta inredning och möblera om. Jag går inte och plockar lite varje dag hos mina, om det inte är något som är totalt nerpissat, men mina burar är rätt små jämfört med din (de är ca som duna-burar).

Nordanälvens Musuppfödning
nordmuslingar(a)outlook.com
🏳️‍⚧️ Han/honom

ariama
2016-03-17 20:13
#6

Det är en stor bur, ca 1,5 x 0,5 meter.

Som du själv säger så håller du koll.  Ner med näsan, luktar det ammoniak, har det blivit för dammigt av deras rumsterande? Allmänt "sunkigt"?  Om inte, en gång i månaden räcker kanske?

Jag har själv stora burar och när de innehåller få möss städar jag inte så ofta. Däremot har jag koll på när jag städat sist (sätter klisterlapp på burarna) så det inte går för lång tid. Stora luftiga burar med mkt få möss, då blir det inga "blöta urin-hörnor". Men jag har sällan eller aldrig en hel månad mellan städningarna, det känns som lång tid. Även när jag har fungerande toa åt dem som jag tömmer ofta.

Titta, lukta, och "känn efter i magen". Du märker vad som blir bra.

Annons:
Mirre395
2016-03-17 20:16
#7

Tack så jättemycket!👍

KickiG
2016-03-18 07:47
#8

Jag behöver inte städa en gång i veckan åt mina 4 tjejer, de bor i en modifierad 130 l Samla-låda. Något mellan 10 - 14 dagar brukar vi klara oss mellan städning.  Och de har inte någon kisshörna eller potta de går på.

Vad gäller inredningen så gör jag som berikning så att då buren är nystädad så har jag i rätt lite inredning. Då är buren spännande som den är. Bon skall byggas, grejer flyttas på (jag får det aldrig bra tydligen) bottenströ skall grävas i lämpliga dalar och högar osv. Det är fullt upp hos dem i ett par dagar.  Sedan fyller jag på, tar bort, flyttar om lite under tiden som går mellan städningarna.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

ariama
2016-03-18 09:16
#9

Haha, möss är så himla roliga med att veta hur de vill ha det! 😘

Upp till toppen
Annons: