Annons:
Etikettergenetikfärgerhårlagteckningar
Läst 942 ggr
[dynamitella]
3/17/16, 10:25 PM

Bildtråd med frågor om färg och typ

Mina möss har bott in sig lite nu och jag känner att det är dax att förstå lite bättre hur ni avgör färger. Jag är en riktig fena på geckofärger, men just möss är betydligt mer specifika, så det är mycket att lära sig! 

Tänkte lägga upp ett par bilder på samtliga 5, så får ni gärna erbjuda er åsikt om vilken typ (Engelsk/Svensk/Mix), färg och päls de har. 

Då mössen gick rätt blandat var det svårt för mig som nybörjare att hänga med i svängarna och minnas föräldradjurens färger.  Jag förstår således hur det kan vara mycket svårt för er att svara utan vidare info om generna.
Lägger upp ett par bilder på Hjärtat, Minnie och Thundermaus kull i en kommentar!

Minnie

Hjärtat

Thundermaus

Lillknodd

Lucy

Annons:
[dynamitella]
3/17/16, 10:26 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#1

Syskonen.

Lucy och Lillknodd är obesläktade med varandra och alla 3 honorna.

ariama
3/18/16, 9:12 AM
#2

#0. Minnie säger mig direkt Dominant Yellow vid första anblicken. Kan dock inte vara säker, men mycket troligt. Alternativet är Recessive Yellow, men så se hon inte alls ut, vilket inte ger ett 100%-igt svar, eftersom vittecknade RY får ofta mycket mindre sotning som bebisar.

De andra mössen får mer kunniga svara på. (Dessutom visar denna dator lite konstiga färger…)

Grodan
3/22/16, 7:43 PM
#3

Alla är korsad typ.

1. röd tecknad satin astrex (sax)

2 agouti tecknad astrex

3. black astrex

4. PEW sax

5 Siamese el Himalayan sax

Tror inte att någon är texel, men kan ha fel… tycker dock de har för kort päls…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[dynamitella]
3/22/16, 7:46 PM
#4

#3

Tack. Känner mig rätt lurad nu i efterhand då jag var lovad texel. Samtliga var långhåriga och lockiga då de kom hit, men endast hanen har behållt lockig päls. 
Aja, så går det väl när man inte köper av reputabel uppfödare.

Grodan
3/23/16, 12:10 AM
#5

#4 Fast det där med att behålla krulligheten är en sak man måste avla på. Avla på djur som behåller krullet och välja ut de krulligaste… sedan inte avla ut på släta för mkt, helst inte alls…

Astrex är den som tappar krullet lättast.

Jo, de ser ju lite semilånghåriga ut. Men inte alls långhåriga i mina ögon. I alla fall inte angora-lh-anlaget.

Texels är för mig LÄNK


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[dynamitella]
3/23/16, 3:05 PM
#6

#5

Jojo, men det är vad jag menade. En uppfödare som avlat just på pälslängden :) De såldes som texel, och det var den enda anledningen att jag gick med på att byta ödlorna. Men jag är i alla fall väldigt förtjust i dem, så de stannar ju här. 
Jag instämmer! Astrex it is then :)

Annons:
Grodan
3/23/16, 7:00 PM
#7

#6 Såg du några vuxna krullhår när du var där? Hur lång päls hade de?

Det finns ju två olika LH-anlag. "Angora" är det som vi alltid haft i Sverige. Det andra som bara går under LH är mig veterligen inte här och jag vet inte hur långhåriga de mössen blir…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[dynamitella]
3/23/16, 7:49 PM
#8

#6

Ja, där var några vuxna krulliga, exempelvis mamman till mina små. Säljaren trodde således att de skulle behålla lockarna. 
Han kommer hit någon dag framöver och tar med sig den långhårigaste han hittar, så ser vi om det kan bli något bra ändå.

ariama
3/24/16, 7:42 AM
#9

Man kan vända på alltsammans också, för om man utgår ifrån korthår, så är de absolut inte det! Du har inte korthåriga möss och du har - i mina ögon -  inte heller astrex. Dessa vill jag benämna långhåriga och texel. Eftersom de inte kan vara korthåriga och astrex, rent genetiskt.

Jag tror Grodan och jag har olika utgångspunkt. Grodan utgår från "bra långhår" och min synvinkel utgår från "bra korthår". Dina är snarast ett mellanting.

För 10 år sedan, när jag började med möss, så var det såhär långhår såg ut. Långhårsmöss tappade längden med bebispälsen och "blev nästan korthår". Och astrex hade bara lockar som bebisar och gamla.

Men redan då fanns t.ex. Grodans texel. Och redan då ville Grodan kalla de dåliga långhårskrullen för astrex - fast jag aldrig velat tänka så, eftersom jag mer går efter vad de är genetiskt än vad de ser ut att vara. Tycker att det genetiska är viktigast eftersom det bestämmer vad man kan få, och inte få,  för avkomma. Alltså avelsmöjligheter.

Kanske stämmer inte ett ord av vad jag tänker.  Jag vet inte.  Men jag säger det ändå. 😃

Zamwyn
3/24/16, 11:05 AM
#10

Dåliga texlar borde kunna se ut som astrex tycker jag rent teoretiskt. Är det bara lockarna som är dåliga kan de ju se ut nästan som vanliga långhår, men är även pälslängden inte den bästa, måste nästan kombinationen kunna bli fenotypiska astrex även om genotypen egentligen är texel.  

Samtidigt så tycker jag ibland det ser ut på bilder (har aldrig haft några själv faktiskt, bara texlar) som om astrex har längre päls än släta korthår. Vare sig det är en synvilla pga krullet eller att det är en bieffekt av astrexanlaget så kanske det kan vara så att folk ibland tar fel och tror de har texel när det egentligen är astrex. Särskilt om de i första hand avlar möss för annat syfte än utställning och sällskap.

[dynamitella]
3/24/16, 12:13 PM
#11

Jag förstår hur ni menar :) Jag är nog mer på Grodans spår där eftersom jag ogillar att "klä upp" mina djur i namnen jag önskar att de uppfyllde.

Jag föder upp prickiga geckos exempelvis. Dalmatin kallas dem om de har upp till 100 prickar, och över det kallas de superdalmatin. Jag benämner alla som dalmatin fram tills den dag jag med gott samvete kan säga att de uppfyller exakt de krav som krävs för superdalmatin :) 

Dvs, dessa får gå lite "utan namn" tills de växt till sig och eventuellt visar tydligare gener. Likväl kan jag ju ta en kull eller två med tiden (oroa er inte över att marknaden ska bli dränkt i möss nu bara. Jag har reptiler också) och se om det blir några med bättre lockar eller pälslängd att behålla. Blir det inte det så läggs linjen ned efter deras bortgång, och nya möss inskaffas från rediga uppfödare med den pälslängd jag söker.

Nu var jag ju ute efter riktigt lockiga, långhåriga vuxna möss, så jag är väldigt besviken, och har berättat för säljaren, som inte vill inse riktigt att de inte håller upp till texel-standard.

Zamwyn
3/24/16, 1:48 PM
#12

Fast texel är vad man kallar alla möss med långhår + krull (Rere/ReRe) och de blir inte astrex bara för att de har dålig pälslängd, så de uppfyller kraven så länge de genetiskt är just det. Det tror jag inte är vad Grodan menade heller, utan om jag tolkar hennes inlägg rätt så är hennes hypotes att det faktiskt rör sig om astrex även genetisk, altenativt en helt annan långhårsgen.

Ditt exempel ovan passar mer in på t.ex.  teckningar som broken, even och dutch  som har samma grundanlag men benämns olika beroende på hur fläckarna är placerade. Där tror många också  att alla fläckiga möss som inte är självklara even eller dutch automatiskt blir broken, när det i själva verket bara räknas som allmän vitfläckighet (utan standard) och broken har en egen, specifik standard.

Men framförallt vill jag förtydliga att jag inte menade att du inte hade rätt att bli besviken på uppfödaren när det var långhåriga krullisar du ville ha och baserade bytet på, utan det sista var bara en allmän fundering från min sida. 😉

[dynamitella]
3/24/16, 6:44 PM
#13

Aha! 
Då är jag med på hur du menar :) Jag är fortfarande ny på genetiken här, så jag försöker snappa upp vad jag kan och lära mig!

Annons:
Grodan
3/24/16, 8:33 PM
#14

#9 men men men…

jag skrev ju det också… fast med färre ord…

det är sååå mkt lättare att avgöra när man har musen i handen och kan blåsa i pälsen, känna på den osv…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Tsunamis
3/26/16, 3:06 AM
#15

Minnie är Dominant Yellow inte Recessive Yellow. Väldigt få RY finns utanför reggade uppfödare och RY blir inte sådär klargula utan sotning om man inte gjort en riktig ordentligt satsning på färgavel.

MvH  Tsunamis

Upp till toppen
Annons: