Annons:
Etikettergenetikfärgerhårlagteckningar
Läst 805 ggr
Zamwyn
3/19/16, 9:05 AM

Astrex och Texel

Jag funderar på vilken ålder man först kan börja se tydlig skillnad mellan texel- och astrexbebisar?  Kan det kanske vara runt 3 v då iaf texelbebbar är så väldigt fluffiga, eller kan astrexbarn vara så då också?

Finns det ngn anledning att inte använda enstaka astrex i texelavel vid tillfälle om krullet är bra (och det är en bra mus för övrigt förstås)? Pälslängd kanske kan ta lite stryk, det förstår jag ju, men vi har ju inte de där jättelånga pälsarna i Sverige iaf, tänker jag…

Annons:
ariama
3/19/16, 10:04 AM
#1

Jag skriver mer för att jag är pratsjuk, än för att jag har kunskap/erfarenhet, är bäst jag säger från början. Andra som vet bättre får svara bättre.

Långhår är något som påverkas mycket av polygener och alltså ger allt från lite till mycket långhår. Därför är det lätt att få "dåliga korthår" med för mjuk päls, och långhår som inte alls är särskilt långhåriga.

Även lockigheten (astrex/texel) ger olika lockighet beroende på polygener/modifieringsgener  (och kanske annat?).

Med uthållig och envis renavel på just hårlaget, kan man få fram riktigt fina korthåriga möss, liksom ganska rejält långhåriga möss. (Texel och astrex baseras ju på "längd-hårs-genen/gener")

Möjligtvis påverkas pälsens längd också av om musen enbart är bärare av lh-genen? Eller "annat". Jag vet inte riktigt hur det ligger till, mer än vad jag ser hos mina egna möss.

Det här gör att det kan vara svårt att dra gränsen mellan vad som är astrex eller vad som är texel.  Själv har jag korthårsmöss med långhårsgenen inblandat, och får ganska ofta svårt att bestämma vad jag ska benämna hårlaget i stamtavlan. Ofta skriver jag "semi-korthår".

Sedan är ju en del långhåriga möss bara långhåriga som bebisar, de tappar största delen av pälslängden i och med första pälsbytet (vid 5-6 veckor).

Zamwyn
3/19/16, 10:50 AM
#2

Du får så gärna skriva av pratsjuka amaira, det är bara trevligt. Helt ute och cyklar är du sällan om nånsin ändå. 😉

Vad det gäller långhår så tror jag att vi kanske saknar en eller flera av de polygener som behövs för riktigt lång päls (för som du säger så är det ju väldigt polygenstyrt), och inte bara här i Sverige utan i stora delar av Europa. Eller så har vi alla polygener, men de finns inte samtliga samlade i en och samma stam eller linje. Har pratat med brittiska uppfödare som jobbar med långhår (ingen har dem som huvudprojekt vad jag vet, men flera har dem "vid sidan av") och de säger att deras når en viss punkt (ganska blygsam pälslängd) och sen kommer de inte längre med dem hur de än gör. 

Långhår var vad jag avlade till 90% med hamstrarna, med lite satin och rex inblandat också. Min erfarenhet där var att para in långhår på korthår förstörde mkt mer än att para in korthår på långhår. Det sistnämnda kunde sätta tillbaka pälslängden en aning, men det gick ganska fort och lätt att hämta upp det igen (och bra korthår tillförde för det mesta bra täthet så det fick man oftast som kompensation). Så behöver det ju inte vara med mössen, men jag utgår nog ifrån att det är relativt troligt ändå.

Att krullet kan vara så väldigt olika har du mkt rätt i. I bara de tre kullarna jag haft i denna omgången har jag sett minst 2 väldigt olika sorters pälsar fast samtliga har varit texel. Har funderat om det kan finnas caracul däri men det finns i princip inget dokumenterat som jag kan hitta om caracul med lh/texel och jag vet också att Rapunzel har skrivit på finska forumet ett antal ggr att astrex-anlaget är mer varierat än vad folk tror så det kan mkt väl vara bara det också.

Vad gäller släta möss så förstår jag precis vad du menar med "semi-korthår". Så blev korthåriga hamsterungar om man parade in långhår, och som sagt med dem var det mkt, mkt svårt att rätta till så man fick tillbaka den spänstiga, täta och korta pälsen de egentligen skulle ha. Och kanske kan det vara lika förrädiskt just på möss med korthår på långhår, jag är fullt beredd på och inte rädd för att ha fel. 😃

I mitt fall är det helt enkelt så att jag har ett par korthårmöss jag startar med bland långhåren och texlarna, och även om jag satsar på att behålla långhår även efter dem om möjligt (flera är garanterade lh-bärare, de andra möjliga sådana iaf) så vill jag inte i det här tidiga skedet sortera bort kh och astrex ur kullarna om det inte finns minst lika bra eller bättre lh. Däremot kommer jag säkerligen inte köpa in fler när det behövs nytt blod, när jag kommit en liten bit på väg och så långt att jag har bara lh och kanske ngn enstaka bärare.

ariama
3/19/16, 11:11 AM
#3

Jag tror definitivt som du  😉.  Vad gäller korthår och långhår verkar detsamma gälla på mössen som på hamstrarna, det är min erfarenhet.

"de når en viss punkt och sen kommer de inte längre med dem hur de än gör"   Ja, det gäller ju allt där polygener är inblandade, när det saknas några så är det stopp, hur man än gör.  Päls, lockar, glans, färgnyans, storlek, öron/svans, typ, mm. Det blir stopp och man står och stampar, i evighet om man inte skaffar fler/nya möss, som har det som saknas.

Ju fler polygener som ingår, desto svårare att samla ihop alla. Och vissa tror jag dessutom är ovanligare än andra.

Zamwyn
3/21/16, 11:22 AM
#4

Ja, det är knepigt det där. Tror också vissa säkert är mer ovanliga. Sen tillkommer ju det där med att även om man har turen att finna en mus med just det som fattas i den egna uppfödningen, så är det inte säkert att den håller måttet för avel. Inte ens uppfyller baskraven. 

Att den inte har den typ eller färg man skulle önska är väl en sak, där får man väl ta det onda med det goda, men temperament och hälsa är det ju inte riktigt lika lockande att ha överseende med. Speciellt inte med tanke på att såvida man inte hittar ett helt gäng av samma sort så är det relativt hård inavel som gäller iaf i början, och hur trevligt blir det med en "dålig" mus…

Zamwyn
3/23/16, 6:39 AM
#5

putt

Grodan
3/23/16, 7:05 PM
#6

Runt 2,5 vecka, då när pälsen växer…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Zamwyn
3/24/16, 11:16 AM
#7

Tack, misstänkte det men var inte säker hur "rufsiga" astrex kan bli i blandkullar just som bebbar.

Upp till toppen
Annons: