Annons:
Etiketterköpessäljefterlysningauktioner
Läst 798 ggr
EK_19
3/19/16, 3:52 PM

(K) Fyra flickor till hösten?

Hej, Jag funderar på att bjuda in fyra flickmöss till familjen, vilken består av mig och mina två barn (varannan vecka) på 6 och 9 år. Vi hade marsvin tidigare men hade oturen att Max inte gick ihop med sina två olika burkamrater så de fick till slut omplaceras. Barnen vill dock väldigt gärna ha marsvin igen men nu bor vi mindre och efter att ha läst mer om möss och hur sociala och mysiga de har potential att bli, så funderar jag nu på att bli 'musmamma'. Lång inledning.  För bästa omständigheter så kan jag tänka mig 'tillökning' till hösten (sept/okt eller fram mot nov/dec) med fyra mus-tjejer. För oss är det dock otroligt viktigt både för mössens, min och barnens skull - att mössen som kommer till vår familj är sociala och modiga och att vi i princip direkt kommer kunna handskas med dem och att de tycker om att komma upp i handen och sitta på axeln kanske och att de vill vara med oss. I alla fall minst två av de fyra. Dock är jag inte mus-van så därför blir det extra viktigt att köpa från en uppfödare som verkligen kan och vill sälja "rätt" till oss. Kanske kan du vara den personen? Som sagt, intresserad av att köpa fyra honor som går rimligt lätt att skilja åt i utseende (flerfärgade är roligt). Med osams-marsvins-erfarenheten är det väldigt viktigt för oss att vi VET att tjejerna går bra ihop (med den sannolikhet man kan bedöma att det verkar se bra ut för framtiden) och helst att alla fyra är sociala och vill komma upp och prata och mysa med mig - och även vara med mina barn. Jag kommer ta stort ansvar för att barnen är varsamma med mössen och barnen kommer inte förväntas ta vuxenansvar för att ta hand om mössen. Det är mina familjemedlemsmöss att ha ansvar för. Tänkte skaffa en Skyline Fun Area Leon smådjursbur och att tjejerna ska få bo i köket där det är ljud och händelser men dock längst bort från när sonen blir arg och smäller i dörren. Inredde väldigt mycket för marsvinen och tycker om att hitta på aktivering. Är du rätt uppfödare att hitta/handträna rätt möss för oss? Skicka ett meddelande med dina tankar runt ovanstående så kan vi hålla kontakten och hoppas att hösten blir 'lyckosam'  Varma hälsningar Elisabeth

Annons:
EK_19
3/20/16, 2:33 PM
#1

🌸☘🍁🍂 Om du tänker att "måhända kommer jag ha något till höst/vintern som kan bli kanon" så plita ner min mail karlehav[at]me.com på någon välplacerad intresselista så blir jag jätteglad om du skulle höra av dig! Det här är med lång framförhållning så jag får flagga upp min fyra-flickor-efterlysning i augusti igen så ser jag vad som är pågång då i Uppsala-Stockholm, Bålsta, Enköping, Västerås, Strängnäs, Örebro, Norrtälje, Norrköping-trakten. 😉😊

Vattnadal
3/21/16, 4:15 PM
#2

Var i landet finns ni? 

Jag har fött upp möss ett bra tag nu, registrerad uppfödare i svemus sen 97. Tycker själv att mina möss är lugna och trygga, lätta att få rejält tama.

Jag har nästan alltid något till salu hemma, även om jag inte tar så många kullar för tillfället. Jag föder upp korsade möss främst, av "Vattnadalstyp". Det finns långhår, texel, en del astrex och även korthår, tickade färger, främst agouti, silver agoutri, argente creme och argente.

Jag sätter temperamentet mycket högt, avlar på honor som inte tjafsar när man sätter in nya honor i buren, och på hanar som kan bo fredligt tillsammans. För mig är det viktigare att mössen är trevliga med de andra mössen än med mig, då de lever med varandra största delen av tiden. Sen är det viktigt att de gillar människor, att de kan ta det lite lugnt i handen, inte bara rusa runt, att de inte krafsar mellan fingrarna.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

TheCottonCandy
3/21/16, 7:38 PM
#3

Vill bara säga något om buren du tänkte skaffa. Skyline Fun Area Leon är en bra och stor, rymlig bur. Dock tycker jag personligen att den är bäst om man bara har "titta på" möss som inte vill komma ut så ofta då det är ganska små luckor på framsidan. Det går knappt att få in två händer samtidigt i en lucka på framsidan och kan alltså bli ganska svårt att få tag på en mus om man nu ska det.  Sen är det ju träplan så om dina möss gillar att kissa i hörnen på träet (vilket mina gjorde) så kommer det börja lukta och du kommer bli tvungen att skära av delar av hyllplanen eller slänga hela till slut. Tänkte bara skriva det så du vet om du inte tänkt på det. Annars är det en bra bur. Själv föredrar jag dock burar med större luckor fram så att det är lätt att komma åt överallt i buren :)

EK_19
3/21/16, 10:44 PM
#4

#2 Hej! Vi bor i Bålsta. Är ibland uppe i Piteå och v32 i Höllviken :) Det låter sunt hur du resonerar runt mössen och ja, till syvende och sist är det viktigast att de gillar varandra mest! Good point! Jag håller gärna kontakten!

EK_19
3/21/16, 10:50 PM
#5

#3 The cottoncandy Tack för din input! Mycket uppskattat! Har också tittat på buren Savic Zeno 3 Empire. Jag tror man faktiskt kan utelämna främre övre gallerdelen och ha den 'öppen' om man vill! Om den står på ett bord så borde det funka att ha den öppen, det vore trevligt…

Grodan
3/22/16, 7:24 PM
#6

Jag är inte förtjust i gallerburar till möss då jag anser att de inte är rymningssäkra samt är överprisade kortperiodsburar.

Rymningssäker - på vissa ställen kan gallret vara bredare, speciellt vid luckor och skarvar och bottenplastlådan är ofta av mjuk plast som möss kan gnaga hål i lätt och fort.

Kortperiodsbur - mössen kissar och biter på gallret och då faller färg av samt rostar.

Samt jobbig att rengöra.

Det måste vara lätt att städa till möss. En bur som man snabbt kan diska av och som håller en tid är att föredra.
Tyvärr är det då diverse "burkar" jag tycker om, som terrarium, dunaburslikande burar, akvarium mm. Många anser att det är svårt att få kontakt med möss i sådana burar, vilket jag inte tycker. Kontakt och tamhet har med arv och hur mkt tid du som ägare lägger ner. Man kan lätt byta ut skjutglasen fram mot plexiglas med nät på terrarium.

Jag hänvisar till några Artiklar och trådar med burar och tips:


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
ariama
3/23/16, 9:07 AM
#7

Ja, då "bur-tycker" väl jag också lite grann här då.

Är man uppfödare med många möss och många burar kan gallerburar vara jobbiga för att de är jobbiga att göra rena då även gallret emellanåt blir kladdigt och behöver diskas.  Ändå tycker jag de är mycket bra, för de ger möjlighet till både muskelbygge, motion, och aktivering, i och med att mössen klättrar på gallret och också kan använda nosen för att ha koll på omgivningarna.

En gallerbur kan också användas som öppen bur, och funka alldeles utmärkt till det! Bara ha luckan öppen!! (och ha tama möss som vill umgås, om det ska vara någon mening och något nöje). Då spelar det ju inte heller någon roll om de kan ta sig igenom gallret eller inte.

Själv har jag en jättestor kaninbur som musbur emellanåt. Galleravstånd? Vet inte, känns som fem cm, i alla fall klättrar mössen lätt igenom, det är en byggställning liksom, för dem. Utmärkt aktivering!

Upp till toppen
Annons: