Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 453 ggr
Sanjolina
4/7/16, 8:24 PM

Ta ut honor ur flock

Hej, jag har två honor som inte riktigt verkar gå helt i ihop med de andra honorna. De har varit en del pipande den här veckan lite då och då. Jag har inte sett någon attack från dem på den andra men igår såg jag när en av dem gick på en hona och smånaffsade/putsade på henne medans hon pep och försökte komma ifrån,. Hon kom ifrån några sekunder senare men det är "värsta" jag sett. Annars hör jag mest pipande och blir lite orolig. 

Borde jag ta ut dem som "bråkar" och sätta i en egen bur eller ska jag låta det vara och "dö ut" av sig själv om det nu gör det?

Annons:
KickiG
4/7/16, 8:51 PM
#1

Du kan ju testa att ta ut bråkstaken/bråkstakarna för en stund och sedan lägga tillbaka dem igen. Hos mig funkade det, men jag gjorde det direkt när jag introducerade mössen till varandra och då räckte några minuter i avskildhet.

Om bråkstaken är borta från flocken, hinner flocken ordna upp sig i sin inbördes rang. När bråkstaken introduceras igen till flocken, så är det hon som är nykomlingen i gruppen och kanske inte lika stöddig längre.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Lojs
4/8/16, 2:52 PM
#2

Jag separerar om det är oroligt, hellre det än att riskera mobbing.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Sanjolina
4/8/16, 10:24 PM
#3

Jag såg nu att de andra tre honorna troligtivs löper, kan detta ha någon påverkan på de som bråkar?

Grodan
4/8/16, 11:02 PM
#4

#3 Nej, vanligtvis är det precis tvärtom. Om honorna löper vid hopsättning så kommer det inte bli bråk alls. Alla kommer att rida på varandra o vara glada… sen är de vänner för livet… 😉

FAST… det skriver jag mer som råttägare än som musägare…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Sanjolina
4/9/16, 12:20 AM
#5

#4 Jaså, okej:) Inte sett nåt ridande än men däremot de skillnader du listade på könet.

Bråkmakarna har varit lugna idag, låter de få vara kvar i helgen och ser hur det går:)

Upp till toppen
Annons: