Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 758 ggr
Zagesse
2016-04-10 11:09

Vad har hänt med min flicka?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Har min lilla Juni fått en tumör? Hur går jag till väga nu?
Hennes syster fick en tumörliknande utbuktning när de var små, men den läkte av sig själv bara några dagar efter att jag upptäckte den.
Denna utbuktning var inte där igår, eller åtminstone inte alls lika tydlig… Hon beter sig som vanligt, kanske lite mer mammig än tidigare och vill klättra upp i handen och mysa mer. 

Så himla ledsen just nu.

Annons:
[dvärgkaniner]1
2016-04-10 11:17
#1

Tass

Zagesse
2016-04-10 11:36
#2

Tass? 😕

Grodan
2016-04-10 12:02
#3

Man misstänker tyvärr i första hand juvertumör. Dock kan knölar vara annat, absolut. Det kan vara talgkörtlar, abcesser, fettknölar eller annat. Talgkörtel och abcess brukar öppna sig och så tömmer man på talg och var. Vid abcess behöver man även tvätta mkt noga några dagar så att inte var återbildas. Fettknöl försvinner av sig själv.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ajanki
2016-04-10 12:03
#4

Ja, det är en tumör. Det är tyvärr avlivning som gäller😕

Hundtassens
2016-04-11 13:57
#5

Känner en som opererade sin mus när den fick en tumör och den lever än idag men såklart kostar det en hel del och det har ju sina risker att söva ett så litet djur. Det beror väl helt enkelt på ens egna val om man vill avliva eller försöka operera.

Zagesse
2016-04-12 14:54
#6

Tack för alla svar! Jag vet att det inte är tillåtet att diskutera avlivningsmetoder här, men kan jag fråga hur länge man ska vänta tills man avlivar?

Hennes levnadsstandard har inte försämrats synligt, hon är lika pigg och glad som tidigare och hon äter och dricker som hon ska. Bör jag vänta tills jag märker att hon börjar må dåligt, eller är det bättre att avliva så snart som möjligt i förebyggande syfte?

Annons:
KickiG
2016-04-12 15:17
#7

Möss, liksom de flesta andra djur, är väldigt duktiga på att dölja smärta, så det kan vara väldigt svårt att se utanpå om de lider eller inte.

Jag har ingen rikigt klar tumregel på hur länge jag låter möss leva med tumör. Det beror på var den sitter, hur snabbt den växer osv. En mus fick en tumör helt bredvid analöppningen, hon fick somna in så fort jag upptäckte den, och då var tumören jätteliten. Likaså hade en mus en tumör vid halsen, hon fick också somna in så fort jag upptäckte den.

På vissa ställen ser man att tumören är i vägen då djuret rör på sig, och det är också en gräns för mig. Helst före den börjar besvära djurets rörelser. Nu har jag och mina möss oftast råkat ut för snabbt växande tumörer, så det brukar inte gå lång tid mellan upptäckt och mushimlen, tyvärr.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Upp till toppen
Annons: