Annons:
Etiketterburströinredningtillbehör
Läst 596 ggr
iWontBite
2016-04-11 13:16

Lite nybörjarfrågor

Ja nu kommer jag i mustankar igen, haha. Jag har inte haft en mus sedan jag var liten (en "vanlig" grossist-mus från djuraffären) och jag vill inte göra något fel.

Jag har kaniner, så jag funderar lite på vad de två har gemensamt och vad de behöver som är helt olika. Kaniner är ju herbivorer till att börja men jag funderar på om möss gillar hö/halm? Inte kanske att äta tänkte jag utan som pyssel/bomaterial. Eller är det för stelt/risk för skador?

Jag har undvikit att skaffa möss eftersom jag själv är vegan och inte vet riktigt vad jag kan få tag på för animaliskt som inte blir dåligt, men torrfoder till katter, är det okej för möss? :O Till faktiskt katter innehåller det ju mycket spannmål och sådant, men det äter ju möss..?

Hur MYCKET ska en mus äta om dagen? Ska skålen alltid vara full? Plockar de inte och väljer ut det goda och lämnar kvar det som de inte gillar så mycket? Vad är era tips på perfeka blandingen? Något man absolut ska akta sig för att ge dem?

Vad är en lagom yta per mus? Alltså vilken storlek skulle ni vara okej att sätta två möss, men inte tre möss, tre möss men inte fyra möss osv.

Det var allt jag har att komma med just nu tror jag, haha, men jag kommer säkert med fler frågor. Jag har både bur och tillbehör och allt egentligen utan själva mössen, så det är bara all denna tveksamhet som stoppar. Om jag skaffar möss vill jag ju kunna ge dem ett så bra liv som möjligt men det är så mycket som jag inte vet, haha

//Päpple Holstwiik
Hoppípollas Hoppkaniner
Registrerad i SKHRF sedan 2015

Annons:
Nordanälvens
2016-04-11 14:17
#1

Det första jag tänker på när du nämner kaninerna, är att kaniner har naturliga bakterier i sina luftvägar som gör marsvin sjuka. Har hört om möss som också blivit sjuka av dessa bakterier (som dessutom är luftburna). Men jag kan inte mer än så om det ämnet när det gäller möss. De ska ju givetvis inte träffas, men det vet du nog.

Kaniner och möss har ju helt olika behov, kaniner klarar sig galant på hö och grönsaker medans möss inte gör det. Mössen behöver alltid ha sitt basfoder tillgängligt. De käkar inte hö men de bygger gärna bo med det och hö hjälper till att hålla tänder i trim. Mina möss får hö och har alltid fått, och jag har aldrig haft problem med ohyra eller annat. Har sju marsvin så här finns alltid hö.

Jag är också vegan, men eftersom mössen är omnivorer (och jag har fler djurarter som äter kött) så erbjuds de självklart kött. Doggys torrfoder funkar, men vill du bara ge kött i form utav torrfoder så finns det bättre märken. Orijen och Acana är bra, de innehåller en massa kött. Kattfoder är ingen bra grej.

Mina möss får lite olika grejer i sin mix varje gång jag blandar nytt, men havre är det absolut viktigaste, det ska alltid finnas mest havre i mixen. Jag blandar i Doggys torrfoder, pumpafrö, ärtplättar, hirs, kanariefrö, massa torkade örter, kornkross. Glömt massa nu men detta är ungefär vad jag brukar ha i. Mina möss käkar gärna det godaste först men jag ger inte nytt förens allt är uppätet. Jag undviker torkade frukter men kan ibland ha i torkade bär. Något jag absolut inte har i fodret som finns i många färdiga förpackningar är russin och banan.

Angående burmåtten brukar jag gå efter magkänsla, de minsta boende-burarna jag har bor det mellan 2-4 möss i, men när ingen går ihop med en hane har jag alltid 4 honor per bur. Är buren mindre än vad jag känner är lagom för fyra så får en ensam hane ha den istället. Minsta måttet på mina burar är 56x39x28 och 50x39x26.

Nordanälvens Musuppfödning
nordmuslingar(a)outlook.com
🏳️‍⚧️ Han/honom

iWontBite
2016-04-11 18:07
#2

Haha nej då, kaninerna bor ute dessutom så de lär inte ha några hemliga pyjamaspartyn jag inte känner till ;) Bakterien du tänker på är Bordatella bronchiseptica och den kan ge sig på de flesta djur, även människor. En hel del kaniner är mer eller mindre resistenta så de kan bära på den utan att det syns på dem och således smitta vidare :/ Det är inte något de har helt naturligt dock, eftersom de också skulle bli sjuka om det var så. Och det är varför inte varje marsvin som träffat/bott med en kanin trillar av pinn. Hundar, katter och andra vilda djur i den storleken är de som annars oftast bär den med sig (vet dock inte om de andra djurarterna har samma sak med den luriga resistansen)

Åh, det gav mig lite hopp att det fungerar för en annan vegan! :) Jag tänkte inte ens på hundfoder för jag antod att bitarna skulle vara alldeles för stora, men är det något som möss är bra på så är det väl att tugga. Just nu bor jag egentligen med folk som äter kött och hade kunnat fixa "färskare" mat, men jag vill inte bara utgå från att det alltid skulle vara så, så covering all the bases. Men möss har inga som helst problem med mejeriprodukter då? Snacka om att leva upp till stereotyper😉

Jag är inte hundra på mått men burarna jag har är vanliga plastburar köpta i djuraffär (jag har dock fått dem) och är väl till för hamster/mus, men de är inte speciellt stora, gissningvis på den jag har här kanske 45 x 30 cm? Jag hade tänkt se om jag kunde sätta ihop dem egentligen, men hade du tyckt att det var bättre i så fall att skaffa två hanar och ha en i varje bur brevid varandra? Eftersom de är så sociala djur så vill jag inte lämna dem helt ensamna, men att kunna se en artfrände är ju alltid någonting. Eller är burarna alldels för små att stå själva?

//Päpple Holstwiik
Hoppípollas Hoppkaniner
Registrerad i SKHRF sedan 2015

Nordanälvens
2016-04-11 23:30
#3

Ah, det var bordatella jag tänkte på.

Jag har gett de stora torrfoderbitarna innan också men tyckte det blev bättre fördelning i mixen med de små. Mejeriprodukter undviker jag till mössen, just för att jag är så nojig när det gäller laktosintolerans hos djur. Däremot kan de absolut få smaka på havrebaserade "mejeri"produkter. Sojabaserade funkar också. Sen kan du ju ge dem torkade insekter, det får mina ibland, speciellt ungar och dräktiga.

Är det gallerburar eller dunaburar? Jag är skitdålig på att visualisera mått så måste nästan se buren irl eller på bild för att fatta hur stor/liten den är. Hanar klarar sig gott på att gå ensamma, de behöver inte se en annan hane för att känna flocktillhörighet eftersom de inte går i flock som t.ex kaniner eller marsvin. För kanin/marsvin räcker det ju inte att endast se sin artfrände utan de behöver ha närkontakt, hos hanmöss upplever jag det som att de helt enkelt inte bryr sig. Bättre är då att pyssla mycket med hanmusen.

Kan du lägga upp bild på burarna? Kopplar du ihop dem på något vis blir det ju bra mått för några töser.

Nordanälvens Musuppfödning
nordmuslingar(a)outlook.com
🏳️‍⚧️ Han/honom

Alana82
2016-04-12 01:29
#4

Burar med tunnlar emellan lär bli mycket uppskattat av några damer

The unanswered questions are not nearly as dangerous as the unquestioned answers

Upp till toppen
Annons: