Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 973 ggr
Alana82
2016-04-11 15:50

"Krokodil rullning" ???

Igår kväll hade jag ute möss från två olika burar på lekplatsen så att de kunde känna in varandra på neutral mark för att sedan flytta ihop i den ena av burarna.

Medans det är ute och jag pysslar på i rummet så börjar det plötsligt rassla och pipa en himla massa från bordet så jag kastar mig över dit i tron att nu är det slagsmål, men i stället är det ensam mus som piper och "krokodil rullar" runt, runt, runt i högt tempo, hon verkar inte kontaktbar och efter kanske 30 sekunder är hon som vanligt igen.

Detta hände sedan ytterligare en gång ute på lekplatsen varvid jag tog ett snabbt beslut och avlivade henne omgående eftersom jag inte kände att jag kunde avgöra om attackerna var smärtsamma/skrämmande för henne eller om hon var ovetandes om dem, i vilket fall så är hon på högre höjd när det händer kan det bli skador tänker jag så hellre på säkra sidan.

Någon som vet vad det kan röra sig om? rent spontant tänker jag epilepsi, men jag behöver nog sätta mig vid google en stund för att få veta mer.

The unanswered questions are not nearly as dangerous as the unquestioned answers

Annons:
Tsunamis
2016-04-11 16:05
#1

Musen har problem med balanssinnet pga öroninfektion och den behöver antibiotika. Vissa får snedskalle andra får den här rullningen de kan inte skilja upp från ner.

MvH  Tsunamis

[Udoon]
2016-04-11 16:20
#2

#1 Dom har redan dödat den själv🤦‍♂️

Tsunamis
2016-04-11 16:47
#3

Ja jag avlivar de möss jag märker blir så här dåliga. Öroninfektion kan de få av lite vad som helst så det är svårt att säga exakt orsak.

MvH  Tsunamis

Alana82
2016-04-12 01:24
#4

Fast om det är en infektion, borde inte musen fortsätta att bete sig konstigt hela tiden? mellan "anfallen" så var hon som vanligt, lite omtöcknad precis efter men sedan sprang hon runt och kollade in alla grejer med de andra, gick nog säkert en eller två timmar mellan de två tillfällena

The unanswered questions are not nearly as dangerous as the unquestioned answers

Tsunamis
2016-04-12 10:43
#5

Dem jag sett har haft tydliga tecken på öroninfektion med balansproblem och vissa med snedskalle. Tro vad du vill jag delar bara med mig av mina erfarenheter, och de flesta problem rörande balansen beror på örat. Mina har inte rullat hela tiden heller men har i stort sett gått väldigt försiktigt annars eller legat stilla.

MvH  Tsunamis

Alana82
2016-04-12 13:39
#6

Men det är det som är så mysko, hon var helt normal emellan episoderna, inget huvud på sniskan, inte långsam, sprang och klättrade som de andra, därmed inte sagt att det inte var en öroninfektion, har ingen erfarenhet när det gäller möss och sjukdomar mer än det som jag har läst mig till och det är inte samma sak som praktisk erfarenhet

The unanswered questions are not nearly as dangerous as the unquestioned answers

Annons:
Minoth
2016-04-14 21:58
#7

Stroke då? Kan ju vara. eller något epileptiskt anfall?

Nu är ju musen ändå död så något allvarligt fel på den var det troligtvis.

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

ariama
2016-04-15 08:48
#8

Epileptiskt anfall? Kan orsakas av "vad som helst", infektion i hjärnan (virus, bakterie), tumör i hjärnan. Stroke? Öroninfektion? Egentligen omöjligt att säga utan obduktion. Jag skulle också ha avlivat snarast.

Alana82
2016-04-15 11:36
#9

Tackar för allas information, hade jag varit veterinär så hade jag obducerat henne men nu är jag enbart djurvårdare så jag får leva med ovissheten

The unanswered questions are not nearly as dangerous as the unquestioned answers

Grodan
2016-04-17 14:30
#10

Jag tror mest på epileptiskt anfall. Det är inte jättevanligt men inte helt okänt heller. Absolut helt korrekt att avliva. Tyvärr är det för svårt att hjälpa möss med sådana problem.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: