Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 1568 ggr
Alwyn
2016-04-13 19:36

Nu åker tio kulor!

Beslutet att kastrera alla fem mushanar är taget. På måndag ryker kulorna och det blir Jannis på Väsby djursjukhus som gör det. Vi talade i telefon en stund idag om förberedelserna om hur vi ska gå till väga eftersom det handlar om otama Sebramöss. Jag tycker vi kom över ens om ett bra sätt för att minimera stressen och rymningsrisken :) Önska oss lycka till!

Annons:
Lamina
2016-04-13 19:46
#1

Lycka till! Jag har funderingar på att kastrera min kille också nu när jag fått veta att det finns kunnig veterinär i "närheten". Så han kan bo med mina flickor. Men ja, det står inte högst på prioriteringslistan.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Alana82
2016-04-13 21:00
#2

Spännande :D du måste berätta sedan hur det gick för grabbarna

The unanswered questions are not nearly as dangerous as the unquestioned answers

ariama
2016-04-13 21:46
#3

Jag önskar er lycka till! Spännande att få följa!

Alwyn
2016-04-13 22:01
#4

Tusen tack :) Det blir dyyyyrt haha (för mig är det mycket pengar) …undrar om det är många som pungar ut 2900:- på sina möss helt oplanerat sådär eller är jag knäpp? Vill bara att de ska leva lyckliga tillsammans.

ajanki
2016-04-14 07:38
#5

Jag blir varm i hjärtat när jag läser detta! Nej, det är inte många som lägger ut så mycket pengar på sina möss! 

Jag önskar dig och dina sebrisar stort Lycka Till!❤️

KickiG
2016-04-14 08:01
#6

Åh vad spännande det ska bli att se hur allting går och om de ändrar sig mycket efteråt. Det är så himla olika hur olika individer reagerar.

Lycka till!

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Annons:
Alwyn
2016-04-14 08:33
#7

Tack för alla lyckönskningar! Jag lovar att berätta hur det går. Några bra tips på hur jag kan ge dem extra värme under transporten? Funderar på vetekudde och isklampar med kokvatten i. Måste komma på hur de ska placeras bara. Mössen ska jag ha en och en i små samlalådor med lufthål i.

KickiG
2016-04-14 10:10
#8

Jag hade nog bara öst på med rivet tidningspapper och sedan en filt runt.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

ariama
2016-04-14 10:38
#9

#4.  "…undrar om det är många som pungar ut 2900:- på sina möss helt oplanerat sådär eller är jag knäpp?"

Jag tänker som så, att du inte bara betalar för "några möss", utan även för … en form av "utbildning", dvs kunskap. Du får lära dig massor, och får erfarenhet du inte hade tidigare. Särskilt med tanke på din framtida inriktning tycker jag det är ett klokt beslut! 😃

Om du sedan kommer att ägna hela din framtida inkomst på att kastrera mängder med hanmöss, till enorma månadssummor, för möss som kanske inte lever mer än ett år, ja, då kan vi ta upp frågan igen, om "knäpp eller inte" . . . 😉

Alwyn
2016-04-14 18:46
#10

#8 nej det räcker inte, Sebramöss kräver extra värme i normala fall ( jag håller ca 24-25 grader åt dem nu) och eftersom tom vanliga råttor och möss bör ha värme efter kastreringen måste jag se till att de håller värmen även under transporten…jätteviktigt. #9 Du har så rätt ariama :)

Lamina
2016-04-15 17:24
#11

Köp handvärmare? Såna små påsar som man öppnar och skakar så dom blir varma. (Någon kemisk reaktion med rost och syre och what not…) På bäBiltema har dom flera olika modeller som håller i allt från några timmar till nästan ett dygn.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Alwyn
2016-04-15 18:33
#12

Oj, det visste jag inte att det fanns. Låter smart…men kanske mindre nyttigt för en gnagare om de nu vill smaka på dem.  Fast jag har kommit på hur jag ska göra! Jag syr nu fem små värmekuddar med ris i, som man värmer i mikron, lagom stora att få plats i transportlådorna ❤️😃

Lamina
2016-04-15 19:26
#13

Min erfarenhet säger mig att såna håller värmen i 1 timme max. Så har du ingen Micro på djursjukhuset tror jag inte det funkar. Jag använder såna handvärmare när jag transporterar ormar och akvarie djur. Det funkar utmärkt att tejpa fast på utsidan av transportburen. :)

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Annons:
Alwyn
2016-04-16 06:54
#14

Visst har de mikro på Väsby djursjukhus! Väl där har de nog värme. :) Resan dit tar väl 20 minuter eller så. Men toppentips endå, ska kolla nästa gång jag är där!

Lamina
2016-04-16 08:46
#15

#14 Vad bra, då blir det nog jättebra. Lycka till med dom små nu. :)

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Grodan
2016-04-17 14:26
#16

Värmegrejer från biltema håller 6-8 timmar. Jag brukar lägga dem i en tygbit under, bredvid eller mellan burarna/buren och väskan/kassen/kartongen… Alltid funkat bra.

Nyfiken på hur sebramushanars pung ser ut och fungerar. Är den som tammöss att den går upp till buken eller sitter den ytligt som på de flesta andra djur?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Alwyn
2016-04-17 15:31
#17

De är ovala. Man ser dem tydligt största delen sitter utanpå…men det kan hända att en bit av dem går in i kroppen det vet jag inte.

Grodan
2016-04-17 15:57
#18

ok. du kan fråga jannis kanske.

vad jag är ute efter lite är om det kan skilja sig mycket mellan olika musarter hur avancerat ingreppet är…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Alwyn
2016-04-17 19:31
#19

Absolut. Grodan kan du länka till handvärmaren som håller värmen så länge? Jag hittar bara där det står ca 40 minuter både på Jula och Biltema.

Lamina
2016-04-17 19:38
#20

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Annons:
ariama
2016-04-17 20:44
#21

Hihi, det är mycket om åkandet för de där tio kulorna, precis som det står i rubriken. 😉 (fast på hemvägen är det inga kulor som åker längre, dom får stanna kvar)

Grodan
2016-04-17 20:54
#22

Den Lamina länka till håller 8 timmar.

De andra heter typ värmepåse, hot spot, heat pack osv


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Alwyn
2016-04-17 21:07
#23

Tack, jättebra att veta. #21 ja eller hur det blev ett himla fixande och grejande men jobbigast nu är att jag är så orolig att de inte ska klara sig! Hoppas jag får fem friska killar utan kulor med mig hem imorgon

Alana82
2016-04-17 23:52
#24

Håller tummar och tår för grabbarna 👍

The unanswered questions are not nearly as dangerous as the unquestioned answers

ariama
2016-04-18 07:38
#25

Det går nog bra ska du se.

Du kan inte fotodokumentera? Och skriva en artikel sen.

Alwyn
2016-04-18 07:48
#26

Jag får ju inte vara med, men jag ska ta så mycket bilder jag kan :)

ariama
2016-04-18 07:53
#27

Får du inte det? Inte utan kamera heller? Jag antar att du har försökt få vara med "i alla fall", dvs frågat och bett? Man kan alltid försöka.

Edit: förlåt, du kanske tycker sånt är obehagligt. Det är jag själv som alltid är så nyfiken av mig, även när det gäller sånt här.

Annons:
Alwyn
2016-04-18 07:57
#28

Inte alls obehagligt, jag har prakticerat på veterinärklinik och tycker det är intressant! Jag ska fråga när vi kommer dit ;)

Zamwyn
2016-04-18 16:26
#29

Hoppas allt gått bra! Ska bli spännande att höra mer om det sen.

Alwyn
2016-04-18 18:07
#30

Phu vilken dag! Och den är inte över ännu! Alla överlevde operationen. När vi kom hem var det två som bara låg på sida och andades häftigt. Blunder och Wille. Efter en timme fick jag igång Bunder med värme, massage och sockervatten…sitter fortfarande och vakar över Wille och det ser inte ljust ut :( Jannis berättade nervöst skrattandes att han blev riktigt svettig med första musen, Bobby, eftersom han hade ena kulan uppe i buken…det blev en komplicerad operation där han fick öppna en bit upp i buken och sedan sy ihop men det gick bra! Håller tummarna nu att Wille kommer igång!

Grodan
2016-04-18 18:49
#31

Kom igen, Wille!


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Alwyn
2016-04-18 18:57
#32

Ja fy…jättejobbigt just nu men håller hoppet uppe iaf.

Grodan
2016-04-18 18:59
#33

❤️


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Alwyn
2016-04-18 19:08
#34

Han sprallade lite med framtassen sist jag masserade honom, ett litet steg i rätt riktning!

Annons:
Grodan
2016-04-18 22:24
#35

Åh, hur har det gått?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Alwyn
2016-04-19 08:26
#36

Han klarade sig! Jag dansade och sjöng igårkväll kl 20 när han började kravla runt. Nu är alla mössen igång och de tre som gått ihop är tillsammans igen. Jag sitter och studerar dem och det är dessvärre tjafs i gruppen nu. Kanske måste sära på dem innan jag går ut vid lunch men vi får se.

KickiG
2016-04-19 17:57
#37

Vad roligt att höra att alla klarade sig! Tjafsar de fortfarande? Jag har märkt på hund och katt att det kan bli lite ostabilt i gruppen en tid både efter operation i största allmänhet och efter sterilisering/kastrering. Alla doftar så mycket annorlunda tror jag. Hoppas det lugnar ner sig fort hos dig.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Alwyn
2016-04-19 18:14
#38

Ja de tjafsar, jagar varandra lite och boxas då och då fast oftast undviker de bara varann…men det är inte så konstigt. Jag håller koll och hoppas de lugnar sig.

Zamwyn
2016-04-19 18:24
#39

Vad bra att alla klarade sig! Lycka till med dem nu fortsättningsvis också.

Grodan
2016-04-19 20:50
#40

Åh vad bra att Wille klarade sig.

Nyfiken på hur sövningen gick till, med tanke på att du skrev att de inte är tama…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Alwyn
2016-04-19 21:15
#41

Ska berätta och visa bilder på fredag :)

Annons:
Vattnadal
2016-04-20 12:11
#42

Det tar ju ett tag för testosteronnivåerna att gå ner. På hund kan det ta uppåt 6 mån innan man märker en större skillnad. Sen kan ju binjurarna producera testosteron i viss grad oxå.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Alwyn
2016-04-20 14:48
#43

Så gott folk, jisses säger jag bara!

Vilka panikdagar det varit sedan i måndags! Jag har berättat om kastreringen och komplikationer och allt jox i mina två senaste inlägg på bloggen. 

https://knivstaetologen.wordpress.com/

Säg till om ni vill att jag kopierar över det hit eller något sådant, annats får ni gärna läsa om kaoset där. Nu ska jag gå och stirra på mina möss igen.

ariama
2016-04-21 08:52
#44

Ja, det verkar varit en resa. Som kanske inte är riktigt slut ännu?

Tack för att vi får vara med på en hörna! 😘

Hur som helst, fortsätt gärna hålla oss uppdaterade. Även vad som händer sen, i framtiden. Hur beter sig kastrerade hanmöss, till skillnad från okastrerade, i resten av livet? Lever de kanske längre? Kortare? Mer eller mindre aktivt? (fast då behöver man kanske jämförelsemöss).

Luktar sebramushanar? Blir det någon märkbar skillnad i doft?

Alana82
2016-04-21 09:11
#45

Bra veterinärer är värda sin vikt i guld ❤️

The unanswered questions are not nearly as dangerous as the unquestioned answers

Alwyn
2016-04-21 10:24
#46

#44 absolut, den här resan kommer att bli lång! Jag särade på alla killar igår, står inte ut med oron och tjafset. Det var just detta jag ville slippa men vi får väl se om jag får ihop dem sen igen. Sebramöss liktar verkligen ingenting så där blir nog ingen skillnad. Ska bli spännande att se deras beteende dock! #45 visst! :)

ariama
2016-04-21 10:34
#47

Som Vattnadal säger i #42 så kan du inte förvänta dig någon skillnad i beteende på ett tag.  Men det vet du ju också själv egentligen.

Det produceras inga nya nivåer av könshormoner från några icke-existerande testiklar, men de som redan finns i kroppen försvinner inte som genom ett trollslag, de fasas sakta ur.
En del könshormoner bildas även i andra organ och körtlar, fast i mkt lägre grad, men hur det funkar har jag ingen koll på.

Alwyn
2016-04-21 12:19
#48

Ja men gud. Vet inte om ni tror att jag har satt ihop hanar direkt efter kastrationen som inte varit tillsammans i grupp innan? Eller hur kommer det sig att folk påpekar detta igen och igen? Jag är inte bakom flötet XD Jag har tre hanar som gått tillsammans hela tiden och det är dessa som jag dessvärre nu fått separera! Skittråkigt. Så själva kastreringen har gjort en väldig skillnad i den gruppen till det sämre, något jag hoppas ska gå att åtgärda igen när de lugnat ner sig, återhämtat sig och luktar normalt mm.

Annons:
Vattnadal
2016-04-21 12:48
#49

Kan det inte vara så att de är obekväma av lite stress och att det gör lite ont, så att de blir kinkigare på varandra?
Svårt med djur som inte är så tama, men kanske testa att låta dem träffas lite varje dag, och hålla tummarna att de skärper till sig och kommer på att brorsorna är rätt OK ändå.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Alwyn
2016-04-21 12:53
#50

#49 jo jag tror det är en blandning av lukter, stress, lite smärta (trots Metacam) och att gruppdynamiken blev störd av alltihopa. Funderar på hur jag gör detta bäst, jag vill att de ska få träffa varandra med nät mellan en stund varje dag…får nog knåpa ihop en rasthage med 3 sektioner och nät mellan.

Grodan
2016-04-21 20:13
#51

Hur var det i gruppen innan kastrering?

Är det vanligt att sebramushanar inte fungerar i grupp?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Alwyn
2016-04-22 11:13
#52

Igår kväll dog Bobby. Jag fann honom helt kraftlös efter jag kom hem från jobbet och trots uppvätskning och värme blev han bara sämre tills livet slutligen gled ur honom kl 22. Det var han som fick genom gå en mer komplicerad kastreringsoperation eftersom ena kulan låg gömd i buken, veterinären gissade på en infektion. Vi är så ledsna, Bobby var den tamaste busmusen som alltid kom fram för att få godis när man kallade. Nu vilar han på en vacker plats i skogen.

ariama
2016-04-22 11:38
#53

Beklagar. 😕

ajanki
2016-04-22 12:16
Alwyn
2016-04-22 18:14
#55

Idag förlorade vi även Wille. Nu vilar de tillsammans här i skogen på denna vackra plats.

Bobby och Wille R.I.P

Förlåt mig ❤️

Annons:
Temmy
2016-04-22 18:22
#56

Beklagar 😕🌺

Grodan
2016-04-23 01:54
#57

men åh, så himla tråkigt…

Stor tröstkram till dig Alwyn ❤️


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ajanki
2016-04-23 07:25
#58

Men fy så tråkigt😕

Kram ❤️

Alwyn
2016-04-23 11:42
#59

Ja fy, jag bara gråter och har sådan ångest. Har skrivit i bloggen om vad som hände nu om ni vill veta lite mer.

https://knivstaetologen.wordpress.com/2016/04/23/r-i-p-bobby-och-wille/

Tjeja
2016-04-23 13:41
#60

Kram ♡

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Grodan
2016-04-23 15:31
#61

#59 😕❤️


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
2016-04-24 08:50
#62

#59. Beklagar verkligen. Men . . .

Det går inte att resonera som du gör! Du utgick från de bästa intentioner, ditt val gjordes av kärlek, du ville bara gott, mer gott än de flesta "orkar ens försöka".  Ingen har facit i förskott, det går aldrig att se in i framtiden, du gjorde det bästa valet, med de kunskaper du hade då.

Om människor aldrig tordes försöka sig på nya saker därför att det alltid finns en risk att misslyckas, skulle mänskligheten inte utvecklas.

Det finns alltid en risk att det inte går, att man gör fel, att man misslyckas. Nu gick det fel, för Bobby och Wille. Det är sorgligt, så SÖRJ! Men ta bort skuldkänslorna, ångern och ångesten, den gör ingen nytta, och du har ingen anledning att straffa dig själv.

Jag försöker inte "trösta", jag bara säger som det är. Pronto!

(dessutom, tror du veterinären skulle ha kastrerat dem, om han trodde att de skulle dö???)

Annons:
Grodan
2016-04-24 11:03
#63

#62 👍❤️


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Alwyn
2016-04-24 14:14
#64

Tack, jo jag vet ju att det inte hjälper att känna skuld och jag vet att jag hade god intention…men vad kan jag säga. Jag är en känsloperson, något jag ofta tampas med och önskar att jag slapp vara. Logiken hjälper inte alltid. Jag tröstar mig med att bygga till mössen idag och nu delar jag en smoothie med Jordekorren Juno <3

Zamwyn
2016-04-26 12:46
#65

Oj, vad trist… Stor tröstkram till dig, Alwyn. ❤️ Håller dock med amaira. Är också känsloperson, men det är en träningssak det där. Det går att få kontroll över sådana känslor någorlunda, fast lätt är det inte. 

Lycka till med byggandet!

Alwyn
2016-04-26 13:22
#66

Ja visst är det en träningssak, jag tänkte på det igår. Att det är lika bra att vänja sig eftersom jag vill leva ett liv fullt med djursällskap! Att det gör ont när de dör är inte orsak nog att låta bli att fästa sig. När det hänt några gånger till lär man sig hur man själv reagerar som person. För mig denna gång var de tre första dagarna värst, sedan lugnade sig känslorna lite.

ariama
2016-04-26 14:18
#67

Jag tänkte lite så, Alwyn. Ska du ägna ditt liv åt djur, vilket jag verkligen tycker att du ska, så kommer du att få uppleva liknande saker fler gånger. Man gör fel, man gör misstag, det går åt skogen, det går inte att komma ifrån.

Det ÄR skillnad på att känna sina känslor och sörja, eller börja tänka elaka tankar till sig själv!! Tankarna föregår känslorna och när tankarna inte är sanna skapar de så mycket onödigt lidande.

När såna där tankar kommer över mig, brukar jag mota bort dem genom att fundera över om det är sant, om det verkligen är sant det jag tänker. Jag får mota bort dem, igen och igen, men det funkar, fast det är en träningssak. En träning i medvetenhet.

Det är inte lätt, men med tiden har jag lärt mig ganska så bra att skilja på vad som är sant eller inte-sant i mina tankar. Tankar är ju inget man styr över, de kommer och går likadant som vinden far över skorstenen. Man behöver faktiskt inte tro på dem alla!!!

Alwyn
2016-05-08 19:22
#68

Puttar upp den här tråden eftersom det kom en del frågor angående kastreringens vara eller icke vara, i en annan tråd. Bättre den diskussionen hålls här.

Upp till toppen
Annons: