Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 540 ggr
emsk
2016-04-26 13:15

Ska man låta mössen få ha det lugnt i början?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej nu har våra små bott hos oss i snart tre dagar och jag tänkte fråga er om era bästa sätt för att få dem tama. Min dotter (7år)är så ruggigt peppad och vill helst ha dem ute hela tiden, jag tror dock inte mössen är helt peppade på det, de är både nyfikna och lite skygga   Min dotter är dock väldigt lugn och försiktig, sitter med handen i buren tills de börjar klättra runt lite på henne men för att få upp dem använder hon en toarulle. Hur har ni andra gjort? Borde jag begränsa henne, eller är det bara bra att köra på?  I grunden känns mössen rätt trygga (kan sitta och putsa sig när man håller dem i famnen mm, de är köpta av en uppfödare och hon sa att hon inte hade jobbat så mycket på att få dem tama.

Annons:
Nordanälvens
2016-04-26 13:27
#1

Först och främst behöver mössen ha det lugnt några dagar, få lära känna sin omgivning och nya dofter. Jag pysslar inte med nya möss på cirka en vecka, fyller bara på med mat och vatten, även om de gärna vill komma upp. De har ju hela livet framför sig att bli ompysslade, så en vecka är ingen fara.

Efter en vecka sätter jag ner handen i buren, krafsar lite i spånet och gräver i matskålen för att inte smyga mig fram och skrämmas. Då kommer de fram och tittar nyfiket, vill de klättra upp i handen låter jag dem göra det, vill de inte så behöver dem inte. Behöver jag av någon anledning ta upp en ny mus lurar jag in den i en toarulle, annars får mössen komma upp själva.

Hur gamla är mössen? Unga möss kan vara lite sprattliga och nerviga av sig och behöver bli hanterade med mer lugn och varsamhet än vuxna.

Nordanälvens Musuppfödning
nordmuslingar(a)outlook.com
🏳️‍⚧️ Han/honom

ajanki
2016-04-26 13:32
#2

Jag brukar låta mina nya möss vara i lugn och ro minst en vecka innan jag börjar lyfta i dom m.m

Dom behöver tid att lära känna nya dofter, ljud o.s.v innan dom kan känna sig riktigt trygga, särskilt om dom inte är handtama redan och van vid folk.

Lycka till med era nya möss!

emsk
2016-04-26 15:51
#3

Bra att veta, då har jag mer kött på benen när jag säger att hon måste låta dem vara ifred lite nu i början :) Vi har sagt att kompisar inte får följa med hem de första veckorna. De är  4-5 veckor. Uppfödaren hade ju hanterat dem en del såklart, men de var ju så unga. Hon har dem på rummet nu men jag tror vi ska flytta ner dem till vardagsrummet så att de vänjer sig vid våra ljud och rörelser (och så att dottern inte tar ut dem i smyg)

Upp till toppen
Annons: