Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 1024 ggr
LisaR
2016-04-27 22:31

Blindhet hos möss

(Grävde lite ytligt på forumet men hittade ingen riktig diskussion rörande ämnet, om det finns en sådan tråd ber jag om ursäkt för dåligt letande!😃)

Vill gärna få igång en diskussion rörande blinda möss. Hur det kommer sig att möss blir blinda. Jag förstår att det finns många orsaker, men vill gärna höra tankar och egna erfarenheter och gärna spekuleringar kring det hela.

Min egna historia:
Idag kunde jag äntligen sätta en diagnos på min älskade Elna som idag är 11mån gammal. Det hela började med en parning som inte tog sig. Sedan kunde jag se en förändring i ansiktet, vid höger "kindben". Något som jag trodde var en abcess efter ett möjligt bett från hanen till en början. Hon är rundare på den sidan, men det är inget som vuxit. Tog prompt ur henne från aveln för att försöka se vad det rör sig om.  Efter detta så har jag flertalet gånger reagerat på hur hon betett sig när jag hanterat henne. Hon har klängt, alltså hållit sig fast i handen som om det gällde liv och död - rädd för att falla. Och idag så slog det mig. Min älskade Elna är blind.

Hon är inte född blind. Och anledningen till att jag inte tror att hon är född blind är dels att jag reagerat på en förändring i beteendet vid hantering, och dels av förändringen i ansiktet. Hennes pupiller vidgas ej av blixt och ljus, hon ser inte föremål framför sig och klättrar ej upp på föremål som finns nära när jag håller henne vilket hon hade gjort som seende mus. När morrhåren snuddar vid något så reagerar hon. Annars inte. Hon går enbart på känsel och hörsel. Elna är en pigg och frisk mus, och jag är glad att jag äntligen hittat en diagnos. Men… Eftersom hon har en sida av ansiktet som är större, eller rättare sagt - det ena "kindbenet" har som en liten förhårdnad. Det är inte som en rörlig knöl, utan det är fast. Och det är inte ytligt. Jag kan inte känna kanter av en knöl, men jag vet att där inne finns en. Och det jag tänker är att hon har något som växer inuti skallen, varav hon nu blivit blind. Elna kommer att få somna in. Men detta är mitt första möte med blindhet hos möss. Vi får se om jag obducerar för att se vad det hela rör sig om, men jag är säker på min sak. Dessa saker hänger samman. Troligtvis har vi en tumör som stör och växer trots att jag i nuläget inte ser en förändring då den inte är såpass ytlig som tex juvertumörer.

Någon mer som erfarit blinda möss? Finns det ärftliga former, där de kan födas utan att se? Vad vet vi egentligen om detta? Nyfikenheten väcks och jag vill såklart lära mig mer då detta är mitt första möte med en blind mus.

En blind mus kan förstås leva ett fullt normalt liv,  när de har såpass många sinnen. Men min Elna kommer att få somna in när det med största sannolikhet rör sig om en tumör i skallen.

Yrrblossets Sällskapsmöss

~  http://yrrblossets.weebly.com/

Annons:
KickiG
2016-04-28 10:32
#1

Jag har inte haft så många möss, och bara en av dem blev blind. Eller åtminstone nästan blind. Det var Gudrun som fick starr. Jag tror att hon började få det vid ca 1,5 års ålder och då hon dog var hon enligt veterinären helt blind på ena ögat och kraftigt nedsatt syn på det andra. Jag trodde hon var blind på båda ögonen, men då han lyste med lampa ansåg han att hon kunde urskilja ljus och skugga.

Jag skulle måsta titta på foton av henne, om jag nu  med mera erfarna ögon skulle se någon förändring som jag inte såg då. Det kan ju vara att hon hade det tidigare, men jag inte observerat det.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Zamwyn
2016-04-28 10:56
#2

Vad tråkigt för dig och lilla Elna. 🌺

Ämnet är intressant, dock. Jag vet ingenting om blindhet på möss, har såvitt jag vet inte haft någon blind mus. Däremot hade jag för massor av år sedan en hamster som fick en sorts ögontumör, och blev blind på det ögat. Det ledde till slut till avlivning. Tyvärr var det min allra första hamster jag skaffade som 10-åring så jag minns inte några detaljer.

Upp till toppen
Annons: