Annons:
Etikettermatutfodring
Läst 879 ggr
Sanjolina
2016-05-06 23:50

Tunn hona

Jag har en hona som är betydligt mindre, hon har alltid varit mindre än de andra mössen jag har. 

Körde en hälsokoll på dem häromdagen och kände att hon har gått ner och har blivit väldigt tunn. 

Har ni något bra tips på hur jag kan få henne att gå upp lite? Hon är pigg och kry annars, har mycket energi så hon verkar inte vara sjuk på något sätt. Tänker att de andra honorna är snabbare och mer dominanta när de fått sin mat. 

Har tänkt att ev. ta ut henne dagligen för att ge henne lite extra så hon verkligen får i sig mat, är det något som kanske kan funka? 

Tacksam för svar, blir lite nojjig!

Annons:
Babydino
2016-05-07 00:18
#1

Mina möss åt välling för småbarn… nån sa att det var bra

Grodan
2016-05-07 01:52
#2

#0 Hur många honor har du i flocken?

Jag tycker att om någon är för tunn så är det fel balans i flocken och den borde ev delas upp i två mindre.

Om du inte vill göra det, t ex för att flocken är för liten, 3 st, så måste du mata mer. Ev ta ut den som roffar åt sig mest eller vaktar matskålen.

jag har börjat göra lite som amaira, jag ger stora frön och nötter separat - delar ut till var och en - så att inte en kan äta alla och lämna noll till sina kamrater


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Alwyn
2016-05-07 03:34
#3

Jag tänkte som grodan, att du kan ge solrosfrön och nötter separat. Då vet du att det fördelas lika.

ariama
2016-05-07 09:26
#4

Möss är olika intresserade av mat, har jag märkt. De som skulle behöva lägga på sig lite, bryr sig inte särskilt. Och de som skulle behöva bli lite smalare, kastar sig över all mat, särskilt det godaste. Så det kan vara lite av ett problem.

Om hon plötsligt börjat tappa vikt däremot, är det något som är fel på annat vis. Att separat ge henne baby-välling kan vara bra, samt solrosfrö, lax och ärtor (och våtarv om du hittar ute). Men hon bör inte tappa bort torrfodret, prova kanske med vanlig müsli som är lättätet.

Sanjolina
2016-05-07 09:51
#5

#2 Fem honor i flocken, har tänkt tidigare att ta ut denna hona och en annan hona ifrån flocken som hon gått med tidigare innan jag satte ihop dem. 

Jag försöker göra det också och sprida ut i buren så det finns lite överallt för att leta osv. men det känns inte alltd som om hon springer först och roffar åt sig nötter.

Sanjolina
2016-05-07 09:53
#6

#4 Borde jag ta ut henne själv och ge henne tillskott då? Så inte de andra roffar åt sig det. 

Hon äter av maten men har andra som mer eller mindre gillar att sitta i matskålarna vid utfodring som kan göra det svårt för henne att äta..

Annons:
Sanjolina
2016-05-07 09:55
#7

Hur bör laxen tillagas om den ska tillagas? Och välling,, i vilken mängd osv?

ariama
2016-05-07 20:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Laxen kan vara rå eller tillagad (kokt, stekt, ugn, som man äter själv).  Välling, eller bröstmjölkersättning, brukar jag vid behov köpa på Konsum i 2 dl förpackning för ca 8 kronor. Öppnad håller den många dagar i kylen. Jag ger i en skål vad de dricker, det märker du. Hon kanske inte gillar det ens, men det tror jag nog.

KickiG
2016-05-09 18:45
#9

#6 Att mata henne utanför buren kan visa sig svårt. Mina möss har nästan aldrig varit intresserad av att äta utanför buren. Möjligen på lekplatsen om de varit där en längre tid. Att handmata har jag också gjort när det gäller frön och nötter, då har jag sett vem som ätit vad och kunna lite hålla efter de andra så de inte stjäl maten.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

ariama
2016-05-10 08:29
#10

Jag håller ju med Kicki, mina äter inte heller gärna utanför buren.

Du kanske ska ta ut de andra en halvtimme eller så, medan den behövande är kvar i buren ihop med extramaten.

Sanjolina
2016-05-10 09:48
#11

#9 & #10

Okej, ja mina har inte heller riktigt velat äta utanför men satte henne tillsammans med hennes syster i en petbox med lite bomaterial och en skål med lite extra mat och så har jag låtit dem vara. I Början undersöker de endast petboxen men sedan har de ätit lite grann, låter dem få vara där mellan 30-1,5 timme.

ariama
2016-05-10 09:51
#12

🙂

Upp till toppen
Annons: