Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 1043 ggr
Grodan
5/15/16, 6:25 PM

Burstädningstips!

Städa musburar gör man hela tiden som musägare. Är man uppfödare och har varit i några år provar man en mängd olika burar, strön och rengöringsmedel samt olika tekniker för rengöring.

Det lär finnas en mängd balla tips hos uppfödare och jag tänkte att vi skulle kunna dela med oss av dem.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Grodan
5/15/16, 6:33 PM
#1

För egen del har jag oftast bara rengjort burar i dusch och diskat av dem med varmt vatten, allrengöring eller såpa. Jag ser till att ha mer burar än möss så att jag kan flytta över mössen till rena burar snabbt och alltså inte behöver diska alla burar samma dag.

Det var inte förrän för typ någon månad sedan som jag insåg att djurburar bör rengöras på samma sätt som toalett och badrum, dvs med sanitetsrengöring. Jag provade det och blev överlycklig över resultatet. ALL lukt och jag menar då precis ALL lukt försvann. Så jag kan tipsa om det.

Sedan har jag ett annat tips för de saker och ställen man lixom inte kommer åt, t ex hus i trä, keramik el dyl… Saker och ställen där man inte får bort lukten. Jag har hittat ett preparat som faktiskt tar bort lukten. PÅ RIKTIGT!!! Produkten heter Scent Stop. LÄNK till patenttagarnas o tillverkarnas hemsida

Jag har kunnat få bort lukten helt i gamla akvarier och terrarier samt träsaker. Mitt hem luktar så ljuvligt… Detta är ej reklam. Det är ett tips till musägare!


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Alwyn
5/18/16, 2:01 PM
#2

Jag ska köpa scent stop! Vilket sanitetsrengöringsmedel använde du som var så bra?

Tsunamis
5/20/16, 7:14 AM
#3

Finns nåt liknande som scent stop med mikroorganismer men kommer färdig i sprayflaska med nån svensk etikett på. Har inte flaskan här utan den står hos killen där råttorna och katten bor, köpte den först för katten bajsade utanför lådan men upptäckte ju raskt att den var hur bra som helst till råttburen också. Scent Stop verkar lite drygare eftersom man får blanda själv så jag ska nog prova det. Jag behöver dock sälja lite möss för nu börjat det bli lite många hemma igen! Bara några få extraburar att kunna byta mellan. Annars så skurar jag burar helt nån gång i månaden eller varannan (tror inte riktigt på att göra kliniskt rent oftare än så), men hanburar brukar jag tvätta burväggar hyfsat ofta och då är en sån sprej kanon. Jag har ju stora labburar så en sån sprej är ju även toppen till galler. Annars så har jag Virkon för desinfektion för det är inte farligt för dem om jag skulle missa att skura bort rester eller strunta i det. Skålar med Doftin Plus och ättika (olika skålar!) står lite här och där i mitt djurrum för att hjälpa med lukten lite. http://www.dammsugaren.se/Staed--Hygien/Proffs-Staedutrustning/44577-/Specialprodukter/Doftin-Plus.htm

MvH  Tsunamis

KickiG
5/20/16, 8:06 AM
#4

Jag har använt mig av Piss-off  på både burar och trägrejer, och det har funkat bra i den lilla skala jag har haft möss.

Oftast torkar jag av med bara vatten eller med såpa. Ca varannan månad noggrannare städning med Piss-off. Trägrejer städar jag med piss-off i princip när jag byter dem.

Virkon-S då bur byter ägare, en gång i året eller om det behövs av annan orsak. T ex misstänkte vi ohyra för ett drygt år sedan, och då virkoniserade jag rubbet i samband med strongholdbehandling.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Grodan
5/20/16, 10:45 PM
#5

#2 Jag använde ett lite surt medel som även tar bort kalk. Jag misstänker att många av de på marknaden är likvärdiga. Jag bara provade ett jag hade hemma…

#3 Coolt att det finns ett till. Kolla vad den heter. Kan vara kul att veta.

Jag är mycket imponerad över Scent stop. Kanske inte att leveransen tog 2 veckor, utan hur effektiv den är. Man inser inte hur mkt det eg luktar förrän det blir så här luktfritt som det blir nu. Underbart. För att öppna dörren till landet och det luktar ko- o grisbajs ute… nåja…

Ättika använder jag när jag flyttar. Tömmer bostaden och sedan ställer jag skålar med ättika i lägenheten. All djurlukt försvinner!

#4 Piss-off tycker jag döljer kisslukt lite, men tar inte bort den. Jag har även provat div andra sådana där lukt off grejer, men de luktar bara parfym och tar inte alls bort lukten.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

MissanTissan
5/25/16, 8:33 PM
#6

#1
Skulle vilja testa, men vet inte om jag vågar. Luktar medlet starkt? (Jag har väldigt ofta migrän och något som triggar migrän är starka dofter, te.x. Parfym, städmedel)

Så bäst jag frågar innan jag beställer.

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Annons:
Tsunamis
5/25/16, 9:48 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#7

Så här ser min flaska ut, köpt i djuraffär och Imazo har det i lager så ber man sin djuraffär ta hem kan så gott som alla göra det. Dyr jovisst men de flesta flaskor av det här ändamålet kostar minst 120:-

Jag har också ofta migrän men klarar av denna (luktar lite mint/menthol men försvinner snabbt) och även Doftin Äpple utan problem de luktar inte starkt och tyvärr luktat ju många städmedel nåt fruktansvärt.

MvH  Tsunamis

Grodan
5/25/16, 11:34 PM
#8

#6 Det finns utan doft o med doft. Jag är känslig för pissoff, tycker den är tokstark… men Scent stop är helt ok.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

MissanTissan
5/26/16, 10:41 AM
#9

Okej! Vad bra. Då testar jag nog på en. :)

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Grodan
4/20/18, 7:51 PM
#10

Nu har jag tröttnat lite på att hänga i duschen med burarna och snabbrengör ofta på ett bord. Sprayar med allrengöring, sanitet eller vad jag känner för tillfället. Torkar med papper. Har i strö, äggkartong, toarullar, rivet papper mm. Klart. Går väldigt mycket fortare än att duscha av, svabba med svamp o medel, duscha av, låta torka/torka av, fylla på med strö osv… + att min rygg inte får lite mycket tråk


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Novachan
4/20/18, 8:22 PM
#11

(Är ej uppfödare)

Jag rengör mina burar på golvet och oftast tar jag hjälp av fötter och ben för att hålla buren på plats medan jag städar - då har jag båda händerna fria. Använder fortfarande ICA:s städservetter. En servett räcker oftast till en bur. Sedan använder jag ytdesinfektion efteråt tillsammans en tvättlapp (ICA Basic). Städar bur-tillbehör av plast och galler på samma sätt, lika så vattenflaskor som är nerkissade + sedan vanlig disk av vattenflaska.

Springhjul/disc brukar jag dock spreja med någon form av allrengöringsmedel (Ajax, Cilit Bang) först, låta det verka en stund. Häller ut medlet, tar en tvättlapp, städservett eller papper och tar bort det värsta av smutsen som nu sitter löst, duscha ur, (låter det antagligen torka lite då jag kan behöva ta pauser i städningen,) använder städservett till hela springhjulet och sedan ytdesinfektion+tvättlapp. Om hjulet inte var speciellt grisigt - t.ex. när honor har använt det så kan det räcka med en städservett, men allrengöringsmedel behövs när hane har använt hjulet. Stinker asäckligt då men det får smutsen att lossna.

Upp till toppen
Annons: