Annons:
Etiketterburströinredningtillbehör
Läst 1159 ggr
Sanjolina
5/22/16, 12:53 AM

Burbygge

Hej, jag har bestämt för att ha ett sommarprojekt, detta projekt går ut på att jag ska göra om en "barn bokhylla" till en bur till mina möss. 

Jag har sett att flera här på mus.ifokus har gjort egna burar så jag tänkte höra om lite tips, allt från vilket lack man bör använda till nya skåpluckor, nät osv. är inte världens händigaste men kommer få en del hjälp. Skulle bli jätte tacksam om någon har nåt tips eller två. 

Måtten är L = 59,7 cm (utanpå) c.a 57cm (inuti)      D = 45, 5cm

B = 50,7cm     H = 64,4cm (själva burytan)   

Det är två plan som kommer bli till en bur för att det ska bl mer plats. 🙂

Annons:
Grodan
5/22/16, 7:04 PM
#1

Spännande. Följer gärna. Foton uppskattas. Före, efter och under tiden…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Sanjolina
5/22/16, 11:19 PM
#2

Här är bilder på skåpet så som det ser ut i nuläget.

Sanjolina
5/22/16, 11:21 PM
#3
Sanjolina
5/23/16, 12:10 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#4

Hyllan

Sanjolina
5/23/16, 12:15 PM
#5

Lådorna kommer jag behålla och ha mat, burtillbehör osv. i . Kommer kunna spara en del plats genom att göra så. :)

Alwyn
5/23/16, 5:32 PM
#6

Nät hittar du på Harald Nyborg som e jättebra med små maskor, men de finns bara i Skåne. Kolla olika byggvaruhus. Annars kan du köpa gamla gallerburar och återvända gallret med dörrar i. Alternativt sätta glas-skenor (finns på Bauhaus) och skjutglas framtill men då behöver du fixa ordentliga ventilerings-hål i skåpet.

Vissa lackar, det du måste tänka på då är att köpa vattenbaserad lack som inte luktar starkt, och lacka flera lager. Jag köper golvmatta på rulle istället på Bauhaus och täcker golv och väggar med. Väldigt smidigt om man bara kan skära riktigt rakt efter exakta mått så det passar snyggt i skåpet.

Annons:
Lilithium
5/23/16, 6:54 PM
#7
Sanjolina
6/5/16, 2:23 PM
#8

Tänkte höra vilka lack ni använt som fungerar bra och inte skadar mössen? Nu är hyllan städad ich urtorkad så nästa steg är lackning och målning. :)

Sanjolina
6/5/16, 2:54 PM
#9

Nån som vet om Panduros lack "Oceanlack" är något som kan funka?  Står såhär i dess beskrivning:

"Oceanlack, blank, ger en mycket slitstark yta på alla träslag. Lacken är vattenburen, innehåller inga vådliga ämnen, torkar på ca 1 timme och ger minimal resning av träet. Oceanlack har god resistens mot vanligast förekommande hushållskemikalier. Penslar och arbetsredskap rengörs i vatten."

Eller om Panduros lack "Skyddslack" funkar? Står såhär om den:

"Skyddslack, blank. För inom- och utomhusbruk. Ger en extra slitstark yta och kan användas på trä, gips, saltdeg, metall, terrakotta, glas, sten m.m. Penslar rengörs i renad terpentin, eventuell lack på hud kan tvättas bort direkt med tvål och vatten."

Alwyn
6/5/16, 4:31 PM
#10

Den senare ska rengöras med terpentin så den skulle jag inte välja.

Sanjolina
6/5/16, 4:46 PM
#11

Okej, funderar på det här med vaxduk, bör man lacka innan man fäster vaxduk eller kan man skippa det?

Alwyn
6/5/16, 5:30 PM
#12

Mmm fast vaxduk till vanliga möss är nog inte att föredra ändå, de gnager på den mjuka plasten. Då skulle jag satsa på plastmatta från Bauhaus istället som jag såg till att skära helt exakt i kant med skåpet.

Sanjolina
6/5/16, 5:56 PM
#13

Ja okej, vet du om nån annan byggvarubutik har större utbud på plastmattor än bauhaus? Tyckte dem bara hade några få.

Annons:
Alwyn
6/5/16, 8:02 PM
#14

Tror de blir dyra då, mitt Bauhaus har minst tio olika sorter iaf och några är riktigt snygga.

Sanjolina
6/5/16, 8:11 PM
#15

Okej, kollade på deras hemsida men de har antagligen mer i butiken då. Men jag borde ha nåt typ av lack innan jag fäster duken/mattan? Hur bör jag fästa mattan, ska jag ta typ tapetklister eller dylikt för att det ska hålla?..

Alwyn
6/5/16, 11:03 PM
#16

Att fästa är lite knepigt, jag letar fortfarande efter limm som inte har lösningsmedel och ändå fäster bra på den plastmattan. Jag häftade fast mina men det är väl inte optimalt. Täta kan man göra med silicon så slipper man lacka.

Sanjolina
6/6/16, 12:10 PM
#17

Okej, jag får kolla runt lite på starkare lim :)

KickiG
6/18/16, 9:15 PM
#18

Fästa plastmatta med dubbelsidig tejp? Sådan bred som man använder i byggen. Mattejp kanske den heter?

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Sanjolina
6/18/16, 10:12 PM
#19

#18 Håller dem bra tro? Jag vet ju själv att när jag storstädar buren så skurar jag alla hörn och vrån, hyllplan osv. med ljummet/varmt vatten och såpa. :)

Sanjolina
6/19/16, 12:34 AM
#20

Kollade upp det här med mattejp och hittade en för PVC - golv. Kanske kan vara något som kan funka? Kommer nog lacka oavsett och sedan kanske införskaffa en rulle mattejp och lite plastmatta. 

Min senaste tanke var att lacka hela hyllan många lager, sedan ev. måla något fint i den som dekoration och måla skåpdörrarna och framsidan av lådorna vita.

Annons:
Alwyn
6/19/16, 12:20 PM
#21

Dubbelhäftande tejp funkade inte med den plastmattan här, men den var för bygge och inte för PVC så kanske den du hittar funkar bättre? Testa dig fram och berätta hur det gick sen :)

[Jennah]
6/19/16, 1:27 PM
#22

Vad kan man använda för nät? Vanligt hamster/smådjursgaller har mina musingar promenerat igenom hur lätt som helst D: (första gången så hittade jag en mus i kaninburen, gissa om man blev snopen då jag inte ens hade sett att hon saknades ännu xD)

Upp till toppen
Annons: