Annons:
Etiketterburströinredningtillbehör
Läst 608 ggr
[dynamitella]
2016-05-23 19:11

Fabrikörskåp åt möss

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har någon här en hög bur? 
Jag har ett 130 cm högt terrarium (egentligen omgjort vitrinskåp) som står ledigt för tillfället. 
Är det för högt för en mus att råka ramla ner från? Jag antar att svaret är ja. Men det hade varit så roligt att inreda med höga grenar och låta mössen klättra runt som i det "vilda". 
Frågar som alltid om råd innan jag chansar. 

Angående ventilationen:

Där är 30x25 cm ventilationshål i taket, 6 mm glipor runtom hela dörren framtill, uppe nere och på sidorna. Där är även hål i golvet och några millimeters glipor mellan varje glasruta och metallramen.
Även sidoramarna är ihåliga och tillåter viss luftgenomströmning.
Trots att jag själv tror att detta borde räcka om man öppnar ett par gånger om dagen och är mycket noga med att rengöra kiss osv, så har jag fått höra att jag praktiskt taget är dum i huvudet som funderar på att låta möss bo där.

Håller ni med? Bör jag helt enkelt ge upp idén?

Annons:
Tsunamis
2016-05-24 16:05
#1

Jag håller inte med om att par små glipor är tillräckligt för mellanplan och botten. Vad gör du om det är en varm dag och luften inte cirkulerar? Blir varmt som slutton för mössen.

Du bör hellre införskaffa någon slags glasskärare och skära runda hål på varje plan på båda sidor (helst bak och båda sidor) och minst 15cm i diameter och limma fast nät.

MvH  Tsunamis

[dynamitella]
2016-05-24 16:55
#2

Mellanplanen kommer inte vara isatta.

Då blir det helt enkelt ingenting. Det går inte att förstöra skåp för flera tusen kronor sådär :) 

Anledningen att jag antog att det skulle fungera är eftersom jag har haft ett gäng ödlor i dessa skåp i flera år. Ödlornas avföring luktar rejält, men ändå har luften förblivit god i skåpen.  Temperaturen i rummet och terrarierna överstiger aldrig 27 grader, som är som mest när det närmar sig 32 i skuggan på sommaren. 

Men jag vill förstås mina möss det bästa möjliga, så de får bo kvar som de gör nu.

Upp till toppen
Annons: