Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 827 ggr
kigon
2016-06-15 13:26

Ensam mushane

Hej!

Kan börja med att jag har erfarenhet av möss från skolan men inte som eget husdjur. Mina råttor kommer gå bort snart & efter det hade jag tänkt kanske en mushane… 

Men jag lyckas inte hitta mycket om hur mkt aktivering en ensam mushane behöver? Alltså hur mycket tid jag bör spendera på honom per dag… Tanken är att buren ska stå på skrivbordet (där jag mest är) så han får va nära mig hela tiden. Men hur mycket kräver det att jag tar ut honom för kel/lek?

Jag är sisådär på det, jag brukar bara släppa ut råttorna från buren & sen får de göra vad de vill, så jag letar väl främst efter ett djur jag kan kela/leka lite med per dag men inte behöver aktivt leka med hela tiden, samt att de inte tar skada om det händer att de får gå ostörda i buren en dag.

(obs antar efter mina efterforskningar att jag bör hålla ensam hane och inte två hanar, men korrigera mig gärna om det inte stämmer)

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

Annons:
Wellcraft
2016-06-15 13:31
#1

Möss är väldigt tacksamma djur. En stund om dagen gav jag mina möss kel och spring utanför buren, det räckte gott.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Alana82
2016-06-15 14:45
#2

Har man en lekplats så kan det räcka gått och väl för grabben att få komma ut och skutta runt på egen hand i en timme eller så

The unanswered questions are not nearly as dangerous as the unquestioned answers

MissanTissan
2016-06-15 15:01
#3

Dom kräver inte såvärst mycket, en bra bur med skojigheter i (Du behöver inte köpa massvis med grejer, men äppelträdsgrenar, kartonger, äggkartonger osvosv är superkul) Bra foder och någon stund hit och dit <3

Dom njuter av att få uppmärksamhet, men är ändå väldigt självständiga.

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Hyeonmu
2016-06-15 18:35
#4

Ensamma möss behöver ju lite mer uppmärksamhet
än de som bor fler, för att må bra och inte bli stressade.
Men de är inte direkt mer krävande socialt än en flock råttor,
och med en bur som är "öppen" (galler eller nät på sidan, eller
i taket t.ex.) så han har dig som sällskap för jämnan
även iburen så behöver du inte direkt ha honom ute hela
dagarna. 30-90min, om du sitter mycket vid 
buren och kan säga hallå när han sitter och äter, skulle
jag säga. Tycker även att möss, som råttor, roar sig bra själva 
utanför buren. Men möss är lite enklare att ha klättrandes
på en medan man gör annat, utan att kräva direkt uppmärksamhet
…och är inte lika benägna att hitta på rackartyg utanför
buren. (Liten erfarenhet med bara två råttor, flera
års erfarenhet av möss - så det är en vinklad bild.) ;)
En dag ensam gör inte så mycket, här och där, heller med
skoj bur.

(Mina ensamhanar får inte mer än fem-tio minuter här och
där under dagen de flesta dagar och de är inte olyckliga
skulle jag påstå. Men de har större benägenhet att visa 
stressymptom än de andra, så då får de ofta just varva 
att bo nära där jag är. Det brukar räcka för att de ska
bli sig själva igen.)

ariama
2016-06-16 04:57
#5

Jag vill hålla med Hyeonmu. Fokusera på bur och boende. I en dunabur, eller akvarium, som stänger ute världen krävs mer av dig, än i en gallerbur som både släpper in världen och ger berikning via extra klättermöjligheter.

kigon
2016-06-16 15:18
#6

Tack för alla svar! Jag hade tänkt en samlalåda med  nättak, nätdörr längst hela långsidan (som är riktakt mot var jag sitter) samt nät på kortsidan som är mot mig. Låter det bra? Eller bör jag skaffa helnät? Sidorna som inte är nät hade jag tänkt göra en vägg med klätterbana utav kartonger/rullar/glasspinnar av så de hade iof blivit utan nät även i en nätbur… 

Sedan hade jag tänkt säkra sladdarna på skrivbordet så han får gå ut till mig om han vill genom nätdörren, förmodligen 1-6h om dagen. Sen hade jag tänkt att jag skulle göra en liten bana utav roliga ställningar på skrivbordet som jag ändrar kanske varannan dag så han har lite roligt utav det, samt ändrar runt i buren en gång i veckan/varannan vecka… Samt då förmodligen någon dag här o där i månaden där jag inte har tid att ta ut honom. Låter det som det räcker? För om jag ska vara ärlig så kan det absolut hända att jag gör mer, men jag vill inte sätta minimum gränsen över detta fallifall…

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

Annons:
ariama
2016-06-16 16:01
#7

Din musgrabb kommer att få det fiiiint. Du behöver inte nät på alla sidor, det räcker med framsidan, eller två sidor som du tänker.

Vattnadal
2016-06-16 17:03
#8

Jag hade en hane i gallerbur på köksbänken, långt innan mordiska polarhundar invaderade mitt liv. Han hade buren öppen för det mesta, och sprang över hela bänken, spisen och diskbänken. Vi fick hålla koll n'är vi diskade och hade spisen igång bara.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Hyeonmu
2016-06-17 00:37
#9

 #6 Håller med amaira! :) Jag har långsidan på alla mina 
samlalådor, ibland även en bit av kortsidan. Det hjälper 
också mot drag, som gärna blir i helnät/galler, och som 
möss inte tycker om. Temperaturer brukar de inte vara 
kinkiga (upplever jag) med, men drag har jag alltid haft
dålig erfarenhet av hos möss. Och jag förstår dem - vill
inte stå i blåst oavsett hur varmt det är heller. xD Även 
längre tvåsidigt nätade burar har jag fått som ilande vind 
i (trots tillstängt rum) - som korsdrag blir det ungefär. 
Så det kan vara värt att hålla handen vid varje fönster 
när det är färdigbyggt och se att det inte blåser lite. 
Då kan du justera vinkeln på buren eller i värsta fall täcka 
för kortsidan igen. Helgallertak borde avhjälpa just den
skumma korsdragseffekten också, om den nu skulle uppstå. 
Men jag tror det kommer blir jättebra! :D

Grodan
2016-06-17 19:40
#10

#8 Köksmöss är bäst. Eller kylskåpsmöss… på eller bredvid kylskåpet…

😃

Placering av buren är alltså viktigt. Ha buren centralt där du är ofta och mycket.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

kigon
2016-06-18 13:48
#11

Tack för svar åter igen! Då känns det lungt.

http://www.skapamer.se/staltradsnat-6x6-mm-100x40-cm-0-63-mm-silvergra-forzinkat?utm_source=criteo&utm_medium=cpc&utm_campaign=lowerfunnel
Undrar om detta nätet kanske är för tunt så de kan bita up det? 0,63mm tjockt är det… Annars blir det dubbel uppsättning av 19mm så 9,5mm men oroar mig att han kanske kommer kunna smita det när han fortfarande är liten??

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

Alana82
2016-06-18 20:13
#12

Jag skulle utan tvekan våga använda det för även om möss gnager så är de inga gerbiler eller degusar :D

The unanswered questions are not nearly as dangerous as the unquestioned answers

Ruzicka
2016-06-26 17:13
#13

Spännande med eget burbygge! Jag har eventuellt tänkt göra något liknande med en samlalåda, men har inte riktigt kommit fram till hur jag ska göra. Så jag tänkte helt sonika gå lite OT och fråga i den här tråden! :P Hur tänkte du sätta fast gallret? Om det sitter på sidan måste man väl vara väldigt försiktig med att det inte är några vassa kanter och så… Och hur tänker du göra dörren?

Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

Annons:
kigon
2016-06-26 21:30
#14

#13 Min plan är… Ingen aning! Jag har 4½ veckor att klura ut det innan jag ska hämta min lilla mus =)

Har köpt samla låda & 6x6mm nät & liten Transportbur (minsta samla) och snott en limpistol från föräldrarna 😃 Spontant för transportlådan hade jag bara tänkt göra ett platt fyrkantigt lock med silvertejp längst ut & sen klippa fast det till lådan med små metallklippor…

Buren blir klurig… Har köpt precis så mycket nät som jag behöver till de två sidorna så  kommer bli lite klurigt att lista ut hur jag ska fästa + kunna öppna på sidan… Men vi får se! 👍

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

Upp till toppen
Annons: