Annons:
Etiketterburströinredningtillbehör
Läst 637 ggr
Sanjolina
6/26/16, 8:17 PM

Hona med bebbar!

Vad har ni för inredning till en hona som ska få bebbar eller har bebbar? :) Hur mycket pysslar ni med honan när hon är dräktig och efter att hon fått ungarna?

Annons:
Grodan
6/26/16, 9:17 PM
#1

Jag har bara lite mer papper att boa med. Gärna silkespapper rivet i tunna strimlor. Sen matar jag extra med kalkrik mat; äggskal och mejeriprodukter.

Pysslar med honan som vanligt, dock runt förlossning får hon vara ifred. Kollar bara att hon mår bra, fått ur sig alla ungar och kollar att de är ok - räknar dem o kollar att de har mjölk i magen.

Beroende på hur jag själv har de med ork så pysslar jag med ungarna så mkt jag kan. Gärna dagligen, men hinner/orkar inte alltid.

Vill dock att ungarna ska vara van vid min lukt när de öppnar ögonen. Är de poppiga så låter jag dem faktiskt vara tills de lugnat sig. Är de inte poppiga pysslar jag med dem mkt mer under uppväxten.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[Jennah]
6/27/16, 7:21 PM
#2

Grodan, hur kollar man om alla ungar är ute och om de fått mjölk i magen?

Sanjolina
6/27/16, 11:14 PM
#3

#1 Undrar som #2 hur vet jag att alla ungar är ute? 

Vilka mejeriprodukter brukar du ge?

Grodan
6/28/16, 9:31 PM
#4

Just kollar ju även honan i rumpan att det är rent och fint o inte flytningar eller blödningar. Jag väntar tills jag vet att det gått minst någon timme efter att hon är klar med förlossningen.

#2 Honans mage är utan bebisar, samt det jag skrev ovan.

Jag brukar inte klämma på mina honors mage, jag tittar bara på hur magen ser ut. En frisk och fin mage är jämn och slät. En knölig eller hängande inte..

Mjölkband brukar man tala om när det handlar om musbebbar. De är ju rosa-genomskinliga… Huden är så ljus att man ser igenom den. Man ser muskler osv.. och man ser magen - magsäck,tarmar mm så om bebisarna druckit mjölk har de vit mage…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
6/30/16, 9:08 AM
#5

Ajanki har skrivit den här artikeln om musungarnas utveckling. På första bilden syns en musunge med mjölkband, vilket snarare är "en stor vit fläck" som syns väldigt tydligt.  På bilden ligger mjölkbandet till och med på musungens sida.

http://mus.ifokus.se/articles/4f574723d4ebea5273000968-fran-nyfodd-pinkis-till-4-veckors-bebis

Låt mamman vara ifred de första dagarna, så hon får ro att både fatta vad som hänt henne, och knyta an till ungarna. Olika honor är olika "oroliga", Lingon bör vara en lugn tjej.

Jag brukar bara kika in i boet försiktigt, så jag ser att det finns ungar där, och sedan lämna allt. Musmamman tar hand om resten.

Om det inte finns mjölkband, vad ska du/man göra då? Mamma mus tar hand om det också, mest troligt genom att äta upp ungen om något är fel.  (och så får hon dessutom ett bra proteintillskott, eller snarare det hon tagit "av sig själv" går tillbaka till henne själv)

Tidigast dag två, eller oftast dag tre, brukar jag ta ut mamman och "moster" (som jag kallar sällskapsmusan) ur buren och sedan ta upp ungarna och gå igenom dem alla.

Så gör jag sedan varje dag. Det är viktigt att ungarna vänjer sig vid dig. Prata, pussa, andas på dem.  Lite längre fram behöver jag inte ta bort mamman, men det ser du om hon blir orolig när du pysslar med ungarna.

Upp till toppen
Annons: