Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 857 ggr
Naiijnos
2016-07-06 09:16

Jag kanske vill ha möss!

Kanske denna hamnar i fel grupp nu, förlåt isåf!

Men som rubriken lyder; jag kanske vill ha möss!

Läst om möss i säkert flera år nu och varit nyfiken på dom. Jag har tidigare haft råttor, och guuud vad jag älskar de djuren alltså! Men efter mycket otur med sjukdomar, avlivningar etc så tappade jag just råttintresset och har nu bara hamstrar.

Jag har alltid haft smådjur så det är ett "måste" i mitt liv. Men jag saknar känslan råttor gav en, dom tittade på MIG, såg MIG och vi hade kontakt.

Och nu har nyfikenheten på möss vaknat igen, men jag är lite fundersam… Speciellt över lukten/allergi. 

 Vad är det bästa underlaget att ha för minimera lukt?

Känns också svårt att få tag på möss? ska man skaffa sig ungar från en uppfödare eller "rädda" en omplacering?

Är dom mycket sjuka/ dör i tidig ålder?

Ja lite tankar och frågor, hoppas någon har lite svar 🙂

Annons:
JennyME
2016-07-06 14:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Hanar luktar ju mer :) fast oftast har man ju dem ensamma & städa/skura 1-2 ggr v tycker jag tar bort lukt, har inte ont av lukten heller :) hanar är större & lugnare (min erfarenhet) & honor har lite mer spring i benen & är mindre, måste leva i flock. Hanar kan leva ihop, har en far & son som levde ihop i 8-9 mån fredligt men när jag sen skaffade ny bur så började de bråka så nu sitter de i varsin tyvärr. Jag brukar använda papperspellets eller spån, ibland carefresh. Massor med rivna remsor av tidningspapper/hushållspapper/servetter att bädda runt med :) Jag säljer av lite av mina möss (runt året alla & tre av dem är egenuppfödda), 4 st honor & 2 st hanar. Önskar de ett hem med mer uppmärksamhet & tid än vad jag kan erbjuda just nu. Vi finns i Borås. Bifogar en bild på mina raringar :)

Vattnadal
2016-07-06 16:50
#2

Och nu har nyfikenheten på möss vaknat igen, men jag är lite fundersam… Speciellt över lukten/allergi. 

Är du allergisk, undvik hanar. En hane motsvarar 10 honor när det gäller lukt och allergi, typ.

 Vad är det bästa underlaget att ha för minimera lukt?

Chipsi super är suveränt. Kaytees alspån är lika bra men mycket dyrare. Lättströ (hampa) från granngården är OK, men inte lika bra. Toalätt dammar och luktar mycket mer tycker jag.

Känns också svårt att få tag på möss? ska man skaffa sig ungar från en uppfödare eller "rädda" en omplacering?

Jag röstar för att köpa från en seriös uppfödare om du vill ha ungar. Tarv du några vuxna kan du rädda några omplaceringar. Fast de lever juu inte så länge, så vuxna kanske inte finns kvar så länge.

Är dom mycket sjuka/ dör i tidig ålder?

Möss dras med Rossel och tumörer. De som avlar på sällskapsdjur jobbar på att förbättra immunförsvar och livslängd. med rätt mat kommer man långt, men bra gener hjälper ju till massor.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Naiijnos
2016-07-07 09:00
#3

#1 tack för svar, och jag finns i Norrköping så du var lite för långt bort tyvärr:)

#2 tack, mycket tänkvärda saker! Är uppfödarna på uppfödarlistan på denna sida aktiva eller ska man söka efter uppfödare på andra sätt?

Stämmer ju som du säger att de inte lever så länge så om man tar någon omplacering får man ju inte lika mycket tid ihop. Samtidigt som en omplacering kanske kan vara ett bra "test" för en själv vad man tycker? fortfarande kluven i den frågan faktiskt!

Alwyn
2016-07-08 12:36
#4

Tänker på dethär att du gillade råttor så mycket, bra att veta är ju att musen inte alls är som en "liten råtta". Det tycker inte jag i alla fall. Råttan är mer bunden till sin människa medans musen jämförelsevis är mer självständig och ofta ointresserad av att vara nära (undantag finns ju säkert). Vad tycker ni andra om detta?

Nordanälvens
2016-07-08 19:08
#5

#4 Jag tycker att de visst kan vara som små råttor, men det beror helt och hållet på individen. Alla är så olika! De råttorna jag haft under åren var självklart mycket mer aktiva och mådde inte alls bra av att sitta i sin bur i mer än någon dag eller två utan att komma ut, medans mössen klarar sig fint på att komma ut var tredje-fjärde dag (eller en gång i veckan om det är en relativt stor grupp honor).

Men jag tänker att mushanar är mer som små råttor iomed att de oftast sitter ensamma i sina burar. Då blir de automatiskt mer bundna till sin människa, för möss vill ju i regel inte sitta ensamma. Honorna däremot har ju oftast sällskap och då är de inte i behov av sin människa på samma sätt. De flesta av mina möss vill komma ut och umgås med mig, inte bara utforska världen utanför buren. Sedan har jag några som har mycket spring i benen och inte alls har tid för att sitta still mer än några sekunder innan de for iväg på utforskning igen.

Men det beror ju mycket på temperamentet och vilket temperament en uppfödare vill ha fram, för alla gillar ju olika :) Råttor är ju råttor och möss är möss, så det går ju egentligen inte riktigt att jämföra dem eftersom de kan vara så himla olika.

Nordanälvens Musuppfödning
nordmuslingar(a)outlook.com
🏳️‍⚧️ Han/honom

Alwyn
2016-07-09 09:08
#6

#4 intressant. Har ju ingen erfarenhet at hanar alls än så länge.

Annons:
Naiijnos
2016-07-25 22:19
#7

Att dom inte är små råttor förstår jag, men jag har fått uppfattningen om att dom är rätt smarta och lite mera med på det sättet. Är fortfarande nyfiken, kanske får försöka hitta någon med möss som jag kan hälsa på och känna av lite mer :) Tack för era tankar och svar!

Vattnadal
2016-07-26 11:30
#8

Var finns du? Det kanske finns någon uppfödare, eller i alla fall musägare, i din närhet, med trevliga möss som du kan få träffa.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Naiijnos
2016-07-26 16:41
#9

Jag bor i Norrköping, har nog aldrig sett någon annons eller så från någon uppfödare här i närheten. Men vem vet, det kanske finns?:)

SandraBam
2016-08-14 12:50
#10

#1 jag har letat som en idiot efter någon som säljer möss, är jätte sugen på att skaffa 2 St. Har aldrig haft möss tidigare men älskar djur av alla sorter och tyckte det skulle vara super mysigt och en ny liten utmaning att skaffa två nya vänner att dela sitt liv med. Har du någon hemsida, blogg, facebook eller något liknande så jag kan kontakta dig? :)

Upp till toppen
Annons: