Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 1464 ggr
Alwyn
8/18/16, 11:50 AM

Rumstemperatur och musens immunsystem

Forskning har visat att mössens termoneutrala zon är från 26 grader C och upp, alltså långt över vår normala rumstemperatur. Saker som höjer musens bur-klimat jämfört med temperaturen utanför buren är bland annat antal möss samt tillgång till mycket bomaterial. De höjer även temperaturen genom att äta mycket. Dock har de visat att möss lätt upplever "cold stress" vilket har stor inre negativ inverkan, något som alltså inte syns men kan påverka immunsystemet. Min tanke kring detta är: Har vi för kallt till mössen? Om vi höjde värmen i det rum vi har mössen, skulle vi då få mindre problem med diverse sjukdomar så som Rossel och cancer? http://www.eurekalert.org/pub_releases/2016-04/cp-alm041216.php

Annons:
ariama
8/18/16, 2:59 PM
#1

Tack snälla Alwyn! Mycket intressant! Jag har skrivit ut alltsammans för att ha till kvälls-lektyr.  Även länken i länken.

Jag utgår ju "alltid" (med modifieringar) från den vilda tammusens leverne och behov.  Vår vilda husmus lever knappast i 30 graders värme? Eller, gör de?

Möss avger förvånansvärt mycket kroppsvärme, är min erfarenhet.  Kanske är det viktigaste att de har mkt varm i sina bon där de vilar. Som de alltså själva värmer upp? Och sedan kan göra sina utflykter i svalare områden?  Möss är ju "växel-vakna/växel-sovare" under dygnet, även om de är mest aktiva under natten. Då kanske det är så att de aldrig blir riktigt "nedkylda" av omgivningen för de är inte borta från boet tillräckligt lång tid?

T.ex i väggarnas isolering, och/eller i deras egengjorda bon i t.ex någon fodrad toffla bortglömd i någon garderob, osv, kan de ju få upp en ansenlig värme.

Jag som har många akvarier som öppna burar, förvånas ofta över hur varmt deras dricksvatten är när jag byter det. Har ju vattenmuggar, och ofta nere i akvariet även om de även har fria övervåningar.

Jag tänker också på allas vår oro under heta sommardagar när temperaturen inomhus stiger upp till 30 grader. Jag har på fläkt såna gånger, ibland en isklabb med handduk omkring, som de faktiskt ibland vilar på!

För varmt tål de ju inte heller. Tänker på de möss som jag vet har dött i transportburar då det blivit för varmt.

Ska läsa ordentligt,  och lär fundera ytterligare några varv.

Jag hör ju till dem som har både ofta svalt i musrummet, och har mycket tumörer bland mina möss.

Alwyn
8/18/16, 5:13 PM
#2

#1 Det var så lite så ariama, jag har länkar till fler Artiklar och forskare som tar upp ämnet om du vill läsa mer sen. För att svara på dina funderingar:

Jag vill också anamma mycket från hur djuren lever i det vilda, särskilt när det gäller föda och sysselsättning eftersom de har vissa behov som inte försvunnit bara för att vi domesticerat dem. Men när det gäller just den här punkten tänker jag såhär: Visst, möss lever i vilt tillstånd på alla jordens platser utom Antarktis och kan absolut överleva kallare temperaturer, till och med minusgrader. Hur de klarar detta? Som du skriver handlar det mycket om anpassning och att de då kan skapa ett behagligt klimat i boet. I dessa fall när de vistas utanför boet är det energieffektivisering som gäller, de lägger enbart tid åt sådant som är livsviktigt. Inte mycket utforskande och inget gnagande utan mål med mera. Detta gör de alltså för att ÖVERLEVA och hinna sprida sina gener. 

Visst, vilda möss kan leva så… men en vild mus lever oftast inte mer än 1-1,5 år och under den tiden gäller det att överleva och sprida sina gener. Vid extrema fall kan en mus ge upp till tio kullar på ett år (oftast färre men ändå). Självklart sliter detta på honan men så lever de inte så länge heller. Jag skulle gissa att de lever ett hårt och slitsamt liv och ofta inte lever länge nog att hinna dö av de skador som just kylan orsakat.  

Frågan är om vi verkligen vill låta våra tama möss leva så bara för att vild möss kan? Jag vill inte att mina möss enbart ska överleva, jag vill att de ska leva lyckliga och hälsosamma, länge!  

😉

Tsunamis
8/19/16, 8:44 AM
#3

Aldrig att jag höjer temperaturen i mitt djurrum 😃 Mössen har det varmast i sitt bo så  bara för vi har 22 grader i rummet t ex behöver inte betyda det är vad de har i boet eller i hela buren tom.

MvH  Tsunamis

Alwyn
8/19/16, 8:50 AM
#4

#3 Sant att det är skillnad på temperatur i bo, bur och rum vilket jag redan påpekat. Nu är 22 grader inne nog varmare än vad många har och det kan vara bra att kolla med termometer hur varmt de har i buren. I sommar när vi hade drygt 26 grader här inne valde mössen att sova i hängmattan. Nu när det är 23 grader väljer de sitt varma bo.

ariama
8/19/16, 9:00 AM
#5

Vi tänker lika i mångt och mycket, Alwyn.

Dock anammar jag inte (ens) vetenskapliga Artiklar rakt av. Det händer ganska ofta att de helt enkelt inte stämmer, i praktiken, på mina möss.  Det har hänt att jag läst någon sådan och velat skriva en artikel för det varit så intressant kunskap, men när jag börjat så har jag upptäckt att det ju inte gäller för mina möss.

Kan tyvärr inte minnas specifika exempel just nu, men kan ta fällningsåldrar/tider som exempel. Dvs något som syns tydligt, och går stick i stäv med vad jag ser själv.

Innan en mus börjar huttra (kan de det? i ett kylskåp kanske), dvs när de känner sig kalla, fäller de upp pälsen. Sjuka möss burrar upp sig rejält. Borde det inte synas något tecken om de bor så mkt som 15 grader kallare än optimala 30 grader celcius?

Sedan är det ju alltid ett mikroklimat i buren, som är högre än i rummet i övrigt. (beror ifs på sort av bur).

Att ha 30 grader i ett musrum är orealistiskt och givetvis onödigt. Många andra lösningar är däremot viktiga, för jag påstår absolut INTE att möss ska bo kallt!!! Det är djurplågeri.

Är möss (Mus musculus) så känsliga att de behöver värmematta, som vissa exotiska möss gör? Det har jag oerhört svårt att tro!

Däremot är det viktigt att de har riklig tillgång till bra bomaterial och bra bolåda, för jag är säker på att det är viktigt att de kan få upp rätt omgivningstemperatur under sömn och vila.

ariama
8/19/16, 9:31 AM
#6

Tänker.

Det är skillnad på att frysa, vara kall, och hålla rätt värme beroende på ökad metabolism.

Ökad metabolism betyder alltså att behöva äta mer för att en större del av energin från maten omvandlas till värme. Att mössen behöver konstant tillgång till bra mat är välkänt, just pga deras ringa storlek och oförmåga att hålla kroppsvärmen annars.

Dvs möss HAR ökad metabolism, jämfört med oss och jämfört med flertalet djur.

Jag är ambivalent till artikeln jag läst. Å ena sidan är det ju självklart att möss är känsligare än människor i just det här avseendet. Och det är självklart att det påverkar kroppen negativt att leva nedkyld (möss som människor), särskilt i det långa loppet.

Å andra sidan har jag svårt att applicera detta rakt av till våra sällskapsmöss.

Många gånger tolkar jag artikeln så, att även musens krav på ökad metabolism belastar kroppen och immunsystemet, och att de borde slippa det? Har jag läst totalt galet?

Annons:
Alwyn
8/19/16, 9:47 AM
#7

#5 Fast nu talar du och jag om helt olika grader av köldstress. När mössen fäller upp pälsen och börjar vibrera har det så klart gått för långt, så långt att det syns. Det är inte detta forskarna talar om, de talar om den fysiska påverkan som det har på musen redan innan temperaturen blir så låg. Vid 21 grader till exempel. Det syns i te för oss men studier har ju visat att det påverkar inte organ negativt. Att man håller möss vid lägre temperaturer även i labb ibland beror på att det är praktiskt och mindre kostsamt. Möss kan känna av temperaturskiftningar under en grad! Klart vi inte ska ha 30 grader i rummet, då blir det för varmt i deras bur och bo. Jag skulle gissa att ett bra bo där flera möss sover höjer värmen ganska många grader. Men våra möss vistas ju väldigt mycket i resten av buren på natten också samt utanför buren. Jag säger inte att vi alla ska brassa på värmen nu, det gör man ju som man vill efter vad man väljer att tro. Men ur djurens välfärdssynpunkt tycker jag detta är intressant att begrunda. Jag funderar på om det skulle ge positiv effekt på mössens hälsa och livslängd om man höjde temperaturen några grader. Det vet vi inte om ingen testar.

Alwyn
8/19/16, 9:52 AM
#8

#6 Här slår du huvudet på spiken min vän! Jag tolkar det också som att det är just den anpassningen med ökad metabolism som de ju automatiskt får, som har en negativ inverkan. Det är nämligen också en sorts köldstress, att behöva öka sin metabolism. Det stressar kroppens inre organ.

ariama
8/19/16, 11:22 AM
#9

Nej jag pratar om samma sak, jag förstår vad du menar. Och jag säger inte att jag säger emot dig.  Jag tycker också att detta är viktigt att både ta upp och diskutera!

Men det skadar väl aldrig att ifrågasätta och vara kritisk? Eller förstå till fullo?

Jag får det faktiskt inte riktigt att stämma med min egen erfarenhet. Eller mössens biologi överlag, sedan tiderna begynnelse! De HAR ökad metabolism! Djur (inklusive vi) har olika biologi, jag anser det vara naturligt, och inte något vissa blir sjuka av för att de fungerar annorlunda?

Jag har aldrig sett en mus huttra, men jag har sett både uppfälld päls av "för kallt" i en sval lokal (det var möss på en utställning som väntade i sina utställningsburar, och sen dess är utställningsburarna utrustade med toarulle och papper), och frysande möss som burrat upp sig (sjuka möss).

Så att tala om "huttrande möss" är inte relevant.

Om möss blir utsatta av köldstress av "under 26 grader", så borde ännu kallare rumstemperatur åtminstone ge uppfälld päls, det är SÅ jag menar!! Särskilt om vi talar 15 grader kontinuerligt under längre tid. Men jag har inte sett det! Jag har inte sett någon som helst påverkan på mina möss.

Däremot har jag sett att möss snabbt kan bli negativt påverkade av för mycket värme, t.ex. om buren står i direkt solsken. Det är ju något som vi människor kan njuta av solvärmen. men mössen är så små att de snabbt blir överhettade (inte bara snabbt underkylda).

Det är också viktigt att särskilja våra möss från labbmössen.

ariama
8/19/16, 11:30 AM
#10

Något annat som inte stämmer, är hur artikeln säger att deras möss som ska vara feta (för forskning såklart) inte  blir det i för svala utrymmen.

Jag har snarare motsatt problem, FAST jag har svalt (även när jag har 15 grader i musrummet vintertid). När mina möss är färdigvuxna på alla plan, börjar de alltför lätt lägga på hullet och bli överviktiga! Mer eller mindre.

Nu har ju jag knappast labburar, utan de har olika möjlighet att hålla sig varma ändå. Och som sagt, köldstress kan vara osynlig. Men det borde i så fall ge ökad metabolism och därmed inte överviktiga möss?

Jag tror fortfarande på fenomenet köldstress som något att vara medveten om! Och givetvis dess negativa konsekvenser. Men jag tror inte det betyder att vi måste börja ha värmemattor till våra möss, eller att de skulle må bäst i 30 grader, eller ens 26.

En rumstemperatur på 26 grader kanske till och med gör det för varmt för mössen i deras burar.

Möss avger mycket värme till omgivningen. Det är det som gör dem så lätt nedkylda. Men det bidrar också till att hålla buren i en bra temperatur - eller att bli för varm om rummet i sig är för varmt.

ariama
8/19/16, 11:34 AM
#11

Äsch, jag tror verkligen att vi säger samma sak, fast ur lite olika vinklar bara … 😉

Alwyn
8/19/16, 12:25 PM
#12

Ja visst är det bra att vara källkritisk och att vrida och vända på saker för att kunna se det ur olika synvinklar. Att påstå att möss har ökad metabolism blir lite missvisande, de anpassar sin metabolism efter miljö och behov vilket gör att de ofta (när de vistas under ca 26 grader) har en ökad metabolism. Det stämmer nog att de i det vilda väldigt ofta har detta och behöver inte alls betyda att de lider/ fryser. Det stämmer också som du skriver, att de inte mår bra av för mycket värme. Temperaturskiftningar, som att bli placerad i solen, kan vara himla skadligt för ett litet djur. Detta ändrar ju dock inte faktumet att deras immunförsvar jobbar bättre när omgivningen är 23 grader än när det är 15, eller hur? Eller va vi oense där? Detta har de ju faktiskt bevisat. Sedan hur viktigt vi tror att det är för just våra möss som inte är uppfödda och testas i labb, eller vilken inverkan det har på rossel/cancertillväxt mm… det är ju det som är frågan :) Jag bor i en lägenhet som blir ganska kall på vintern, ibland 18-19 grader. Jag kommer nog att sätta in en värmekälla med termostat i djurrummet i höst.

Fokusarad
8/19/16, 4:57 PM
#13

Spännande diskussion - passar på att tipsa om Barbara Cannon som forskar på brun fettvävnad bland annat, hon har skrivit en hel del om temperaturreglering som kanske kan vara av intresse, exempelvis här: http://jeb.biologists.org/content/214/2/242 Två kortare utdrag här: "On mild cold exposure, an animal will initially attempt to defend its body temperature by energetically inexpensive means, such as vasoconstriction and piloerection, and by changes in posture to decrease surface area. If such measures prove insufficient, because the cold challenge is stronger, the animal will increase its endogenous heat production. This increase will occur initially through shivering thermogenesis." "Normally, the thermoneutral zone for mice is said to be 29–31°C (Fig. 1). However, for newborn and young animals, the zone moves to higher temperatures, approaching body temperature. By contrast, gestational and lactating mammals produce vast amounts of heat due to foetal metabolism and as a by-product of milk production (Roberts and Coward, 1985; Quek and Trayhurn, 1990). This means that the thermoneutral zone moves markedly down the temperature scale, perhaps to approximately 15°C, in lactating mice."

Annons:
Fokusarad
8/19/16, 5:05 PM
#14

Vasoconstriction är alltså då kärlen drar ihop sig (så inte lika mycket värme försvinner ut), piloerection då de burrar upp pälsen (sen kryper de även ihop för att minska kroppsytan), om någon hellre läser svenska!

Alwyn
8/19/16, 6:31 PM
#15

#13 tack för länken! Jag har läst en del om detta med brun fettvävnad, läser gärna lite till. Intressant om jag förstått dig rätt att hon hävdar tvärt emot vad andra forskare påstår, att denna förändring som sker under digivning skulle sänka behovet av utomstående värme istället för höja den?

ariama
8/19/16, 10:16 PM
#16

#12. Ense! 😃   #13. Intressant.

Grodan
8/21/16, 12:30 AM
#17

Intressant. ❤️


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
8/21/16, 7:34 PM
#18

På de möss jag har idag kan jag absolut relatera till temperaturen och hur de mår.  Rosselsjukan blev här väldigt svår när mina möss bodde i en kall källare 1 och sedan i en lite varmare men ändå sval källare 2. Nu bor de sedan ca 2 år i vardagsrummet - inte världens varmaste men i a f.

Däremot de möss jag hade på 90-talet, Texels, de klarade av att bo mkt svalt och kallt. MEN då fanns i stort sett inte Rossel - eller snarare så var vi lite mer förskonade från smittor än vad vi är idag… eller nåt… Min texels levde mkt länge. Dock var de nästan helt svensktypade.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Alwyn
8/21/16, 8:10 PM
#19

#18 där ser man, då ligger det kanske något i det. Igår installerade jag en liten värmefläkt i djurrummet som nu håller temperaturen mellan 23 och 24 grader. Jätteskönt!

Grodan
8/21/16, 8:19 PM
#20

#19 ja, det tror jag faktiskt. Nu. Innan jag läste denna tråd tänkte jag inte riktigt på det. Det är ju så många faktorer som spelar in på hur mössen mår. Jag tror dagsljus och kontinuerlig städning (behöver inte vara överdrivet rent hela tiden men ändock inte flera veckors kiss o bajs i buren) är andra mkt viktiga saker som påverkar. Sedan även vilka möss som bor ihop, hur flocksmarta de är, hur de trivs ihop mm. (Nämner inte mat o berikning)


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Alwyn
8/22/16, 8:35 AM
#21

#20 så sant! Det finns många faktorer som spelar in. Luftflöde är ju ett annat viktigt sådant, att lagom luft av bra kvalité flödar så att det inte blir för dragigt eller för kvavt.

ariama
8/22/16, 10:59 AM
#22

Ett källarutrymme blir väl också lite väl rå luft i, om man inte har bra värme?

Jag tänkte inte heller på detta före Alwyns inlägg här (bravo Alwyn). Och jag kommer definitivt att se över värmen i burarna.

Jag tror det finns en del som kan göra det hela bättre, utan att behöva värma upp hela musrummet alltför mycket.  T.ex. genom att se till att värmeförlusten från burarna blir mindre. Och framför allt från bolådan. Möss avger ju mycket värme, och värmer ganska fort upp ett mindre utrymme som är "täckt" eller isolerat/instängt liksom. Det gäller bara att fortfarande ha koll på luftfuktigheten, och se till att de har bra luft.

När jag kommit till stallet eller in i en ladugård en kall vintermorgon, har det varit varmt och gosigt, helt utan uppvärmning. Vi levande varelser avger ju värme.  Kan vi behålla värmen omkring oss så blir det skönt, Förlorar vi kontinuerligt kroppsvärme så blir vi snart nedkylda.

Rossel har jag inga problem med.  Sist var 2012 när jag köpte in en finsk hona som var dräktig (livmodersimport av beställda ungar). Hon rosslade.

I samspråk med uppfödaren fick hon föda sina ungar och föda upp dem.  (med extra omhändertagande givetvis, på alla viss, hon var inte "sjuk" annars.)

Ungefär hälften av ungarna fick Rossel, de andra inte, och de andra ingår fortfarande  i mina stamtavlor.

ariama
8/22/16, 11:07 AM
#23

Jag tror det är en sak som är viktigt att komma ihåg.  Det går inte riktigt att säga "bra immunförsvar" eller "dåligt immunförsvar" rakt av, utan att precisera VAD immunförsvaret ska vara bra eller dåligt för.

Inavel ger inte per automatik ett sämre immunförsvar, men det ger ett snävare immunförsvar. Vitsen  med ett brett immunförsvar, och många olika immunförsvar inom en population, är att när det dyker upp en NY smitta, så finns det större chans att immunförsvaret har någon del som kan bekämpa denna. Och med bredd inom en population är chansen större att det alltid överlever några som kan föra populationen vidare.

Ett snävt immunförsvar kan snabbt ta död på en hel population, eller på en individ som råkar ut för en ny smitta (virus, bakterie, parasit osv). 

Alltså kan en mus med "dåligt immunförsvar" vad gäller bredden, fortfarande ha ett bra immunförsvar mot enskilda sjukdomar, t.ex. Rossel.

Alwyn
8/22/16, 12:05 PM
#24

#22 Jo fast där beror det ju på hur man har dem ;) Jag har dem helt öppet, i en bokhylla så det är samma temperatur hos mössen som i resten av rummet. Därför blev det bättre för mig att värma hela rummet. Dessutom envisas vissa av dem med att göra kassa bon, de trampar ner bomaterialet och lägger sig ovanpå det i en hög haha.

#23 Med dåligt immunförsvar syftar man generellt på just bredden, att de har svårt att stå emot diverse nya smittor/ bakteriefloror mm. Att de kan stå emot en specifik sak men inte andra blir ändå ett svagt immunförsvar så jag skulle nog kalla det för något annat. Med ett väl fungerande immunförsvar klarar djuret att stå emot allt möjligt som en mus med sämre immunförsvar skulle bli sjuk av. Eftersom Rossel ofta orsakas av en kombination av olika agenter så som bakterier och virus, behöver de nästan ett generellt brett fungerande immunförvar för att kunna stå emot utveckling av Rossel då nya möss eller liknande kommer.

Tsunamis
8/22/16, 2:19 PM
#25

#22 en källare har i regel högre luftfuktighet absolut. Så det blir en råare och kallare miljö för dem på det viset.

MvH  Tsunamis

Fokusarad
8/22/16, 5:33 PM
#26

#18 #22 Angående t ex Rossel så borde det väl vara svårt att säga hur pass mycket temperatur skulle påverka, säg att det är mycoplasma som smittar vid kontakt, aerosolt och vertikalt (från mor till ungar), då kanske det är så att man fått in en smitta i djurens rum som senare dött ut helt orelaterat till temperaturen. Skulle egentligen gissa att så länge mössen kan välja själva (t ex bra bolåda med bäddmaterial, en kompis att värma sig på) så borde man inte ha så stora problem (så länge det inte är väldigt kallt), eller vad tror ni? Skulle det vara för varmt är det naturligtvis också ett problem… #15 vet att jag läst mer om lakterande honor och temperatur, ska se om jag hittar artiklarna!

Grodan
8/22/16, 6:51 PM
#27

Mina möss har alltid klarat av att bo i källare väldigt bra.

På vintern är det massa massa mat och massa varmt att boa med som gäller och det har alltid funkat.

Jag kom ju ihåg att där jag hade mina möss först, 90-talet, var ju också en källare… hihi… bara lite åderförkalkning


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Alwyn
8/22/16, 7:38 PM
#28

#27 Jaså, jag trodde du menade att du såg mer Rossel på dina möss när de bodde i den kalla källaren eller tolkade jag #18 fel? Vad hade de för temperatur där tror du?

#26 jag tänker att det är svårt att säga, hur stor effekt just temperaturen har på tex Rossel, eftersom det oftast är fler agenter än just Mycoplasma involverat. Jag tror man får prova sig fram om man vill ha klara svar.

Grodan
8/22/16, 8:28 PM
#29

Ja… haha nu blev det förvirrat. Jag är nog för trött… Tänkte ju eg mest på mina texlar som jag hade i källare 1989 - 2001.

2012 -2014  var nya linjer, massa nya möss, med annat immunförsvar och rosselsmitta… då blev det illa och då funkade verkligen inte källare…

.

Jag tror inte temperaturen spelar så stor roll på just rosselbakterier, utan mer musens/mössens immunförsvar. Dock har jag alltid känslan av att bakterier gillar värme…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
8/23/16, 9:00 AM
#30

Mycket handlar ju om vad man har för burar.  Och vad man har för möss (fortfarande pratar jag Mus musculus, vilket är allt jag har erfarenhet av)

Olika möss är definitivt olika känsliga. En del möss tål ingenting, medan andra "tål allt", dvs är både härdiga och tåliga.

#24. Om dina möss envisas med att trampa ner boet och sova ovanpå, så lär de inte ha för kallt i alla fall.  😃 (så de behöver kanske inte 26 - 30 grader?)

ariama
8/23/16, 9:23 AM
#31

#24. Vi skriver ungefär samma saker hela tiden, vi två, men sätter kanske lite olika ord på det, och lite olika betydelser. 😃

Jag tänker t.ex. på digerdöden i Europa för några hundra år sedan. En ny smitta som slog ut 1/3 av befolkningen. Och den överlevande delen har gett ett bättre immunförsvar i arv, mot just Digerdöden. Men lite större sårbarhet mot lite annat istället.

En sådan här flaskhals både snävar in och styr genuppsättningarna.  Vilket du mycket väl vet, jag vet. Jag försöker bara förklara hur jag tänker.

Husdjur överlag är mer sårbara för nya smittor än deras vilda förlagor är. Våra husdjur är ju heller inte lika utsatta och behöver oftast inte samma genetiska skydd.

Även våra möss borde klara sina liv bra i fångenskap, överlag, så länge vi inte får in något helt nytt och främmande i våra besättningar. Deras snabba reproduktionstakt, och stora antal ungar, borde också ge ganska snabba resultat när det gäller att få fram tåligare varianter.

Egentligen är Grodans avel ett exempel på det. De första importerna av de stora engelska typerna, för bara några år sedan, hade en genomsnittsålder på ett år. Grodan var på väg att ge upp, men gjorde det inte, och är nu på väg att fördubbla deras ålder. På bara några ynka år!

https://www.google.se/search?q=pesten+i+europa&ie=utf-8&oe=utf-8&client=firefox-b&gfe_rd=cr&ei=GPW7V77xIM2FZsDDjagN#q=pesten+i+europa+gener

Alwyn
8/23/16, 10:20 AM
#32

#29 aha I see, ja vissa möss verkar alltså mer känsliga och det kan ju vara att just de behöver lite varmare för att immunförsvaret ska funka så de klarar sig. Medans andra, som ni säger, tål mer och kan hållas vid svalare temperaturer. #30 Absolut har burarnas utformning stor betydelse. Nä över 26 grader lär de inte behöva :) det gör nog bara mina Sebror! Men tänkte försöka hålla åt minstonde 23 där i vinter. #31 Ja säkert, jag gillar dock hur vi vänder och vrider på saker för att se dem ur olika perspektiv! Det är lärorikt. :) Inatt fick termostaten spel ( fast det var nog jag som inte förstått den) och det var 28 grader när jag kom in på morgonen. Mössen stirrade på mig och jag kunde riktigt se hur se undrade vad som stod på!

ariama
8/23/16, 2:14 PM
#33

Japp! Jag gillar också vrid-och vänd-trådar. 😃

Jag tror inte på att tro på allt, eller anamma allt rakt av, oavsett "källa".  Alltför ofta i livet har sånt visat sig inte stämma, av olika anledningar som man oftast inte tagit med i beräkningarna. Så lite vrid-och-vänd skadar aldrig. 

Lika lite tror jag på att "kasta ut barn med badvatten".  Så fram för vrid-och-vänd! Eller hur, Alwyn!  Precis som du säger!  😘

Det jag tror, är att mössen behöver bra värme när de vilar/sover, och att de behöver kunna dra sig tillbaka till en varm plats/bolåda.

Men värmen i buren överlag behöver inte vara så vansinnigt hög.  Möss är inte alls obenägna att ge sig ut på äventyr i kallare utrymmen, det kan vi väl alla intyga. Men de får inte förlora kroppsvärme när de är i viloläge, då är det illa.

ariama
9/5/16, 8:22 AM
#34

Har funderat och iakttagit och vridit och vänt på frågan, och min slutsats är att vi inte har för kallt för våra möss.  Vanlig rumstemperatur funkar utmärkt.

Forskningsresultat kring labbmöss gäller allt för ofta inte våra tammöss. Varför vet jag inte, kanske beroende på hur de hålls.

"Min tanke kring detta är: Har vi för kallt till mössen? Om vi höjde värmen i det rum vi har mössen, skulle vi då få mindre problem med diverse sjukdomar så som Rossel och cancer?"

MIN tanke är: Om vi börjar höja värmen för våra tammöss kanske de efter några generationer blir ännu mer sårbara än de är nu?

Köldchock syns inte, men om det inte ens märks? Inte på något vis? Finns det då? Ska det behandlas som om det finns fast inget märks, ens i det långa loppet?

Jag kommer inte att ändra på något i min mushållning.

(de har ju alltså givetvis tillgång till varma bomöjligheter och annan berikning, de är ju husdjur, inga labbdjur)

Annons:
LisaR
9/5/16, 11:44 PM
#35

Håller med #34. Jag har mina möss i källare, där även tvättstuga och dusch finns. Vi använder källaren varje dag, oavsett årstid och på vintern är det lite svalare men mössen klarar det galant. Och jag tror att de får en "jämnare" temp där än i ett rum som kan växla mellan varmt och kallt i snabba svängar. Inte haft problem sedan vi flyttade till huset med bl.a Rossel. Och vi har åkt på utställningar och dylikt därefter utan minsta problem eller påverkan. Jag tror snarare det "härdar" och att varmare temperaturer där man lägger krut på att hålla en viss temp ger känsligare djur när de sedan utstätts för exempelvis resor eller utställningar.

Yrrblossets Sällskapsmöss

~  http://yrrblossets.weebly.com/

Fokusarad
9/6/16, 7:20 AM
#36

#34 Jag tänker nog som du - så länge mössen själva kan kontrollera sin miljö med bomaterial och det finns tillräckligt med mat så borde normalt inomhusklimat funka bra, sen vad som är "bäst" gällande både temperatur och luftfuktighet kanske skiljer sig från detta. I labb (där mössen ju också får bomaterial och berikning) borde det väl framförallt vara viktigt att allt blir standardiserat för att det inte ska skilja sig i resultat man får på olika forskningsställen (minimera stress och minimera variationer).

ariama
9/6/16, 10:41 AM
#37

Jo. Och jag tänker att det är en balans-hållning här. Mellan att ge mössen (djur över lag, inklusive människor) vad de behöver, dvs fylla deras BEHOV, men inte "överfylla deras behov", dvs klema bort dem. Det blir ju inte bra i det långa loppet.

Alwyn
9/7/16, 11:03 AM
#38

#34 vad bra att du kommit fram till en slutsats! Jag har själv funderat många vändor och det lutar åt en liknande åsikt… vilket känns skönt! Så länge mössen har möjlighet att skapa önskat mikroklimat behöver nog ingen ändring göras. Jag tror inte att det är negativt att ha några grader varmare men inte nödvändigt heller. Visst kan det vara så att de möss vi avlat fram som sällskap är bättre anpassade att hantera olika miljöförändringar än labbmössen, inte så konstigt eftersom labbmössens genom är väldigt snävt. Det visade sig dessutom vara sjukt svårt att hålla temperaturen i ett rum konstant på 23 grader så jag gav upp efter tre dygn.

ariama
9/7/16, 12:23 PM
#39

Tänker också att det inte är svenska förhållanden som forskats i.  Fokusarad skriver "I labb (där mössen ju också får bomaterial och berikning)…"

Jag vet inte hur det är på labb, än mindre utanför Sverige, men har svårt att tro att t ex USA bryr sig om såna detaljer som berikning och bomaterial? Vilket bör vara en betydande skillnad,

Instämmer med "mikroklimat", det tror jag är viktigt.

Vattnadal
9/7/16, 4:01 PM
#40

I min värld borde det vara naturligare för ett djur att temperatur, luftfuktighet och ljus förändras än att det är konstant.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

ariama
9/7/16, 4:35 PM
#41

#40. Låter klokt. Bara det är på "rätt vis". Och så är jag inte mycket för "bortklemade djur", tror det blir fel i det långa loppet då.

Annons:
Grodan
11/21/17, 2:30 PM
#42

 ,


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
11/22/17, 11:44 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#43

Lite kuriosa i sammanhanget.  Jag har den här boken (2007), se bild.

Där står ungefär såhär i avsnittet om Cold temperature adaption:

Möss finns i alla världsdelar från tropikerna till öarna runt antarktis, liksom i kalla rum. Det finns knappast något tvivel om att möss är anpassningsbara när det gäller extrema temperaturer.

Boken nämner två experiment med möss och reproduktion i olika temperaturer. Det ena sträcker sig över tio generationer, mellan 3 – 23 grader Celsius.

Mössen som levde kallt blev mer fertila, fick större kullar där även ungarna var större vid födseln och de blev könsmogna tidigare. Det fanns starka bevis för ett snabbt urval av genotyper som tålde kyla bra.

Detta enligt boken.

Själv tänker jag att det faktiskt kan vara (men behöver inte vara) en anpassning till att deras  liv kanske blir kortare i kalla klimat och mössen då snabbt behöver reproducera sig för att leva vidare som art. Med det menar jag att experimenten inte tar hänsyn till livsålder och jag vet inte om det kan säga något om immunförsvar. Men "i min värld" 😉har Mus musculus inga problem med att anpassa sig till kyla.

ariama
11/22/17, 11:47 AM
#44

I ett annat kapitel, om Breeding systems står om temperatur: " Cooler better than too warm, recommended 65 - 75 F. "

(Är ca 18 - 24 grader Celsius)

Grodan
11/22/17, 11:50 AM
#45

#43 Intressant. Kanske var det så den Engelsktypade musen föddes? Vi har ju undrat lite under åren…

Annars så har jag alltid sagt att möss klarar kyla mkt bra. Faktiskt. Eftersom jag haft dem flera gånger i källare där det vintertid endast varit 10-15 grader C. Ibland är det samma förhållande i mitt vardagsrum, där de bor nu, beroende på om jag har råd att värma kåken eller ej.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Alwyn
11/22/17, 12:08 PM
#46

Ja, det va intressant! Men åter igen, är det ju viktigt att de kan skapa rätt mikroklimat med bomaterial samt äta mer mat vid kyla.

ariama
11/22/17, 2:10 PM
#47

Ja, förhållandena vid experimenten var att det fanns mat!

Grodan
11/22/17, 6:39 PM
#48

Haha, ja, det tas ju för givet. Kyla och noll mat = snabbt döda möss


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Grodan
4/17/22, 11:02 AM
#49

Igår blev en av mina gubbar sjuk. Han var riktigt illa däran, helt nerkyld och hopkrupen. Jag satte honom direkt på värme och försökte mata. Han ville inte äta. Jag tvingade i honom ljummen välling.
Sen åkte jag iväg några timmar. När jag kom tillbaka levde han fortf, han var varm men han hade ingen aptit.
Jag gav honom lite vätskeersättning, välling och sen lät honom vara. Var lite rädd för att gå och kolla faktiskt…
I morse tänkte jag, ok nu får jag ta hand om min döda gubbe… Men han var inte nergrävd i spånet av sin bror och låg inte heller död i något hörn… istället låg han i hängmattan med sin bror…
Men han var i stort sett lika illa däran som igår. Värmen och brodern hade absolut hjälpt, men han var ändå för sjuk så jag lät honom slippa lida.

Ville bara poängtera hur jäkla viktigt det är med värme när mössen är lite nedsatta i kondition… (eller mycket som i detta fall…)


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

  • Redigerat 4/17/22, 7:23 PM av Grodan
Alwyn
4/17/22, 5:16 PM
#50

Åh denhär gamla tråden 😍
Ja exakt Grodan, jag har sett hur stor skillnad det gjorde nu under epidemin som stormade här. De isolerade mössen som sattes nära elementet eller under värmelampan klarade sig betydligt bättre!

Grodan
4/17/22, 7:24 PM
#51

#50 🤍


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: