Annons:
Etikettergenetikfärgerhårlagteckningar
Läst 1207 ggr
Lojs
8/23/16, 3:07 PM

Epigenitik

Läste precis den här artikeln. http://www.dogeductus.se/epigeni-vada-for-nat/  Den handlar i och för sig om hund, men det står om forskning på möss och refererar till forskning på möss. Jag är mycket nyfiken på "agouti-genen" det pratas om, vilken gen är det, och vilken kost var det som gjorde att den aktiverades eller ej? /Mvh orkar inte läsa igenom forskningsrapporter just nu

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Annons:
ariama
8/23/16, 3:15 PM
#1

Epigenetik handlar om att miljön slår på av och gener/gensekvenser, en förändring som sedan förs vidare till avkomman.  Agoutigenen som det talas om är egentligen Dominant Red, DY som man forskat på när det gäller det här. Genen är en mutation på A-lokus, dvs agoutigenen.

Jag kommer inte ihåg allt just nu, och har inte tid (inte för länken heller) men det är intressant.

Lojs
8/23/16, 7:01 PM
#2

#1 Jo, jag vet vad epigenitik är, men hade aldrig läst om att det kunde påverka färg. Aha, gissade nästan på att det var DY, men hade aldrig hört talas om att de kunde få friska avkommor med annan färg via annan kost.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

ariama
8/24/16, 9:32 AM
#3

Tydligen är det A(vy) och inte A(y) som använts i försöken. 

Födotillskotten som använts i försöken är B12 och B9 (folsyra) som gynnar metylering. Metylering innebär att metylgrupper  -CH3  fäster på fostrets DNA och då fungerar inte den genen, den "stängs av".

Mängden tillskott nämns ingenstans vad jag vet.

Någon tillämpning för någon som vill ha smala gula DY-möss finns inte, eftersom hela genen undertrycks. Det betyder att de är precis som vanliga agoutimöss, med den skillnaden att avkomman efter någon/några generationer återgår till normal A(vy) .

Upp till toppen
Annons: