Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 1261 ggr
Kerstin-Emma
10/9/16, 6:25 PM

Gråa strån?

Jag är helt ny här på forumet. Vi har i augusti i år skaffat oss 3 st söta mus -systrar. 2 av dem är Black/tan. 1 är splash. De är alla 3 superpigga, aktiva, nyfikna och väldigt sociala och goa. De är födda den 14e juli i år. Jag upptäckte idag att en av black/tan tjejerna har gråa strån i pälsen. Främst i ansiktet men även lite spridda strån över kroppen. Har inte sett detta tidigare. Känns lite tidigt att bli gråhårig vid 3 mån ålder? Finns det någon ohyra som kan orsaka detta? Jag har inte sett att de kliar sig extra mycket. Inget håravfall, väldigt blank i pälsen i övrigt. Några förslag?

Annons:
LisaR
10/9/16, 7:35 PM
#1

Har du någon bild på detta? :-) Kommer de bra överens i buren? Vid skador så som tex bett så kan pälsen förändras och pigment istället bli vita. Min ena hund hamnade i kläm med svansen i bagageluckan när han var ung. Han är helt svart men efter den klämskadan så har han vita hårstrån på svansen, som ett sträck precis där han blev klämd. Kanske din hona har ljusa tanstrån i ansiktet som först syns nu. Kan ju även vara en "dåligt" färgad black tan som inte är jämn. Och eftersom du har splash i generna så kan det vara det som ställer till :-)

Yrrblossets Sällskapsmöss

~  http://yrrblossets.weebly.com/

Kerstin-Emma
10/9/16, 9:15 PM
#2

Tack för svar. De kommer väldigt bra överens, ingen osämja. Det ser inte heller ut som "ärr" då det är jämnt spritt över ansikte och rygg. De är riktigt "dåliga" black/tan☺, men sötast i hela världen förståss😙. Det gör ju inget att hon blir lite grå, tänkte mest om det var någon som kände till att det kunde bli så. Lättare att se skillnad på dem nu. Kan se om jag lyckas fota i morgon när det är ljust.

Grodan
10/10/16, 12:53 AM
#3

#0 Du nämner ohyra… jo, löss och lusägg kan se ut som vita strån… eller smuts…

Så jag tycker du ska försöka titta efter mer noggrannt om det är hårstrån eller något annat.

Foton är väldigt bra.

Black Tan som är färgavlade och har bra svärta i sin svarta ryggfärg samt bra rödhet i sin magfärg brukar sällan bli "Silvrerade". Däremot om de har lite brun ton i sin svarta färg och blek magfärg så kan de även få mer eller mindre vita strån.

Det finns även en variant som heter Silver Grey. Det är en svart med vita strån, Silvrering. Då blir det ganska jämn fördelning på de vita stråna över kroppen.

Länk till finska musklubbens sida med några foton på Silver Grey Tans http://hiiret.fi/eng/breeding/?pg=4&sub=7&ala=10


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
10/10/16, 9:41 AM
#4

Det kan faktiskt hända ibland - fast det inte är vanligt och inte ens direkt ärftligt tror jag - att en mus börjar utveckla vita hår i pälsen.

Jag hade en black/tan-hona som föddes helt kolsvart men vid 3-4 månaders ålder började få spridda vita hårstrån, för att vid ett halvårs ålder vara helt "melerad". Det var inget fel på henne!  Varför det blev så vet jag inte, och jag har inte haft någon sån mus igen varken före eller efter.

ariama
10/10/16, 5:42 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Cashmir föddes i november 2012. Hon är en av de svarta ungarna här.

ariama
10/10/16, 5:43 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Vid 2 månaders ålder är hon fortfarande en kolsvart black/tan.

Hon är också satin och glänser lite extra. Det som kanske ser ut som vita ränder är bara ljusreflexer, hon är kolsvart fortfarande.

Annons:
ariama
10/10/16, 5:45 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

När hon är 4 månader har något hänt, hon har börjat få vita hår i pälsen helt plötsligt. Jag har aldrig upplevt något liknande.

ariama
10/10/16, 5:47 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Såhär ser hon ut när hon är 7 månader. Även hennes gula tanfärg har vita hår och ser lite aprikosfärgad ut.

ariama
10/10/16, 5:48 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

På det här fotot är hon 9 månader. Mer vita hår än såhär får hon aldrig.

Kerstin-Emma
10/10/16, 8:21 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Nu har jag tagit mig en ordentlig titt på Emma. Det är helt klart vita strån, inte ohyra. Hon är den "ljusare" av black/tan systrarna. De är inte färgavlade, utan bara goa sällskapsmöss. Det är väldigt likt det som Cashmir har. (Fast Cashmir verkar ha bättre grund-färg). Ska se om jag lyckas få med ett par bilder. (Är sjukt imponerad av er som tar vackra, skarpa bilder på era möss. Tog säkert 25 st, dessa 3 är de minst suddiga😊).

Kerstin-Emma
10/10/16, 8:21 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

En bild till

Kerstin-Emma
10/10/16, 8:22 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Å en lite suddig

Kerstin-Emma
10/10/16, 8:23 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Blev visst 2 av samma.

Annons:
ariama
10/12/16, 8:14 AM
#14

Det ser ut att vara nåt liknande som Cashmir hade, tycker jag. Någon defekt i pigmentcellerna som gör att dessa inte bildar färg. Helt ofarligt.  Är min tolkning.

Grodan
10/15/16, 12:27 PM
#15

#8 #9 Skulle misstänka Silver Grey där.

Fanns även ett silvreringsanlag som vi inte lyckades få att nedärvas enligt vanliga metoder, som vi hade på "gull-mössen"…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
10/16/16, 9:14 AM
#16

Det gör inte jag. Misstänker silver gray alltså. Pga flera olika orsaker.

Grodan
10/16/16, 2:14 PM
#17

jag vet


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Emouse
10/16/16, 2:21 PM
#18

#16 Varför/varför inte?🙂

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Kerstin-Emma
12/5/16, 6:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Nu har Emma blivit drygt 4.5 månad gammal och hennes gråa strån har blivit fler. Även hennes svarta svans har tappat pigment (tidigare hade hon bara en vit svanstipp). Börjar tro att hon lider av nån slags mus-vitiligo 😊. Hon är fortfarande lika pigg och glad som alltid och verkar inte lida av sin åkomma.

Kerstin-Emma
12/5/16, 7:00 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

En ansiktsbild

Annons:
Kerstin-Emma
12/5/16, 7:00 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Svansen

Kerstin-Emma
12/5/16, 7:00 PM
#22

Hela kroppen

Kerstin-Emma
12/5/16, 7:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Sista bilden kom visst inte med

Grodan
12/13/16, 10:59 PM
#24

Åh, så spännande hon ser ut i ansiktet. Mera foton framifrån.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ajanki
12/15/16, 8:56 AM
#25

Spännande! Ska bli kul att följa henne.

Jag hade också en svart mus för några år sen som blev vitare och vitare med åldern. Hittar tyvärr inga bilder på henne, är nog i datorn jag inte äger längre tyvärr.

Kerstin-Emma
12/17/16, 10:35 PM
#26

Ska se om jag lyckas få en bra bild på hennes ansikte. Den högra morrhårs-kudden är nästan helt vit. Åsså har hon en söt liten vit prick vid svansen. Får fota i morgon.

Grodan
12/18/16, 10:05 AM
#27

haha, vad kul… 

vill jättegärna se bilder på hennes fejs 😃


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Kerstin-Emma
12/18/16, 4:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

Den smått ovilliga fotomodellen Emma

Kerstin-Emma
12/18/16, 4:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29
Kerstin-Emma
12/18/16, 4:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30
Kerstin-Emma
12/18/16, 4:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31
Kerstin-Emma
12/18/16, 4:11 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32

Jämfört med systern Pikachu (som nyss ätit ett frö och därför har vita prickar på nosen, annars är hon helt svart.)

Kerstin-Emma
12/18/16, 4:35 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#33

Tredje systern Kerstin (absolut svårast att fånga på bild - alltid energisk till tusen) får oxå vara med på ett par bilder.

Kerstin-Emma
12/18/16, 4:35 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#34
Annons:
Grodan
1/8/17, 1:02 AM
#35

#28 #29 #30 #31 Jäklar vad coolt!

Hon får mer och mer vita strån?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: