Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 736 ggr
ariama
2016-12-02 09:27

Mus-vaccinering

???

Nä, just det. Man vaccinerar inte möss.

Däremot vaccinerar man rutinmässigt:

Människor (Alla barn i Sverige vaccineras kostnadsfritt mot 10 allvarliga sjukdomar),

Hästar (hästinfluensa, stelkramp),

Hundar (Valpsjuka, hundpest, smittsam leverinflammation),

Katter (kattpest, kattsnuva).

Även kor och grisar och andra fabriksdjur: Både människor, sällskapsdjur och fabriksdjur vaccineras. Ofta tillkommer fler vaccinationer i mer specifika fall, t.ex. är jag själv även vaccinerad mot "fästingvirus".

Men för möss finns inga vaccinationer tillgängliga. . .  vi - i alla fall inte jag - har inte ens koll på vilka virus som hotar mössens hälsa mest. Fast jag känner ju tyvärr till MMTV-viruset (tumörer) alltför väl. Tumörer och Rossel är väl det som drabbar våra möss mest, är det inte?

Nu är mycoplasma inte ett virus, och alltså inget som går att vaccinerna mot, men "rossel" är ju mer ett symtom på en massa ofta outredda orsaker.

Vaccinera kan vi inte. Vi har inte ens något övergripande "anti-virus-program" för att komma tillrätta med de virussjukdomar som kontinuerligt hotar våra möss hälsa! Varje uppfödare, och musägare, får antingen bara finna sig, eller kämpa på egen hand med sin uppfödning. Eller bara "inte bry sig".

Det är kanske inte konstigt att våra möss, överlag,  har hälsoproblem?

Annons:
ariama
2016-12-02 09:40
#1

Det här är bara en reflektion över tankar/skriverier som dyker upp här och var mellan varven, hos många personer, även mig.  T.ex. att "mössen är sönderavlade", att deras sämre hälsa (jämfört med våra andra sällskapsdjur) beror på inavel, osv.

Men när jag har gått igenom mina material över min musavel under 10 år, finner jag inget samband eller skillnad mellan deras sjukdomar/ålder/död och inavel/inavelsgrad eller helt utavlade (dvs 0% inavelsgrad)!

Det här är ingen reklam för inavel, men jag vill påstå att man aldrig ska dra förhastade slutsatser när man inte har alla premisser tillgängliga. Det är så mycket vi inte vet, eller bara inte tänker på. och vi människor är skapta så, att ju mindre vi vet, desto säkrare är vi, för vår hjärna funkar så. Vår hjärna tror att det vi ser är allt som finns. (det här står det om i en fantastiskt spännande men lite tungläst bok som heter "Tänka snabbt och tänka långsamt" och som - med mina egna ord - förklarar varför vi människor är så "korkade" ibland )😉.

Grodan
2016-12-04 19:00
#2

Vi har länge velat ha en vaccinering på råttor mot myco, då det ryktas om att det faktiskt tagits fram i Amerika… men… 

En spännande aspekt kom fram i a f. Att vi på möss inte fuskar genom att vaccinera, utan jobbar med det vi har…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
2016-12-05 11:25
#3

Jo, vi får verkligen jobba med dessa smittsamma och/eller" lättfådda" sjukdomar, på ett vis som avel med större husdjur inte behöver.  Och som vi tack och lov inte behöver med oss själva!!

Grodan
2016-12-18 10:21
#4

#3 Ja. Och jag på något sätt blir det faktiskt lättare att uthärda då. Tack för det, ariama!❤️


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: