Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 1185 ggr
kitte94
12/10/16, 12:52 PM

Mus hane?

Jag vill skaffa möss och har satt mig in på att skaffa honor för att dom luktar mindre. Men hur illa är det med hanar? Jag har jobbat med möss och fick inte städa mer än en gång i veckan hos dom så en liten bur med 10hanar luktade ju inte så mysigt. Men jag klarade av det. Så en hane skulle väl inte fylla ett dubbelt så stort rum med stank om man även städar lite varje dag? Jag gillar ju att se djur va med sin egen art men vill gärna börja mjukt med en mus och hanar kan ju va själva. Buren(akvarie) jag tänkt för en hane är 60cm långt, 30cm djupt och 30cm brett. Terrariet de mössen jag jobbade med hade va lite mindre tror jag. Vad tycker ni? Skulle det funka med en hane och den buren med daglig rutin att städa ur det värsta?

Annons:
Emmaslindh
12/11/16, 7:31 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Jag har en hane, och han luktar inte mer än vad min flock med honor (4st) gjorde när jag hade dom :) jag brukar bara städa 1 gång varannan vecka åt honom, men kan byta ut boningsmaterial och hängmattor 1-2 gånger i veckan ifall att det börjar lukta :)

Hjärta Älskade husdjur Hjärta

ajanki
12/15/16, 8:38 AM
#2

Det beror så mycket på mushanen. Vissa av mina hanar luktar ingenting och vissa av dom stinker!

Men om det är en stinkhane så skulle det absolut hjälpa om man städar ut det värsta varje dag.

Om jag skulle välja mellan en hane och honor så skulle jag välja en hane, jag tycker att dom blir mer personliga och mysiga än honor!

kitte94
12/15/16, 11:34 PM
#3

Jag ska nog ge det ett försök med en hane🙂 Ska bara va säker på att jag har råd  att ta hand om en mun till nu eller om jag måste vänta lite ^^

Alwyn
12/16/16, 9:57 AM
#4

Jag tänkte också som så att "hur illa kan det va, jag testar med en hane" men fick oturen att han luktade supermycket! Trots städning. Efter en kvart hade han skunkat ner buren igen. Han luktade mer än alla mina andra djur tillsammans (mushonor, råttor, gerbiler, iller, katt, hamstrar…)

Köpte en effektiv luftrenare som hjälpte mycket men det blev ändå så att han fick flytta 💔

ajanki
12/16/16, 10:11 AM
#5

#4 Tror att det har mycket att göra hur känslig man är för lukter.

#3 Vad roligt!

ariama
12/16/16, 10:56 AM
#6

Haha, "hur känslig man är för lukter" - jo, det stämmer ju, delvis. Men är man "inte känslig" för stanken av en stinkande mushane, då saknar man luktsinne fullständigt!

 Och det kan ju vara bra om man vill ha just mushanar, men släkt och vänner är knappast utan luktsinne, något man också kan fundera över.

I övrigt tillhör jag dem som är känslig för lukter. Jag fullständigt ÄÄÄLSKAR doften av frisk luft, av mossa i skogen, av rosorna i trädgården, av blommor och natur, av nytvättade lakan som fått lufttorka ute, och av doften av ett fräscht hem . . . suck . . . Då är det inte lätt att även älska möss . . .

Annons:
ajanki
12/16/16, 11:19 AM
#7

Självklart fattar jag att alla känner hur illa en mushane kan lukta! Det jag menar är att man har olika bra luktsinne från person till person.

Mitt tips till dig TS är att åka till nån som har mushanar så du får känna själv hur dom kan lukta. Och fundera på hur dina vänner och släkt skulle reagera på lukten….

kitte94
12/16/16, 9:56 PM
#8

Tänker mycket på hur andra skulle reagera. Får dock inte mycket besök. de som kommer hit kan jag räkna på en hand. Vågar tyvärr inte åka till nån bara sådär. Jag är väldig osäker med människor så skulle känna mig väldigt dum.

ajanki
12/17/16, 7:45 AM
#9

#8 Okej. Då får vi hoppas att du får tag i en hane som inte stinker så mycket!

Grodan
12/18/16, 10:08 AM
#10

Jag tycker man kan ge hane en chans absolut. Många hanar kan börja lukta mer när de flyttar under en period. Sedan har de även runt 6 mån ålder då de luktar värst, vilket avtar lite. 

Att lära dem gå på toalåda är ett bra tips. I denna toalåda kan man ha något superabsorberande eller så byter man ut ströt i den varje dag bara - kanske parfyrmerar?

(jag hittade faktiskt en ny sort av papperspellets till katter, på Granngården, som är parfymerad… den skulle ev kunna funka)


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

kitte94
12/19/16, 2:12 PM
#11

Lite skeptisk när det gäller parfymerade djursaker. Till mina katter vägrar jag ha parfymerad sand. Men är det ok till möss?

Nordanälvens
12/19/16, 3:49 PM
#12

Jag skulle inte ha parfymerade grejor. Ett riktigt bra strö (typ chipsi super) är definitivt att föredra.

Nordanälvens Musuppfödning
nordmuslingar(a)outlook.com
🏳️‍⚧️ Han/honom

ariama
12/19/16, 4:17 PM
#13

Jag vägrar också parfymerade saker.  Möss, och djur överlag, har ju så mycket bättre luktsinne än vi har. Det måste vara gräsligt, tänker jag. Som om vi som använder ögonen istället för näsan i första hand, skulle tvingas leva i konstant starkt strålkastarljus.

Men jag vet inte, det är bara så jag känner/tänker, det betyder inte att det verkligen är jobbigt för djuren, det vet jag inte.

Annons:
Vattnadal
12/19/16, 5:34 PM
#14

Therese Arnqvist har kasterade hanar till salu, det kanske kan vara något?

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

kitte94
12/19/16, 6:21 PM
#15

Chipsi är rätt dyrt. Iaf jämfört med lättströ som jag har nu.Skulle inte kunna ha det i hela buren. Kanske i en toa.

Vattnadal
12/20/16, 1:37 PM
#16

Fast chipsi är så bra att man inte behöver städa lika ofta. Lättströ börjar det bli lukt av snabbare. Räknar man på både tid och pengar, så kanske det jämnar ut sig.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Grodan
1/8/17, 12:42 AM
#17

Näe, jag vet. Parfymerat känns farligt, men i toalådan i hörnet kanske den kan funka.

Just nu kan jag i a f säga att det hos mig är stora honburen som luktar värst. Och det har att göra med att siliconet har släppt på vissa ställen. Så val av bur, samt underhåll av bur spelar in en del i hur det luktar…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: