Annons:
Etiketteraveluppfödning
Läst 800 ggr
[dynamitella]
1/5/17, 8:20 PM

Könsmogen vid 3,5 veckor?

Kan en hane bli könsmogen så tidigt som 25 dagar gammal? 
En tidslinje ser ut såhär:

30 oktober - Två kullar föds mitt i en transport och får stanna här.

24.e november - Skiljer jag hanar från honor vid 25 dagars ålder.

5.e januari - Byter substrat och hittar 1 dräktig hona och 6 nyfödda bebisar.

Har ni varit med om något liknande? Jag separerade könen från varandra vid 3,5 veckor i förebyggande syfte, men inte ens det verkar ha hjälpt.
Ska man separera hanarna redan vid 3 veckor eller har jag missat något helt?

Annons:
Tjeja
1/5/17, 8:44 PM
#1

Nu kan jag inte möss alls i närheten av så bra som marsvin. Och marsvin föds ju liksom "färdiga" med päls och allt i miniversion bara typ.

Men när jag hade marsvinsuppfödning var jag en gång med om en tjuvparning efter mindre än 2 veckor efter födseln. Stackars lilla bebisen som vart dräktig så fort! Ingen rolig upptäckt.

Vad jag tänker där emot är att även möss ändå kan se rätt så färdiga ut fast i miniformat efter ett par veckor de med, så det ska väl inte vara helt omöjligt att en och annan hanig ungpojke kan göra ifrån sig så tidigt som efter 3 veckor heller? 21 dar liksom? Tänker jag.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[dynamitella]
1/5/17, 8:54 PM
#2

Tja, antingen har det skett som du säger, eller så har honorna (som är syskon) båda lagrat befruktade ägg i äggstockarna och släppt dem samtidigt för 3 veckor sen ca. 
Mycket skumt.. För det var 40 dagar ca sen jag separerade könen, och även det är ju för lång tid för en normal dräktighet.

ariama
1/6/17, 5:03 AM
#3

Jag har aldrig någonsin varit med om något sånt, inte själv, trots att jag aldrig särar könen före 4 veckor, ibland 4,5. Och jag har haft ett ganska stort antal kullar genom åren.

Men - jag köpte en mus från Lottiz en gång, och när jag kollade stamtavlan bakåt påpekade jag att något var fel, det kunde inte stämma. Nu minns jag varken mus eller åldrar, men det skilde liksom 3 veckor eller något på en generation.

Det stämde i alla fall, för hon hade varit med om detsamma som du, sa hon. Och Lottiz litar jag på, fast det är svårt att tro.

Så tydligen kan det hända, men jag tror att det är oerhört sällsynt att så sker! Att börja sära könen vid 3 veckor, som rutin, bara ifall att, tycker jag känns taskigt mot ungarna. För de är bara bebisar fortfarande vid 3 veckor, och vid 3,5 också.

[dynamitella]
1/6/17, 11:13 AM
#4

Jag har räknat på det, och honorna blev dräktiga den 15.e december.

Och då var det länge sen hanarna flyttade.

Så jag har två alternativ.

1. En hane ser ut som en hona och befruktar dem i sitt eget hem.

2. Honan/honorna har sparat befruktade ägg.

Jag ska fotografera alla honorna idag och lägga upp. Ni får gärna erbjuda åsikter om könen.

ariama
1/6/17, 11:30 AM
#5

Läste på fb om teorin om sparade befruktade ägg. Tror inte på det, (fast jag vet förstås inte). 

Honor kan bli befruktade innan de föder sin kull, men det gäller liksom högst dan före eller nåt, inte veckor. Det är ju därför man ska ta bort hanen i tid från en dräktig hona, så man inte får en överraskningskull.

ariama
1/6/17, 11:33 AM
#6

#4. Du menar att du tagit bort han-ungarna långt före den 15 dec?

Ja, hur är det med "honorna", har du nån smyg-hane bland dem? Bra att veta innan ditt hus exploderar av möss. 😉.

Eller … hur har du det med vildmöss? En vild mus är mindre än våra tama, och fena på att klämma sig igenom där det inte går, typ. Värre än våra tama.

Annons:
[dynamitella]
1/6/17, 2:24 PM
#7

Förklarar lite tydligare :) 

30 oktober - Två kullar föds mitt i en transport och får stanna här. Hanar har gått med mammorna in i sista sekund. Mössen är inte mina, utan mellanlandade bara här.

24.e november - Skiljer jag hanar från honor vid 25 dagars ålder. Från och med den 24.e November har inga honor och hanar träffats, inte ens bebisar.

15. December blir honan/honorna dräktig/a.

5.e januari - Byter substrat och hittar 1 dräktig hona och 6 nyfödda bebisar.

Det måste vara en gömd hane då alltså.. För här finns inga vildmöss, 3 katter i lägenheten, mössen bor på en hylla i en plastback utan hål, endast med metallnät som tak i burken med 1 mm stora maskor.
Du kan nog tänka dig hur jag nästan tappar hår av detta mysteriet >.<

ariama
1/6/17, 2:41 PM
#8

Japp, kan tänka mig. Inte kul.

Tjeja
1/6/17, 4:10 PM
#9

Ja det låter ju onekligen "smyghanigt" som du beskriver datum o s v.. Du har en trans-mus bland dina honor! 😉 😨

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Grodan
1/8/17, 12:24 AM
#10

Aldrig varit med om en så "tidig" hane, men däremot 4,5 vecka… precis som ariama också skriver.

Har du funnit boven ännu?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Vattnadal
1/9/17, 3:33 PM
#11

Jag hade en hane en gång, med sjuka mängder testosteron. Han började rida på sin mamma när han vara bara 3 v gammal.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Tsunamis
1/10/17, 1:04 PM
#12

ariama, du får gärna tro vad du vill men jag har ingen annan förklaring än sparade befruktade ägg. Gnagare kan flytta på dräktighet och nästa födsel om de blir parade direkt efter första födseln så är det verkligen så långsökt att de även kan spara befruktade ägg innan första födseln? 

Jag baserar det här på de antal gånger (fler än 5 jag kommer ihåg nu) där jag haft dräktig hona som flyttat från hanen och jag har inte sparat någon hane i kullen. Därav ingen annan möjlig pappa än just vuxna hanen de satt med. Jag kan ha sett fel kön på ungar nån gång ibland men så ofta som det hänt här? Nä det är orimligt.

MvH  Tsunamis

[dynamitella]
1/12/17, 6:18 PM
#13

Jag har hittat hanen.. 
Och herre gud vad chockad jag blev.  Det var en könsbestämd, bokad hona sen dag 1. Långhårig som attans och med helt osynliga testiklar tills jag petade i baken på honom och poff, så ploppade det ner två pyyyyttesmå nästan osynliga kulor.

Totalt hann minst 4 honor bli dräktiga. Att behöva avliva så många liv för en så enkel och dum sak som felköning är fruktansvärt.
Jag har för visso geckomat i ett år nu, men fy fan vad hemskt.
I framtiden kommer jag ligga på mössen som en hök tills jag är tusen procent säker.

Annons:
Tjeja
1/12/17, 7:46 PM
#14

Se där det av en stackars transmus som inte gjorde annat än följde sin natur..

Lurigt när det är så svårt att se men samtidigt skönt att han nu är identifierad i alla fall!  

🌺Stackars alla musbebisar men men

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Emouse
1/12/17, 8:22 PM
#15

#13 Beklagar!🌺

Sådant händer även de bästa tyvärr.

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

ariama
1/13/17, 12:40 PM
#16

Se där, där dök förklaringen upp. Det brukar oftast finnas en enkel förklaring, även om den kan vara svår att finna. Tråkigt, och beklagar. Jag vet själv att en del långhårshanar kan vara jättesvåra att se könet på.

#12. Jag skriver att jag inte vet, dvs jag utesluter inte, det är bara utanför min egen erfarenhet. Många andra djurslag skjuter upp sin födsel, t.ex rådjur som parar sig på hösten men fosterutvecklingen skjuter fart först framåt våren så de föder när grönskan börjat frodas. 

Eller vanliga befruktade hönsägg och många fågelägg, där embryonalutvecklingen stannar av efter att ägget lagts och sätter fart igen först när ruvningen börjar, så alla kycklingar blir jämngamla när de kläcks. Ett befruktat ägg kan överleva ett par veckor utan att ruvas och påbörja sin utveckling.

" Gnagare kan flytta på dräktighet och nästa födsel om de blir parade direkt efter första födseln så är det verkligen så långsökt att de även kan spara befruktade ägg innan första födseln?" 

 Mushonor som blir parade innan kullen föds (någon dag före sådär), kan mycket väl bli dräktiga igen, och dräktighetstiden skjutas upp kanske upp till en vecka (så kullen hinner få den mjölk den ska). Men flera månader, nej, det har jag aldrig hört talas om.

Att jag aldrig hört talas om, betyder inte att något inte existerar! 😃Jag har bara ingen aning, och när det gäller möss har jag ju en viss erfarenhet och kunskap. tycker jag. Men jag kan fortfarande ha fel. Finns det någon bra källa som beskriver detta? *intresserad* 🙂

Grodan
1/16/17, 6:05 PM
#17

#13 Ja, DET skulle vi ju ha sagt… Hanar blir bättre Longhair än honor!!!


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[dynamitella]
1/16/17, 6:08 PM
#18

#17
Bra att veta! Han har fällt av majoriteten av sin tidigare 4 cm långa päls, men ändå var där fluff för att täcka testiklarna >.<

Grodan
1/16/17, 6:14 PM
#19

#18 Ja, hanarna får jättelånga "kjolar"…

eller "byxor" som man i finland kallar det…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: