Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 1478 ggr
emmelii
2017-01-13 17:08

Vilka möss är tamast?

Vilka möss är tamast? Har läst på artiklarna som finns här, men jag vill fråga er vad ni personligen tycker! Om du har varit med olika typer av möss vilken/vilka har verkat mest lugn?🙂 Kan möss bli så pass tama att man kan gosa med dom? Har sett flera bilder på när nån håller i dom sovandes och kan klappa dom på huvudet och gosa och så med dom! Jag har en hamster och han är OMÖJLIG att gosa med!😭 Han kan inte alls ta det lugnt när man håller i han…

Annons:
Lojs
2017-01-13 17:17
#1

Både på mus och hamster handlar det om medveten avel mot tama och gosiga djur, så det handlar inte om någon särskild sort eller färg, utan om generationer av avel mot den sortens djur man vill ha. =)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

emmelii
2017-01-13 17:21
#2

#1 Tack för svar! Min hamster är köpt på zooaffär kanske har med det att göra. Den dagen jag köper mus kommer jag dock inte köpa från affär!

ivanhoe81
2017-01-13 17:23
#3

Jag får möss från en djuraffär extremt tama men det beror på att jag ger dem tid att vänja sig vid handen plus att den djuraffären jag brukar köpa från håller på med dem och har karantän på nya djur och även om de skulle börja rossla etc Har fått gerbiler att klättra upp på mig och putsa mig i nacken, möss som försöker hoppa ur akvariumet för att få gosa under tröjan, roborivski hamstrar (en av de minsta arterna) att sitta och äta mat ur handen För mig handlar det om vilken energi man sänder ut men bäst är om man köper från uppfödare även om jag får bättre kontakt med zoodjur

Lojs
2017-01-13 17:45
#4

#2 Jo, grossister avlar inte på temperament, så det är vanligare att hamstrar från djuraffär är otrevliga, men såklart kan man ha tur och få en jättemysig från djuraffär med. =)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

emmelii
2017-01-13 18:35
#5

#4 min hamster är världens snällaste på alla sätt och vis, det enda han inte kan göra är att sitta still en längre tid och bli gosad med, då brukar han vända på sig och kolla på mig och se ut som "vad håller du på med?" också går han vidare haha😃

ariama
2017-01-14 08:39
#6

Jag håller med #1, Lojs. Det krävs generationer av medveten avel för att få trygga sociala möss som tycker om människor och liksom blir tama av sig själva.  De behöver liksom ha fallenhet för det.

Men det går också att hitta såna lite varstans, fast vanligast är att möss är ganska rädda och mycket försiktiga små djur.

Ordet "tam" kan man dela upp i en stor mängd beteende-egenskaper som kan vara lätta att blanda ihop, och som inte alls behöver höra ihop.

Den perfekta musen (i mina ögon) är trygg, social, kelig, sällskaplig, nyfiken och glad, men kan också vara lugn, och den tycker om människor och mänskligt sällskap. En sån mus är svår att få tag på tyvärr.

Ja, möss kan bete sig hur som helst och det kan vara stor skillnad på hur de är.

En orädd mus kanske ändå inte knyter an till sin människa, och en rädd mus kanske gärna gör det (fast man måste vara varsam).

Annons:
ajanki
2017-01-14 11:37
#7

Vissa möss kan bli jättetama! Jag har flera stycken som älskar att sitta stilla i min hand eller nån annanstans och bli klappade och pussade på😍

Jag skulle säga att de tamaste mössen är de som kommer från uppfödare som avlar på temperament och pysslar mycket med mössen när dom är små.

Du får fråga dig fram när du ska köpa😉

ariama
2017-01-14 18:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4
#8

Mycket sällsynt finns det möss som är som små hundar! Jag har haft någon enstaka som jag kunnat ha lös på golvet (man får akta så man inte trampar på dem!!), som tagit en snabb runda i rummet för att sedan leta reda på mig, klättra upp för mitt ben, och sätta sig i min hand.

Såna säljer man inte! 😘

Grodan
2017-01-16 17:20
#9

Det verkar finnas några "genetiska storlekslagar" som funkar så att när man börjar avla på temperament så krymper mössen lite… Vad vi som avlat möss några år sett, men givetvis finns undantag. Och åsikter finns det gott om. 

Jag har den åsikten att rena engelsktypade möss har ett lite nervösare temperament.  De kan vara rassliga i buren eller lite springiga vid hantering. Även sakna intresse att ha kontakt med människa. Medans lite mindre typ, korsad typ eller svensk typ, har ett lugnare temperament, är lättare att hantera, lättare att få tam och har ett intresse för människa.

De möss jag avlat fram som har bäst temperament har alltid varit korsad typ.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Alwyn
2017-01-21 09:48
#10

#9 intressant! Min trevligaste mus är mindre än de andra :)

[Blue_Lugia]
2017-01-27 19:58
#11

Kommer säkert få skit kastat på mig nu, men det är bättre att skaffa ett gosedjur om man bil gosa med det. Man ska inte köpa ett djur för att ha något att gosa med, inte ens hund eller katt.

Grodan
2017-01-29 01:30
#12

#11 Många husdjur är gosiga - uppskattar närkontakt med människor - så att vilja ha ett sådant tycker jag inte alls är något fel. När man ändå få allt annat som det innebär att äga djur…

Jag och många med mig uppskattar möss som tycker om människor, som är nyfikna på människor, som vill ha närkontakt, som är sociala och uppskattar hantering och kel. Det är väldigt tråkigt när man har möss som är osociala, rädda eller bara inte tycker om samvaro med människa…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[Blue_Lugia]
2017-01-29 10:40
#13

#12 Jag har djur som är helt tvärtom, reptiler, leddjur osv. Jag föredrar att betrakta och observera djur hellre än att vara fysisk med dom, sen är jag ingen gosig människa själv, gillar inte närhet. Hanterar min hund såklart när jag behöver göra det, men att sitta ner och klappa på honom känns inte ok då han inte heller är bekväm med det och går undan.

Annons:
ariama
2017-01-29 10:51
#14

#13. Det är givetvis helt okej för dig.  Också helt okej hur du vill ha det, om även dina djur uppskattar det mest.

Men därifrån till att säga att "alla" ska vara och tycka som du, funkar ju inte, eller hur? Vi är alla olika, människor som djur - och det är bra, tycker jag. Likformighet är så trist. 😃

[Blue_Lugia]
2017-01-29 11:18
#15

#14 Säger inte att alla ska tycka som jag. Men vissa personer ( på diverse sajter jag besökt) skriver att dom vill ha ett djur bara för att hantera/kela med. Där är man dåligt påläst att alla djur inte gillar hantering, kan vara alltifrån spindlar till hamstrar. Så att utgå från att djuret kommer gilla att bli uppplockat, ja då kan man bli besviken om så inte är fallet. Vad jag förstått det är tammöss är mer domesticerade och mer ok med människor, eller hur? Alltså inga renodlade "se, men inte röra" djur.

ariama
2017-01-29 16:35
#16

Det är olika med olika individer av möss. En del är både keliga och sällskapliga och mycket sociala. De som inte är sällskapliga och sociala med människor, är det ofta för att de är lite (eller mycket) rädda (mössen alltså, inte människorna).

Möss klarar sig ganska bra utan mänskligt sällskap, men det är nyfikna djur som gillar när det händer något (om de inte är rädda/otama), så de är gladast av att ha en människa som tar med dem på äventyr. Om de inte är rädda, som sagt. Man får handskas varsamt med möss, och vara lyhörd.

Många tama/orädda möss älskar kel, medan andra mest vill att det ska hända något men utan kel.

Så det är lite olika hur de är, men de är defintivt inte några "se men inte röra-djur". I alla fall inte den vanliga tammusen. Sedan finns sebramöss och pygmemöss (eller vad de heter) och de är inte domesticerade till att gilla kel.

Ja, det är trist att köpa ett djur för att man vill gosa med det, och så blir djuret bara rädd och vill därifrån. = Garanterad besvikelse.

Grodan
2017-01-29 22:24
#17

#13 haha, vad busigt… jag fick för mig att du hade pälsade djur som möss o iller…

Vad gäller gos och iller, kan jag säga att jag de senaste 3 åren fått mig en rejäl tankeställare. Även om jag haft många illrar under många år sedan lång tid tillbaka, så hade ingen av dem varit riktigt gosig. Jag har inte kännt att de som en del andra djur varit riktigt så kärvänliga med människor. Det är möjligt att sällskapsaveln på dem utvecklat dem. För de grabbar jag haft de senaste 3 åren har varit otroligt keliga. De har KRÄVT egentid i gos! Har de inte fått sin gosstund har de ställt till med elände. Vad nu detta har med saken att göra? Blev bara lite skrivglad…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[Blue_Lugia]
2017-01-29 22:42
#18

#17 Jag hade iller en kort tid, men min hund, vägrade acceptera honom. Så ja du hade rätt ändå. :)

Grodan
2017-01-30 18:56
#19

#18 Ja, jag fick för mig att du var en illermänniska… men då är du i a f en HUNDmäänniska…

och hundar älskar människor och kan vara sååå gosiga


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[Blue_Lugia]
2017-01-30 20:41
#20

#19 Inte min dock, men jag tror att det är för att han inte är van. Jag är som sagt lite antigos….

Annons:
Vattnadal
2017-01-31 11:42
#21

När man ska köpa möss till sällskap är ju det smartaste att träffa en bra uppfödare, eller flera samtidigt, på en utställning. Då kan man få hälsa på flera möss, känna efter vilka som känns rätt. Precis som när man ska köpa en hund, bör man alltså läsa på lite innan, välja en uppfödare som har djur som passar det man vill ha dem till. Jag som har husky och grönlandshund tex, skulle aldrig köpa en valp som inte har en stamtavla som matchar det jag gör, kör drag, och gärna långt. Sen hälsar man på, träffar de vuxna hundarna och ser hur de är, och väljer valpen med hjärna och hjärta. Tänk om folk gjorde så med alla djur, istället för att gå in i en butik och peka, eller välja bland foton på ett forum.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Grodan
2017-01-31 16:15
#22

#20 AHA. Du är inte så gosig själv… hihi

Fast som jag skrev däruppe någonstans så är ju inte just "gos" och "kel" alltid det man vill ha, utan ett djur som är tamt eller kan bli tamt. Djur som gärna tänker själva och faktiskt uppskattar mänsklig närhet.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
2017-01-31 16:17
#23

#21 Precis vad jag alltid säger och skriver. Och säljer heller inte via foto… det har hänt någon gång när jag ska sälja till avel till utlandet, men den tiden är förbi…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[Blue_Lugia]
2017-01-31 17:10
#24

#22 Inte det minsta, haha! Nej alla är inte såna, men där jag brukar "hänga" är det inte alltför ovanligt att folk söker keldjur inom alla möjliga grupper och arter.

Grodan
2017-09-09 21:43
#25

Intressant tråd som jag behövde skriva i nu när jag kom på en sak.

En av de saker som gjorde att jag föll för möss är att de är så tillgivna människor. Så små, så smarta och ändå så samspelta med människor. De tycker om oss. De vill vara med oss. I min värld är egentligen otama tammöss onaturligt… 

Ville bara skriva det.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: