Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 613 ggr
Zagesse
2017-01-27 20:21

Något att oroa sig över?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Så som Juno ligger i bilden ligger hon ofta. När hon sover eller vilar, men jag tycker det är underligt att hon liksom "tittar ut" på det sättet, alldeles öppet. Hon ser alldeles håglös ut och det känns inte som ett naturligt beteende för en mus. Hon har flera sovställen, men sedan jag satte in pappersbollen härom dagen så har hon sovit så här. Jag undrar om det är tecken på, ja, något? Depression, uttråkan? Att hon liksom inte bryr sig om att hon är alldeles synlig för eventuella rovdjur.  Kanske är jag bara paranoid. Jag förstår heller inte varför hon inte sover med hela kroppen inuti bollen eftersom hon får plats.

Hon är ensam kvar efter att hennes syskon har dött, och hon är ca1,5 år. Hon uppskattar att få komma ut och har blivit sällskapligare än någonsin. Jag är noga med att stimulera henne och sätta in nya, roliga saker i buren ofta (som pappersbollen). Hon har även ett stort springhjul som hon är i ibland. Hon äter och dricker bra.

Så, efter att ha spenderat 1,5 år med att sova inuti sitt hus eller nedgrävd i halm, är den här förändringen ett tecken på något jag bör ha koll på? Om inte annat så är jag nyfiken på varför hon gör så :)

Annons:
Zagesse
2017-01-27 20:25
#1

Ställer frågan just för att hon ju är ensam nu utan sina syskon och om det möjligen är kopplad till ensamheten på något sätt. Men bör tilläggas att hon inte verkar må dåligt av ensamheten i övrigt! Det är just det här beteendet jag reagerar på.

Grodan
2017-01-29 01:23
#2

Jag kan nog inte svara på varför hon har förändrat sina sovvanor. Hon kan känna sig så pass trygg att hon kan sova öppet och vart som helst, men kan också vara att hon vill ha koll på läget, dvs att hon är vaksam… 

Tyvärr är det så att möss som levt i flock och blir ensamma påverkas av det. Jag tycker du gör det bästa du kan och ger henne ju ett jättebra liv, så du behöver inte oroa dig.  Däremot kanske du ska fundera på att ge henne en kompis…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: