Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 621 ggr
Cilia72
2/7/17, 11:29 AM

Rosslande och kliande

Hej alla duktiga musmänniskor,

Jag behöver hjälp. Vi har tre musflickor som köptes i somras och då var i blandade åldrar från precis leveransklara till ca 5 månader om jag minns rätt. Köpta från uppfödare. Strax efter att vi fick hem dem började en rossla. Jag kontaktade uppfödaren som sa att det kan uppstå vid stress eller om musen är lite försvagad eftersom det finns mykoplasma latent hos nästan alla möss. 

Om det stämmer eller ej vet inte jag - har ingen tidigare erfarenhet av så små gnagare- men jag tog henne på orden och vi försökte helt enkelt stärka mössen med bra och varierad kost samt bra miljö. Rosslet försvann men har kommit och gått i perioder på alla tre mössen. 

Nu till den aktuella frågan: Eftersom vi inte haft möss innan är det svårt att veta vad som är normalt och inte…. Våra möss kliar sig ganska mycket och en av mössen särskilt. Pixie som hon heter har också Rossel igen och hennes andning syns väldigt tydligt på sidorna av kroppen. Är det ok.?Önskar SÅ mycket att jag hade mer erfarenhet just nu!

Jag vet att burhygienen är viktig för att de inte ska få kvalster eller parasiter men hur vet man om de tex har löss? och finns det något annat att göra om de har Rossel? Någon nämnde antibiotika men eftersom jag vet vad det gör med människans immunsystem så är jag väldigt motvilligt inställd till det. Jag vill hellre stärka än behandla invasivt. Dock är det mössens hälsa som går först och de måste må bra. Jag oroar mig för att vi tagit för lätt på symptomen och inte förstått att de behöver behandling. Har tidigare sökt veterinärvård för att få hjälp med kaniner och upplever att kunskapen om gnagare är väldigt begränsad så jag befarar att den är ännu lägre när det kommer till möss. Vad är er erfarenhet? 

Grodan? Ser dig här mycket och vet att du har massor av erfarenhet…

All hjälp mottages tacksamt!

Annons:
Cilia72
2/7/17, 2:58 PM
#1
Cilia72
2/7/17, 2:58 PM
#2
Cilia72
2/7/17, 2:58 PM
#3
Cilia72
2/7/17, 3:01 PM
#4

Sådärja! Lyckades publicera samma video tre ggr. Vet inte hur man fixar det. Sorry!

ariama
2/7/17, 3:11 PM
#5

Hon ser fin ut, men ljudet låter inte bra. Tyvärr har jag ingen erfarenhet av detta och kan inte hjälpa dig. Du gör rätt i att skriva här, och får nog snart napp från någon som vet bättre än mig.

Grodan
2/7/17, 10:57 PM
#6

Tycker absolut du ska försöka hitta en veterinär så att du kan få Stronghold mot skabbkvalster eller löss - beroende på om dina möss har något av det och vilket. Stronghold är ett mycket behändigt preparat som bara duttas i nacken. Man behandlar en gång och behöver inte rengöra bur el dyl. Däremot behöver man försäkra sig om att inte smitta djuren på nytt, så något i miljön,utfodringen el dyl bör förändras - t ex sluta köpa saker på zoobutik, sluta med hö, rengöra saker som man plockar in utifrån ev sluta helt ta in saker från naturen… 

Doseringen är lätt. Man öppnar den lilla tuben och utan att klämma på tuben sätter man bara mynningen mot musens nacke. Dutt. En liten blöt rund fläck skall finnas där. Voila´! Klart.

Får man bort ev ohyra förbättras musens chanser att bli frisk från annat. Möss klarar inte av att vara "multisjuka". Ohyreangrepp påverkar immunförsvaret väldigt mycket och kan eg vara det enda ni behöver göra (förutsatt att ni matar jätteduktigt).

Artikel om ohyra: ohyraparasiter-pa-moss

Ang videon så kan jag inte se den. Rossel KAN absolut botas själv av mössen, men det kräver att man boostar immunförsvaret duktigt. Jag tycker att man genom riktigt genomtänkt utfodring kan göra det. Ett bra sammansatt torrfoder, som man blandat själv av oprocessade råvaror, och råa färska grönsaker, fisk och kött.

Ang Rossel så har vi ingen artikel om det, men däremot ett gäng trådar… Vet inte om du vill läsa mer om det. 

Ett inlägg jag skrev i en annan tråd för 1 år sen ungefär:

Rossel behöver inte vara livshotande utan kan vara slem som vibrerar i luftvägarna. Men det är inte bra att ha för mkt slem och vätska där och bakterier kan orsaka mycket skada. Det ska antibiotika hjälpa mot. Vilken antibiotika som hjälper kan man bara gissa sig fram till. Långt ifrån alla hjälper. Därför är det inte alltid en garanti att bara för att man får antibiotika utskrivet så skall musen bli frisk. Veterinären behöver vara lite insatt i vad som hjälpt de senaste mössen som haft Rossel idag och inte bara gissa på att ett bredspektra antibiotikum hjälper. Bäst är också om man kan ta något bakterieprov från näshåla eller så.

Vi resonerar så att det är de klena mössen som börjar rossla samt ev blir väldigt sjuka i Rossel. Dock kan vi ägare hjälpa dem väldigt mycket genom att ge dem en bra miljö att leva i samt supernyttig mat. Buren skall hållas ren, fri från ammoniak, stå fritt från drag mm.

För att musens immunförsvar skall få så mycket hjälp som möjligt matar man på duktigt med mat som är så naturlig som möjligt. En väl sammansatt torrfoderblandning med säd och fröer från människomathyllan rekommenderas. Färskmat som är mycket nyttig för klena sjuka möss är babyspenat, rå broccoli, gröna ärtor, rå lax, havrekli, vetegroddar, mandel.

Om du känner att du behöver ge din mus extra tillskott så rekommenderar jag

reconvalescent dog pasta.

❤️

Ett annat inlägg jag skrev i en tråd där vi skulle samla fakta om rossel:

Problemet idag är att man får anta att alla möss, precis som råttor, har bakterien Mycoplasma Pulmonis. Detta är en mycket speciell bakterie, som inte går att medicinera bort tyvärr (kortfattat, vill du veta varför: googla!). I sig själv behöver Mycoplasma inte göra så mkt, men livet är fullt av bakterier, virus och annat. Så övrig miljö bidrar mycket till hur Mycoplasman i muskroppen utvecklas. Med dålig utfodring eller dåligt städad bur (hög halt av ammoniak) eller för hög eller för låg luftfuktighet, stress, brist på stimulans el dyl kan Mycoplasman ensam bli ett stort besvär och orsaka luftrörsproblem.

Dock är det största problemet att andra bakterier och virus får mkt bra fäste i en muskropp när den olyckliga kombinationen är att det även finns Mycoplasma där samt lite andra miljöfaktorer.

Jag tar för givet att möss som blir svårt sjuka i Rossel, snuva eller snedskalle har kombinationen av: bakterien Mycoplasma Pulmonis, Pasteurella Pneumotropica och ett immunförsvar som inte klarar detta.

Att medicinera bort Rossel har lyckats tidigare, för några år sedan, men som vi alla vet så utvecklas bakterier och idag är det nästintill omöjligt att få en mus fullt frisk. Därför kan det vara lite vinst och förlust att söka veterinärvård, speciellt då endast ett fåtal medikament kan få bort Rossel och göra musen piggare. Så det gäller att få rätt medicin av veterinären. Det går sällan att få musen fullt frisk, eftersom det är mkt svårt att utan provtagning medicinera bort Pasteurella och övriga bakterier samt den irriterande faktoren att Mycoplasma INTE går att medicinera bort. Så medicinering tar inte bort huvudproblemet: mycoplasma tillsammans med annan bakterie/virus. Men man kan rädda livet på musen även om den kan komma att rossla/nysa lite fortfarande. Och man bör vara beredd på att man kan behöva upprepa kuren senare. Medicinering kan dock åtgärda akuta infektioner i luftrör, luftvägar, bronker, lungor, öron etc, och detta kan faktiskt betyda mycket. Om man samtidigt kan man hjälpa musens immunförsvar genom att ha bottenmaterial som inte dammar och för övrigt fungerar väl, ha hög luftfuktighet, utfodra extremt bra så finns goda chanser att musen kan leva ett tag till i bästa välförmåga.

Betänk att är det olika från fall till fall. Det gäller att försöka förstå hur allvarligt rosslet/nysningar el dyl är, hur långt gånget symtomen är och hur allmänpåverkad musen är. I många fall kan en förbättrad miljö och foderstat göra att musens immunförsvar själv "fixar problemen". Näringrik och varierad kost förebygger, skyddar och hjälper musen. Jag är av den åsikten att korrekt utfodring skyddar mot det mesta.

Så för att skydda sina möss från Rossel, snuva och smittor bör man inte utsätta dem för onödiga påfrestningar. Förebygga! När man skaffar möss bör man betänka detta med olika bakterieflora på olika besättningar och olika immunförsvar. Hålla nya möss i avskildhet minst 6 veckor utan kontakt med övriga för att eliminera risk att få in virus på de övriga mössen.

Även i avel bör man vara mycket uppmärksam. Inte avla på klena möss, aldrig avla på nysande/rosslande möss. Släktforskning är bra, och det gäller att man också får ärliga svar. Lever föräldrarna? Hur gamla blev de? Har de varit sjuka någon gång? Har de medicinerats mot Rossel?

Sedan kan man även kolla vilka uppfödare som tror att deras djur har ungefär samma bakterieflora. Hur vet man det? Uppfödarna vet ju det i o m att de/vi köper djur av varandra. Om djur blir sjuka 2-3 veckor efter hopsättning/parning så tyvärr… då har de inte samma bakterieflora och inte heller samma immunförsvar.

Artiklar:


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
ariama
2/8/17, 8:48 AM
#7

Bra skriver Grodan!!

Synd du inte kan höra bara. Det är ett kort, hårt klickande ljud som jag själv aldrig hört. Inte alls det här "rossliga" som jag känner till. Nu kan ju Rossel vara så mycket som sagt, men det här har jag noll erfarenhet av.

Någon annan som känner igen ljudet?

Det är ju jättebra med en videosnutt där ljudet hörs, för att beskriva hur Rossel låter är ganska svårt.

Grodan
2/8/17, 3:37 PM
#8

#7 Ja, det är jättebra med video, men de behöver vara uppladdade på nätet för att jag ska kunna se o höra. Youtube är bara några klick bort och läggs in så fint i inläggen här…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Cilia72
2/8/17, 8:50 PM
#9

Wow! Tack  Ikväll äter nog mössen bättre än oss. Har liksom tyckt att jag varit "duktig" förut när de har fått ca 5-7 olika grönsaker o frukter vid matningen samt färdig torrfoderblandnimg och nån animalisk protein. Har gett olika nötter och fröer också. Ikväll: ägg, osötad hembakat fullkornsbröd, chia, pumpafrön, chlorella, probiotika, mandel, broccoli, syrade morötter, ingefära, fisk, nyponpulver, äpple, banan, fläderbär och hel havre. Och lite näringsjäst på toppen och nässelpulver. Hur kul som helst faktiskt att försöka göra ultimat näringsrik mat. Fick mig att vilja bli bättre med min egen mat också! Imorgon skaffar jag veterinärtest och ser om de har kvalster som går att bota. Vågar inte säga det högt men rosslet var inte alls lika tydligt nu på kvällen heller. De fick chlorella och ingefära samt en hel del annat tidigare idag men SÅ snabbt kan det väl inte visa effekt?? Har aprikoskärnor hemma också men vågade inte riktigt ge dem trots att våra väl också är DY. Hade någon provat det? Borde ju vara lite för kraftig B17-dos för en liten mus? I af tusen tack för inspiration och vägledning!! (Ska lära mig youtubea också :-) Ha en fin kväll 凌陋 Cilia72Cilia72 2017-02-08

Grodan
2/8/17, 10:16 PM
#10

#9 Vad härligt. Matfest.

Jag är matnörd ganska mycket. Just nu äter jag nyttigare än jag någonsin gjort och min plånbok skriker.

Håller en tumme för er! ❤️

(Jag missade tidigare att de är DY… Det kan ju ev spela in…)


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
2/10/17, 1:31 AM
#11

#9 Berätta gärna hur det gick hos veterinären.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: