Annons:
Etikettermatutfodring
Läst 546 ggr
Kerstin-Emma
2017-02-10 22:18

"banta" en mus?

Går det att banta en mus när den bor med 2 normalviktiga? Vi har 3 systrar som är 7 månader gamla. 2 av dem är slanka och fina, men den sista har lagt på sig viss "trivselvikt". Hon är den sociala och lugna som inte rör sig i onödan 😊. Går det att försöka få ner henne i vikt, när de andra 2 behöver den mat de får? Jag ser hellre att hon är lite överviktig och glad med sina systrar, än smal och behöver bo själv. (Även om det skulle innebära ett något kortare liv). Men om någon har tips så tas de tacksamt emot ☺.

Annons:
Grodan
2017-02-10 22:49
#1

Man kan ändra foderstat. Men i många fall beror fetma på genetiska faktorer eller fysiska och att då strama till något viktigt i utfodringen kan leda till skador och död.

Så steg 1. Berätta vad mössen har för färg, teckning och bakgrund. I vissa fall räcker ett foto för att avgöra om det är en DY eller inte.

Steg 2 . Berätta om vad dina möss får för mat. Så detaljerat som möjligt.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Kerstin-Emma
2017-02-11 08:59
#2

Det är 3 helsystrar. Den överviktiga är black/tan, de normalviktiga är en black/tan (med massa gråa strån, finns en annan tråd om henne) och den sista är splash. Mamma är choklad/tan och pappa splash. Jag har nog en stamtavla nånstans men tror inte den går så långt tillbaka. De äter nu Selective mouse (som jag hört är ganska fett) 1 bit/mus och dag och Versele-Laga Rat & Mouse 4-6 bitar tillsammans. Utöver det får de grönt varje dag (sallad, gurka, ärtskott, ärtor, broccoli, tomat, spenat och annat som finns hemma). Några gånger i veckan får de animaliskt (rått nötkött, rått ägg, zophobas, lax mm) Som godis får de ibland lite frön och nötter (solrosfrön, jordnötter o dyl). Man ser att de har lite olika syn på mat, de 2 slanka är mest nyfikna på äventyr när de är ute, medan tjockis mest lufsar runt i jakt på nåt gott. Hon har inte heller det där "ryckiga" mus-springet som möss har. (Springa järnet, stanna, nosa, undersöka och sen springa igen). De är 3 helt olika (underbara) personligheter! Och vissa av oss är ju tyvärr lite mer glada i mat ☺

Grodan
2017-02-11 22:09
#3

Aw. Förlåt att jag inte kom på det. När folk inte har avatars känner jag inte igen dem…

Det verkar inte vara fetma kopplad till färg eller arv, vad jag kan förstå. Maten verkar ok, med ett undantag: torrfodret.

Jag tycker du ska slopa torrfoder som är processad/halv-eller helfabrikat och istället blanda själv av råvaror som ej är behandlade på något sätt - i den mån det är möjligt.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Kerstin-Emma
2017-02-11 22:28
#4

Tack för tipset! Kanske ska utesluta framför allt den "feta" varianten. Den andra äter de inte lika gärna av. Hur är det med hirs-kolvar? De får det som godis ibland, känns som det kanske också är rätt fet mat? Ikväll fick de oxfilé och zophobas - det var uppskattat 😊.

Grodan
2017-02-11 22:32
#5

Fröer är inte farliga förrän de struntar i att äga det andra och bara äter fröer… 

Jag förespråkar att man ger möss (och råttor) ett torrfoder man blandat själv av obehandlad säd, obehandlade fröer och nötter. Alt om man ev har problem med att någon överäter fröer, blandar man ett torrfoder på säd och örter o annat som inte kan överätas och ger fröer o nötter från handen - då har man full koll på hur mkt varje mus får i sig.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
2017-02-12 08:57
#6

Jag har inget att tillägga, utom att jag tror det rör sig om "arv", dvs att det är genetiskt. Jag tycker mig ha märkt det.

Även om fetman inte är kopplad till någon speciell gen som DY, så är det någon obalans (hormoner t.ex) som gör att dessa möss "alltid är hungriga", samtidigt som de mindre benägna  att röra sig.

Att det bara är en mus av flera kullsyskon, spelar ingen roll, det kan givetvis vara genetiskt i alla fall. (som ju alla redan vet)

Annons:
Upp till toppen
Annons: