Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 836 ggr
Lovely_paws
2017-02-12 00:21

Uppskattar möss hantering?

Som rubriken lyder så undrar jag ifall en mus kan uppskatta att bli hanterad eller om dom mest bara tolererar det? Vet till exempel att råttor kan uppskatta hantering. Undrar även om dom är lättstressade? Eller kan dom vara utanför buren en längre tid? Förstår att allt detta är individuellt men undrar om det är vanligt eller ens förekommande bland möss att dom är så. Tack för svar

Annons:
Wand
2017-02-12 00:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Jag hade öppet för mina möss jämt, de levde i akvarier, plastbackar och dylikt. De blir som en flock, liksom. De är bara så mycket mindre och mer nyfikna på allting. <3 De älskar kärlek, ingen kan påstå annat.

Mina möss kröp upp under min haka då jag satt vid datorn, men när min lillebror skulle stoppa ner handen till akvariet så flydde de som pesten. Möss älskar hantering, om  de får rätt hantering och i tålamod. :)
Fattar inte vad jag skulle göra utan mina.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

ariama
2017-02-12 08:48
#2

Det är helt olika!

Sällskapsmus-avlade möss älskar sällskap! De tigger om att få komma upp och få vara med. Älskar att bli kelade med, pussade på, och att man "blåser varmluft" i pälsen på dem. De kan vara som små hundar, och är så bedårande att de smälter alla hjärtan fullständigt!!

Jag älskar sådana möss!!!!! ❤️

Tyvärr är min erfarenhet, att flertalet möss inte är sådana.

Möss är försiktiga djur (de är "mat" i naturen) och flertalet är rädda, men många kan tämjas mer eller mindre.

De flesta möss är hanterbara. Några är mindre rädda men inte särskilt sociala med människor.

Hur sociala de blir, beror inte på hantering som ungar och unga. Det gör skillnad för tamheten (fast det inte alltid hjälper!) men gör inte skillnad för om de älskar människor eller inte! Det är "medfött".

Så, son sagt, det är helt olika beroende på möss.

Grodan
2017-02-12 20:26
#3

Jag tror att de flesta möss tycker om  snäll och rar hantering. Att de ogillar att bli hanterade på ett känslokallt och hårt sätt har jag absolut märkt.

Jag träffade en mushane som var spänd inför upplyft. Han blev jagad i buren och började då piska svansen, för att bli hårt upplyft i svansen. Han pep och var hemskt olycklig.

Hur tänker den musen om människa? Den tänker nog mer på att vi i detta fall är ett rovdjur som vill den illa - äta den - än att vi vill gosa och umgås med den.

DÄRFÖR bedömer jag alltid upplyft ur petboxen när jag dömer PC nuförtiden. För jag tycker det är jätteviktigt med hur vi behandlar våra möss i alla lägen!

Mushanen behövde ca 3 timmar av hantering och snällt upplyft för att lämna det obehagliga bakom sig och bli mer trygg i upplyftsituationen. Sen kunde han t o m ligga platt i min hand och njuta av att bli masserad.

Så JA! Möss tycker om hantering!


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
2017-02-13 09:39
#4

Fast jag tycker det är självklart, och underförstått, att ALLA djur måste behandlas/bemötas med den varsamhet som krävs, och med vänlighet och respektfullhet, OAVSETT vad de tycker om oss, eller om de beter sig "illa/fel" mot oss.

ALLA relationer med djur (ALLA djur) är på VÅRT ansvar! Eftersom det är vi som har makten, och bör ha klokheten.

Och det jag skriver ovan, inkluderar givetvis RÄTT hantering, från början till slut. Fel hantering kan förstöra förtroendet från vilket djur som helst.

Grodan
2017-02-13 16:18
#5

#4 Ja, för oss är det självklart, men jag var tvungen att poängtera det ändå, ifall det skulle dras ur sitt sammanhang och bli fel någonstans…

Jag tänker inte så mkt på hur möss är. De finns omkring mig hela tiden och har funnits så länge. De är lika självklara som att jag har en högerarm… Men det jag skrev ovan blev jag så glad över nyligen då jag upptäckte det… och jag kände mig som en magisk musvälgörare när jag fick killen från att vara rädd och hotande till att slappna av, bli trygg och trivas….😃

Så jag skrev kanske bara inlägget för att få bekräftelse. Vem vet… 😛


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: