Beteende, hälsa & skötsel

Hmm... Pälsen

2017-02-14 22:46 #0 av: HunterLily

Nu är det så att jag har haft mina honor ett tag. De får vad jag anser är en bra kost och lagom med motion. Jag ser bara friskhets tecken, förutom att jag tycker att deras päls ibland blir lite "tuffsig". Jag tänkte själv på om det var något litet i pälsen, men det verkar inte vara fallet. Så det jag kommit fram till är att de inte har löss(?) eller liknande och lever hälsosamt, så frågan är vad och varför ska jag göra för att förbättra deras pälskvalitet?

Anmäl
2017-02-15 18:42 #1 av: Tsunamis

Kan du fotta lite kanske?

Skabbkvalser kan ge eller lite tufsigt utseende och de är ofta svåra att upptäcka om man inte vet vad man ska leta efter. Ibland kan man se huden är torr och irriterad och små prickar (kvalster) längs ögonkanter t ex. 

MvH   SE-Tsunamis   hemsida   ~   email   ~   Facebook
Sajtvärd på Gerbiler ifokus
Admin på Möss samt moderator på hamster och gerbil som sällskapsdjur

Anmäl
2017-02-16 17:32 #2 av: Grodan

Lax, ägg, avocado, linfrö, spenat, grönkål, baljväxter +  massa annat som innehåller omegafetter, a-b-, c-, e- vitamin, zink och järn + omegafetter.

Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~  arinella´s råttuppfödning

Anmäl
2017-02-17 10:20 #3 av: ariama

Även stress kan få pälsen att se lite tufsig ut, eller lite flottig liksom. Om de inte trivs tillsammans, eller annan stressfaktor?

Inte för att jag tror det, men det kan vara bra att tänka på.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.