Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 636 ggr
Cilia72
2017-02-22 17:49

Idealvikt?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har ett par frågor gällande den ideala vikten hos en engelsktypad sötnos. Efter att ha matat på för att få en sjukling att gå upp i vikt har ffa en av de andra musorna lagt på hullet och väger mellan 57-58 g. Hon ser bra krallig ut dessutom. Vad är den ideala vikten? (även om jag inser att det är individuellt så ett riktmärke?) Och hur tänker ni kring matrutiner? Matar ni lite då och då eller mer i större portioner vid färre tillfällen? Har era möss fri tillgång på foder? Reglerar ni bikten mer med VAD ni ger än med mängd? Berätta så jag lär mig mer! Tack 🍀🌷💜

Annons:
Cilia72
2017-02-22 18:00
#1

Hihi bikten! Vikten ska det ju vara!!

ariama
2017-02-23 08:50
#2

Du har en röd mus där, och om jag tittar på typen så gissar jag att hon är dominant yellow och inte recessiv yellow. (DY respektive RY)

Hon är inte heller så gammal ännu, eller hur? Om hon är DY vilket jag misstänker, så kommer hon bara att bli tjockare och tjockare ju äldre hon blir. Det är tyvärr en genetisk defekt som är kopplad till just den genen, och inte mycket du kan göra åt, annat än att låta bli att göda henne extra förstås.

Möss behöver kunna äta jämt, inte bara vid vissa utfodringstider som t.ex. hundar.  Maten de ska kunna äta av jämt, är basmaten. Säd och vissa fröer. Tillskott kan de däremot få en gång om dagen.

Både basmat och tillskott behöver vara genomtänkt när du har en mus som vill utveckla fetma. Oavsett om det är en DY-mus eller någon annan (för vissa andra linjer blir också tjocka oavsett färg) behöver du vara genomtänkt när det gäller foderstaten.

Och här får någon annan hoppa in, jag tycker det är ganska svårt att rekommendera en bra foderstat till tjocknande möss. De ska ju givetvis varken svälta eller bli undernärda, samtidigt som de inte ska gödas. Samtidigt som de ändå blir tjockare hela tiden, så det är svårt att veta om man ger individen rätt.

Det finns också mycket skrivet här på Mus.iFokus om mat och utfodring. Gör en sökning. Och lycka till!

Zamwyn
2017-02-23 09:56
#3

Alla mina får samma grundfoder (hemmablandat) men proportionerna kan variera. Tjockisarna (då menar jag inte bara de som råkar vara tjocka för tillfället, utan de jag vet har en tendens att bli det) får större andel säd och mindre andel nötter/fröer etc och dräktiga honor/honor med kullar/gamlingar och möss som har svårt att lägga på hullet får en med större andel nötter/fröer/hundmat (har aningen hundmat i torrfodret, men bara lite). 

Kräsna möss kan jag faktiskt hålla inne med nyutfodring med så de blir tvungna att äta av allting och inte bara sitter och plockar ut favoriterna, men det är aldrig tomt i någons skål.

Tjockismössen får också lite annorlunda tilläggsfoder. När de andra får t.ex. fisk och ris eller ägg och pasta eller vad det kan vara, så får de bara fisken eller ägget. Grönsaker och frukt gör jag inte någon direkt skillnad på förutom när det gäller avocado och banan, som de får en liten smakbit var av bara då, istället för en stor bit att äta sig mätta på som de andra.

Cilia72
2017-02-23 15:05
#4

#2 o #3

Tack! Jag tror denna hona -Puma är DY som du nämner ariama och ca 9 mån gammal så lite medelålders. Hon bor tillsamans med sin halvsyster som är något yngre (ca 7mån Jag är inte helt säker då jag var i en väldigt stressig period när vi hämtade mössen och detaljer som siffror inte fastnar i minnet då) Jag har fodrat ungefär så som du beskriver med enstaka små extra matbitar ibland under dagen. Har läst spaltmeter om vilka vitaminer och mineraler de behöver så i fråga om näringämnen är jag rätt hemma. Sin tillskottsmat får de på kvällen då de börjar bli mer aktiva. Jag har ju lite svårt att fodra dem olika men har sett att även systern har gått upp i vikt så jag tror inte att hon kommer att fara illa av att äta som Puma. Hon väger ca 48g och är på väg uppåt ser det ut som.  De älskar banan och avocado dock och det får jag nog minska lite på samt att ge mer sällan av feta frön som pumpa och solros.

Tack igen för bra svar!

Grodan
2017-02-23 15:46
#5

#4 Var inte alla systrar och födda i oktober?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Cilia72
2017-02-24 10:10
#6

#5 Nej, de är halvsystrar och alla är olika gamla. Pixie var yngst - precis leveransmogen när vi hämtade dem i början av okt. Pipis mellanmusen (och i färgen Blue Faun) var ett några v äldre och Puma som är på bilden var äldst. De var släkt via antingen mor el far men jag minns inte exakt tyvärr (utmattningssymptom) det borde vara så att de två äldsta hade samma far men olika mödrar medan den yngsta och den äldsta hade samma mor. (DY?). För jag minns att fadern till den äldsta inte fanns kvar längre. Så mellanmusen och den yngsta borde inte vara släkt alls utan då nara ha systerskapet med Puma gemensamt. Shit. Vilket trassel det blev i min hjärna nu!

Annons:
Grodan
2017-02-24 14:04
#7

#6 haha, förlåt, men då förstår jag.

Kan du ta reda på om de är DY eller RY? Fråga uppf?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
2017-02-24 14:31
#8

Antar att du, TS , märkt att jag inte svarat…

För att jag inte är så fixerad vid vikt och kroppsideal… 😉

Jag vet att du tänker mycket på utfodring och jag vet att du läser mycket här, därför ser jag ingen större anledning att tjata om det. 

Jag föredrar att möss har lite rumpa än att de är magra. Men lagom förstås. Jag uppskattar inte övergödda djur. Så ur min synvinkel är det inget större fel på din musas hull.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Cilia72
2017-02-25 14:58
#9

Ska fråga igen om DY el RY. Fick inget svar sist men då ställde jag flera frågor så det kan vara en miss bara. Jag gillar Puma som hon är kramgo liksom men vill bara ha lite koll för hennes välmåendes skull 😊

Cilia72
2017-02-25 16:43
#10

RY!! 👍

Grodan
2017-02-25 18:16
#11

#10 Ok, men då har du ingen ärftlig fetma i a f, utan vet att om din mus lägger på sig lite för mycket behöver hon röra sig mer.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
2017-02-26 07:30
#12

Ja, nio månader och inte tjockare än sådär så är det inte DY. De ser helt annorlunda ut vid den åldern.

Som Grodan säger så är hon inte särskilt tjock (mot hur en tjock mus kan se ut). Men börjar hon lägga på hullet nu så får du försöka se till att hon inte fortsätter med det, precis som du sa, och startade tråden för.

Och av Zamwyn har du fått lite utfodringsråd att hålla dig till.

😃

Upp till toppen
Annons: