Annons:
Etiketterleksakeraktivering
Läst 1034 ggr
MissanTissan
3/15/17, 9:18 AM

Tips

Jag tänkte dela med mig av några tips,

För oss musägare som använder vattenskål istället för flaska så stör vi oss ofta på att det hamnar spån/skit i vattnet direkt. Jag brukar därför ställa skålarna på en upphöjd plattform eller liknande. Min absoluta favorit är ikea's VARIERA som både funkar som platform för mat och vatten samt gömställe/hus. 
Bild på variera hittar ni här

När jag får hål i en strumpa, så brukar jag tvätta dom, klippa bort delen där tårna är och sedan trä den övre delen, runt en ring. (I mus storlek)  Detta blir då en "kollapsad" tunnel. 
Men det är viktigt att båda sidorna har hål stora nog att ta sig ur, så dom inte fastnar. 

Bild på vilka ringar jag använder hittar ni här

Ni får gärna komma med egna tips så kanske man kan göra en tråd av det. :)

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Annons:
Grodan
3/15/17, 5:24 PM
#1

Alltid kul med tips. Jag gjorde också så när jag hade vattenskål. Fast jag ställde dem på en hylla eller en kruka som också var ett hus.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

jollycox
3/15/17, 8:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Jag gillar en hyllinsats från ikea, finns i två storlekar, jag har båda(lilla på bild).
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60136623/
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/80136622/

Använder alltid den stora för att ha vatten och matskålar på.
Jag har fäst själva hyllplanet uppochner så det blir som en kant runtom och så lagt ett tidningspapper på för det är massa hål i.
Ett plus är att dom är i metall, jag är inget fan av plast.

Tips till dig också missantissan, ta kort och lägg in, ifall dom försvinner från ikea så ser man ändå vad du pratar om liksom. :)

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

MissanTissan
3/15/17, 11:12 PM
#3

Har två sånna också! Båda är köpt på second hand, undrade vart dom kom ifrån. Tycker väldigt mycket om dom (Den ena är stor och andra är som den på bilden, mindre) 

Men då måste jag åka till ikea igen. Vilken avdelning hittar man den på? 

Ah, ja det där med att ta bild. Jag fotar mycket, men just nu har jag problem med dator och överföring av bilder just nu :c

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

jollycox
3/16/17, 9:05 PM
#4

#3 Köksavdelningen har jag för mig.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

MissanTissan
3/16/17, 10:09 PM
#5

Tack!

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

ariama
3/18/17, 11:57 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 5
Förhandsgranskning av bild 2 av 5
Förhandsgranskning av bild 3 av 5
Förhandsgranskning av bild 4 av 5
Förhandsgranskning av bild 5 av 5
#6

Jag har alltid vattenskål och aldrig flaska. Har alltid ställt vattenmuggen högt. Tycker inte jag har några större problem, tvärtom hjälper en "tung" vattenmugg till att hålla saker och ting på plats. Som på mina hemmagjorda kartong-bon, så de inte lyfter upp locken, eller överfyller bona med papper. Eller ovanpå lättare hus som inte får ramla ner (eftersom jag ofta har öppna burar).

 Sen i höstas har jag en ny variant som standard i alla mina burar! Gratis och lätta att göra av såna där godislådor som många använder som transportlådor, och en lödkolv för att skära i plasten.

Oerhört praktiskt, tycker jag. Dessutom ökar det golvytan när man liksom har två våningar, och så får de ett skrymsle till. Botten fyller jag med samma bottenmaterial som i övriga buren.

Plasten är genomskinlig, även locken, så även om mössen tycker de är osynliga och skyddade, så ser jag igenom. Tills det är för mycket frön och annat som de spillt ovanpå. 

Förut fick de frön på golvet, men då kan jag inte se när de har ätit upp, och då kastas alldeles för mycket.

Annons:
ariama
3/18/17, 12:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4
#7

Två andra tips för er som liksom jag har akvarium och öppna burar. Eller bara behöver en stege.

Tips 1. Vanliga smådjursstegar är dyra, så jag köpte ett billigt blomstöd på Hornbasch. I metall, funkar jättebra!

Tips 2. Fågelbad för … papegojor? Funkar utmärkt att hänga över akvariekanten! Och mössen älskar att klättra upp dit, nästan alla mina möss älskar att "sova högt".

Om man vill kan man även ha lock över akvariet utan att fågelbadet stör.

Här syns även "godislådan" som jag har i alla burar.

Grodan
11/23/20, 1:50 PM
#8

Balla tips här 🐭🐁🐾💜☮💚💩


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: