Annons:
Etiketteraveluppfödning
Läst 638 ggr
ariama
2017-07-02 10:43

Möss och hälsa ...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Läste i en fb-grupp om ledsna tjejer som ger upp allt vad möss heter. Ja, flera. Pga sjukdom, tumörer, barbering, vårtor, Rossel, you name it. Det är sååå sorgligt!

Var in i min zooaffär (köper undulatfrö där) här om dagen. De hade fått in möss igen, de har sällsynt, från nån uppfödare har jag för mig (ingen av oss!).  Så jag stannade och tittade. Så småningom stack det ut ett vackert huvud, stora öron fint ansikte, engelsk typ, fast liten.

Sen följde en kropp  och med den en tumör i ena ljumsken. Inte alltför stor än. (Givetvis sa jag till personalen) En ung hona, såååå sorgligt!

Är det verkligen så illa med "våra möss"???  Överallt?
Jag har ju problem med tumörer, det är ett stort och svårt problem.

Morrhårstugg har jag köpt in, men anser ganska lätt att avla bort igen. Inte så stort problem i mina ögon, som uppfödare.

Rossel har jag inga problem med alls. Har aldrig varit problem för mig även om det dykt upp.

Jag hade lite barbering på inköpt mus för nåt/några år sedan, men dessa är avslutade helt, även pga dålig allmän hälsa.

Sterilitet och/eller dålig fertilitet har jag råkat ut för. Av naturliga orsaker - haha - är dessa utgådda. (hade ifs inte behövt avslutas eftersom de kunde ge 2 ungar i kullarna och var vackra, men sånt går jag inte med på.)

Finns också ibland mushonor som inte klarar förlossningen. Dessa går ju inte heller vidare i avel av naturliga orsaker.

Så, ja, jag har problem. Huvudproblemet för mig, är tumörerna. Vilket gör att jag inte längre säljer möss - både för köparens skull, och för att jag behöver alla ungar själv för urval och kontroll.

Men EN sak vet jag! Dessa små underbara djur borde ha ett bättre öde som sällskapsdjur, och även utställningsdjur, än att förfalla som art (tamdjur) på det här viset som inte verkar vara alltför ovanligt.

Det är sååå sorgligt!!

Och det kräver sååå mycket  … "arbete på hälsa och livslängd"  för oss uppfödare, anser jag. 

Jag kommer att göra vad jag kan!! Om jag lyckas, vet jag inte.

Som tur är njuter jag av mina små vänner den tid de lever, och de är friska och sunda innan tumörerna tar dem runt ettårsåldern.

Annons:
ariama
2017-07-02 10:50
#1

Förutom tumörerna har jag två problem till. En del möss blir för tjocka när de passerat halvåret, jag har problem med fetma.

Några (men inte längre, ta-i-trä) får en stor svullen mage mellan 6-12 månader.

Att ha möss som håller bra hull som färdigvuxna (inte tunna inte tjocka) är inte heller lätt, och det är en avelsfråga det med.

Lojs
2017-07-02 10:56
#2

De senaste par åren har jag i princip bara haft problem med tumörerna. Försöker avla på äldre djur för att i alla fall få en stam där tumörerna bryter ut senare (de kommer oftast när mössen är runt 10-12 månader som det ser ut nu).
Rossel har jag bara haft på nyinköpta djur eller de som varit äldre och antagligen haft nedsatt immunförsvar, så det tycker jag inte är så farligt.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

ariama
2017-07-02 13:54
#3

Vad bra! 😘

Och jag uppskattar uppfödare som erkänner sina svårigheter i uppfödningen, och de svaga sidorna hos sina möss! Vi älskar dem ju inte mindre för det.

Dessutom, ett problem går ALDRIG att lösa, om man inte först identifierar problemet.

Grodan
2017-07-02 18:51
#4

Jo, det är nog rätt illa. För att det är så få som faktiskt avlar sunt. Som dokumenterar, väljer noga ut de som är friska att avla vidare på, avlar på djuren lite senare, håller någon typ av karantän till nya djur osv osv…

Tycker oftast många stjälper på just hälsa eller lukt/att det blir för många. Det är inte roligt att få in något och förlora halva besättningen, och vi är få som klarar det. Tror nog inte det är något konstigt med det. Musavel tror jag också är för vuxna. Unga väljer bort aveln när de skaffar familj eller andra djur/intressen pga att det är relativt svårt att vara musuppfödare.  

Jag letar nytt blod just nu och har absolut inte många att leta hos längre. Det är ganska trist. Vi  har några nya uppfödare i Sverige som jag hoppas kommer att bygga upp en stabil och bra egen linje på ett seriöst sätt som jag framöver kan köpa in nytt avelsmaterial ifrån. Bara lite tålamod så får vi se…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: