Möss med djur och mÀnniskor

Jag har en köksmus! 🐀

2017-07-16 13:09 #0 av: Grodan

IgĂ„r skakade jag verkligen i de flesta till-salu-burkar efter nĂ„got som passar min avel. Jag hittade egentligen ingen som var perfekt fĂ€rgmĂ€ssigt, dĂ€remot tre som med en bra och intressant stam samt trevligt temperament kan berika min avel. TvĂ„ tjejer i LH fick följa med hem. Hanen jag hade prel.bokat föll mig inte pĂ„ lĂ€ppen. Han gillade inte mig. 

Andra hanar var "fel".  

Klockan gick. 

Jag gav upp. 

Hoppet krusades.

Men sĂ„ nĂ„gon timme innan prisutdelning fick jag för mig att ge HĂ€xans möss en chans till. De hade varit stressade och oroliga vid ankomsten och vĂ„rat möte hade varit allt annat Ă€n trevligt. Men jag tittade pĂ„ dem igen. 

Och dÀr satt han.

SE-HĂ€xans Extra!

Den hÀr gÄngen fick jag ta upp honom relativt lÀtt. Han skuttade inte ivÀg i nÄgon slags inbillning att han hade vingar och kunde flyga... Jag var ocksÄ beredd.

SÄ satt jag med honom en stund och pratade. Klappade, masserade, kliade och visade lugn och vÀnlighet. Han svarade pÄ det. Faktiskt svarade han sÄ vÀl att jag förstod att han hade samma (del)problem som SE-MorakullanŽs Yno. Han hade inte klickat med sin mÀnniska Ànnu.

Men nu gjorde han det.

Eller kanske lite senare.

Ja, jÀklar. Det Àr svÄrt att veta EXAKT nÀr det sker. NÀr klickar det? Det sÀger inte "KLICK" som kungen berÀttar om sitt möte med drottningen... Det kÀnns inte ens. Jag kÀnde inget "KLICK". Men nÄgonstans bestÀmdes det absolut i vÄra hjÀrtan att vi hör ihop. Kanske var det nÀr jag kliade honom pÄ kinden och han blundade och njöt (och lite senare vÀnde sitt huvud mot mitt finger och gjorde en liten liten tillbakaputs... ja, han nafsade absolut inte, han mera nosade nyfiket och lixom sa tack eller nÄt...) Jag vet bara att hela bilvÀgen hem tÀnkte jag pÄ att jag ville HEM och slita honom ur buren!!!

HjÀrta

SĂ„ kom jag hem och slet honom ur godislĂ„dan!!! Han var HELT ANNORLUNDA!!! Han var lugn och trygg och mosig. Typ nykĂ€rslullig pĂ„ nĂ„got sĂ€tt. (Nej, nej, han hade inte haft en lĂ„ng jobbig dag med resor, nya lukter och massa oljud... nej nej SkĂ€mtar)

Jag gjorde iordning en bur med intressant berikning, massa god mat, hÀngmatta (som han nyfiket utforskade 2 sekunder efter... vet inte om han sett nÄgon sÄdan innan) och stÀllde mitt pÄ köksbordet. Det Àr lixom den enda vettiga platsen i köket just nu nÀr inga rÄttor springer dÀr. Jag kan peta pÄ honom flera gÄnger per dag och han kan fÄ Àta med mig.

NÀr jag la mig och skulle sova i min sÀng med min Dobbis undrade jag lite innan ögonen föll ihop varför jag inte hade en sÀngmus...

VĂ€rd 4 mus-ifokus - VĂ€lkommen!   <:3 }~~~  arinellaÂŽs rĂ„ttuppfödning

AnmÀl
2017-07-16 13:50 #1 av: ajanki

SÄ kul att du hittade en kille som du tycker sÄ mycket om! Grattis till honomHjÀrta

AnmÀl
2017-07-16 14:53 #2 av: 2Sirius

Grattis

AnmÀl
2017-07-16 15:55 #3 av: NordanÀlvens

Jaa vad fin han Àr, och vad kul att du hittade intressanta möss! BlÄtt Àr ju superlÀckert, och texel..

AnmÀl
2017-07-16 16:04 #4 av: Grodan

#3 Han har nĂ„got extra som inte syns. NĂ„got dĂ€rinne i hjĂ€rtat lixom... Skrattar

Annars hade jag inte valt honom, men jag blev lite desperat sÄ jag gav Àven krullbullar en chans... (och skrynkelöron)

AnmÀl
2017-07-18 20:25 #5 av: Grodan

En konstig sak Àr att han Àr lite blyg att komma fram och ut ur sitt/sina sovstÀllen, men nÀr jag öppnar upp sÄ att han kan gÄ upp pÄ taket (och han har nÄgot dÀr att undersöka) sÄ Àr han skitsnabb bara jag vÀnder ryggen till.

Han verkar vilja rymma. Inte att han vantrivs i bur eller kĂ€nner sig instĂ€ngd, men han klĂ€ttrar snabbt upp nĂ€r det Ă€r öppet, balanserar pĂ„ kanten, nosar nyfiket ut i rummet och verkar vilja dra ivĂ€g. Öppen bur just nu Ă€r inte nĂ„got jag tror pĂ„ - jag tror han drar dĂ„... Och hjul springer han för fort och stressat i, sĂ„ det fĂ„r han nog inte.

FrÄgan Àr hur jag fÄr honom att varva ner samt fÄ utlopp för all den dÀr överenergin han verkar ha.

AnmÀl
2017-07-18 21:57 #6 av: Grodan

Han har olika tider... med olika kÀnslostÀmningar. Undrar om han Àr en kÀnslomus... hm...

Nyss nÀr jag gick runt i köket för att mata hund o fixa vattenflaskor lÄg han i hÀngmattan. Fullt synlig! Det var nytt. Och pÄ nÄgot sÀtt ett bekrÀftelsenödigt beteende. Jag pratade med honom, han sprang inte ivÀg, utan tittade pÄ mig nyfiket och stilla. SÄ jag hade tolkat rÀtt. Jag tog upp honom en stund och han var riktigt kelen. Dock blev han orolig rÀtt snabbt. SÄ jag tror att

- han Àr inte van vid lÄnga umgÀngesstunder

- han Àr lite för orolig/stressad Àn för lÀngre tids hand-hantering (sitta still i handen)

Han Àr ocksÄ lite tunn, har en midja. SÄ med lugnet kommer nog lite mer massa ocksÄ tror jag.

AnmÀl
2017-07-20 17:29 #7 av: Alwyn

LÄter hÀrligt, vad kul att ni fann varandra! Sen nÀr han Àr van vid hantering lÀngre stunder kommer han Äka med pÄ din axel överallt hihi.

AnmÀl
2017-07-20 20:14 #8 av: Grodan

#7 Haha... det dÀr hann vi inte prata riktigt om, men jag gillar inte att ha möss pÄ axeln eller under hÄret. Jag brukar ha dem i jackfickor - munkjackficka, bröstfickor eller i hÀnderna...

AnmÀl
2017-07-21 19:53 #9 av: Alwyn

Jaha, hur kommer det sig?

AnmÀl
2017-08-10 13:55 #10 av: Grodan

#9 Jag gillar inte att gÄ runt o lukta muskiss i hÄret, eller ha musbajs i hÄret.

Det hĂ€nde ett par gĂ„nger att folk sa att jag luktade muskiss och  pĂ„pekade att jag hade bajs i hĂ„ret... nĂ€r jag var ute pĂ„ fest... efter det slutade jag med att ha mössen ovanför "hyllan"...

AnmÀl
2017-08-10 13:57 #11 av: Grodan

Extra-killen har blivit tĂ€mjd vid hantering nu. Det tog 3 veckor för honom att kunna bli hanterad. 

Fortfarande kliver han inte upp i min hand, Àven om han faktiskt verkar trivas med mig.

Men jag har inte lagt ner supermycket tid pÄ honom. Bara en kvart om dagen kanske. Och sÄ lite dÄ och dÄ nÀr jag Àr i köket och passerar osv. Har Àven tagit med mig buren runt i huset o Àven han har fÄtt följa med i fickan...

AnmÀl
2017-08-10 16:41 #12 av: Persilade

Jag har HĂ€xans Hubbabubba. Har för mig att lilla Extra och min fina tjej Ă€r syskon. Hubbabubba Ă€r svĂ„rflirtad. Har iof bara haft henne en vecka, och vi jobbar ngn timme varje dag, sĂ„ kĂ€nns fint att lĂ€sa att det gĂ„r framĂ„t för Extra. 😄

AnmÀl
2017-08-10 18:16 #13 av: Grodan

VÀnta nu... nÄgon har anmÀlt #0... för vad?

NÀr jag för en gÄngs skull skriver lÀngre Àn en mening sÄ Àr det nÄgon som tycker det Àr olÀmpligt... eh?

#12 Japp, de Àr syskon.

AnmÀl
2017-09-07 12:03 #14 av: Grodan

Nu Àr Extra van vid livet hÀr. Han har lugnat ner sig, lagt pÄ hullet och kommer nÀr jag pratar med honom. Han hoppar inte glatt upp i handen pÄ mig, sÄ tam Àr han inte Àn, men kan sÀtta tvÄ tassar och ibland kan han kliva ner frÄn hÀngmattan i min hand om den Àr dÀr. Han tar ocksÄ godbitar frÄn min hand utan problem. Och han kan njuta av gos och umgÀnge...

Jag tror att det tog en mÄnad ungefÀr innan han hade stressat ner. Sen ytterligare en mÄnad ungefÀr att vÄga lita pÄ/bygga förtroende... MEN... han Àr inte jÀtteompysslad... Det finns tung konkurrens om min hemmatid...

AnmÀl
2017-09-17 19:01 #15 av: Persilade

Nu Ă€r Hubba helt mysig 😊 kommer nĂ€r man öppnar buren, upp i handen om man vill och har helt slutat sprĂ€tta ivĂ€g.. 😍 Hur mysig som helst!!

AnmÀl
2017-09-19 18:29 #16 av: Grodan

Extra Àr ocksÄ rÀtt tam. Han kommer fram nÀr han hör min röst eller ser att jag Àr vid buren eller i köket. Han har gÄtt upp i vikt. Han har slutat stressa. Dock kommer han inte upp i handen, för jag har inte ork att vÀnta pÄ det helt enkelt... hehe

AnmÀl
2017-10-15 10:13 #17 av: Emouse

Åh, vilken mysig och fin "historia" att följa. Hur har det gĂ„tt?FörlĂ€gen

Emma, Medarbetare pÄ Problemhundar, Cocker Spaniel & Mus iFokusStjÀrnor

AnmÀl
2017-10-18 15:07 #18 av: Grodan

#17 Det gÄr jÀttebra. Han Àr vÀl i princip "klar". Det enda som jag nog inte fÄr Àr att han hoppar upp i handen. För att jag helt enkelt inte Àr en tÄlmodig person. Jag tar honom ofta ur hÀngmattan.

Han Ă€r sĂ„ mycket finare idag Ă€n pĂ„ bilden i #0. Vi fĂ„r se om jag orkar fotta. 

AnmÀl
2017-10-18 16:22 #19 av: Emouse

#18 Ă…h vad kul! Vi vill ha nya bilderKĂ€r

AnmÀl
2017-10-18 20:41 #20 av: Grodan

#19 Kom hit och fotografera! Ja... 

AnmÀl
2017-10-19 09:17 #21 av: Emouse

#20 Hade det inte varit sÄ jÀkla lÄngt sÄ hade jag kunnat göra detGapskrattar

AnmÀl
2017-10-19 12:22 #22 av: Grodan

Äh, du Ă€r bara lat. 

AnmÀl
2017-10-19 12:32 #23 av: Emouse

Kanske..Galen

AnmÀl
2017-10-19 12:47 #24 av: Grodan

NÄja, jag har under gosstunden faktiskt tagit nÄgot foto. Ska bara fixa sÄ kommer det upp sen

AnmÀl
2017-10-19 13:06 #25 av: Grodan

HĂ€r

AnmÀl
2017-10-19 15:05 #26 av: ajanki

#25 Åh, sĂ„ fin han blivit!! HjĂ€rta

AnmÀl
2017-10-19 15:18 #27 av: Emouse

#25 Tack för att du orkade, SÅ himla vacker han blevKĂ€r Jag vill ocksĂ„ ha en blue, helt klart min favorit.

AnmÀl
2017-10-19 17:45 #28 av: Grodan

Han gör en rolig sak nĂ€r jag har honom nĂ€ra mitt ansikte och gosar, pratar osv. Han duttar med sin nos pĂ„ min nĂ€sa, precis vid nĂ€sborren. Alltid samma stĂ€lle. HjĂ€rta

AnmÀl

Det finns en till kommentar till den hÀr diskussionen. Den Àr bara synlig för medlemmar pÄ iFokus. För att lÀsa kommentaren, logga in eller registrera dig pÄ iFokus.