Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 685 ggr
axa
2017-07-31 10:24

Hjälp, rossel

Hej, 

jag har sedan två veckor tillbaka varit förstagångs musägare. En vecka in i att ha haft mina tre små tjejer, så fick en utav dem Rossel. Jag trodde första gången hon lät att hon bara pratade lite lätt då det kom i.o.m att jag höll på med dem och flocken var utspridd, men kom senare till insikt i att det var Rossel (tidigare haft råttor). Googlade runt lite och såg att stress kunde vara en faktor, och hoppades på det då dessa tjejer inte var tama då jag fick dem och flytt med allt har stressat upp dem.

Har avvaktat lite med dem, försökt låta dem återhämta sig då rosslandet kommit igång då jag varit och pysslat i buren eller bytt vatten eller hållt på med dem, men igår när jag var i närheten av buren lät rosslandet riktigt gnissligt då hon sov ostört, inte som i videon. Som hon låter i videon låter hon då hon är vaken. Hon verkar störd vid tillfällen i nos och mun, hon kan få nysattacker, rosselattacker då hon rosslar extra mycket och vid några tillfällen då och då öppnar hon munnen och drar tassarna över som att försöka få ut något :(

Har läst runt en del, veterinärbesök är absolut aktuellt, men frågan är hur mycket det ger då jag läst att mångas upplevelser är att rosslet bara försvinner över kort tid och sedan kommer tillbaka precis som det var innan. Precis så var det även för de av mina råttor som fick problem. Denna lilla tjej vill jag nog inte låta leva som hon gör idag om det inte blir bättre över tid då hon verkligen visar på att hon är störd utav rosslet. Hon har även blivit mindre aktiv och sover mycket mer än övriga. Dock äter och dricker hon än så länge. Försökt lyssna på lungor men tycker det är svårt att avgöra huruvida det ska låta och inte. Övriga kullsyskon är fullt friska och som vanligt. Dem står inte i drag, och i det lugnaste rummet med knappt någon aktivitet.

Ska kontakta uppfödaren, men tänkte höra med er här också då jag vet att det finns kunniga uppfödare som säkert har bra svar och tips.. Hon är den som är allra mest skeptisk och skygg, ogillar händer och 'hissar' lätt upp sig. Hur skulle ni göra i min position? Hur tycker ni rosslet låter? Vad kan man förvänta sig, om det eskalerat en hel del på bara en vecka..? Kan det ha kommit i.o.m stressen?

Annons:
ariama
2017-08-01 07:03
#1

Jag vet inte om det finns så mycket mer att säga egentligen. Tycker du har bra koll själv, och beslutet är ditt: medicineringsförsök eller avlivning.  Om du väljer avlivning ska du inte ha dåligt samvete. Själv har jag aldrig försökt medicinera, bara hört de som gjort och ändå inte blivit av med det.

Vad jag skulle göra? Jag har uppfödning (mkt liten, men ändå) och kan inte ha kvar rosselmöss så jag avlivar tyvärr såna. Men hon skulle få en vecka på sig, med lugn och ro och extranyttig mat för att se om hennes immunförsvar kan klara av det här. Men oddsen är små, hon rosslar mycket i mina öron.

"Givetvis" har det dykt upp på grund av att en flytt medför extra stress för immunförsvaret, tänker jag.

Men egentligen vet jag inte sådär jättemycket om Rossel, för det är en av de få saker som jag är relativt förskonad från. Ville bara att du ändå skulle få något svar på din fråga.

Grodan
2017-08-01 12:37
#2

Beklagar. Det är inte roligt med Rossel på varken mus eller råtta. 

Och problematiken ser ju likadan ut. På råttor har jag haft noll tolerans i avel och det har lett till att nästan alla rosselproblem är borta. På mössen gör jag nu likadant.

Så benägenheten att utveckla Rossel är ärftligt. 

Musen är från uppfödare - är det en seriös sådan behöver hen ev avsluta rossel-linjer om hen har sådana… 

❤️

Jag tycker att en rejäl boost i utfodringen absolut kan hjälpa. Ge musen ca 2 veckor med extremt nyttig mat - läs våra trådar här om det.

Sedan kan givetvis rätt inriktad medicin hjälpa, men det kräver då provtagning och lite utredning.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

axa
2017-08-01 14:01
#3

Tack så mycket för svar! ❤️

Jag ger henne några veckor, och letar upp de trådarna. Hittade tidigare en rossel-tråd där det stod om bra foder, får gå och införskaffa mig det allra bästa för dem och hoppas på det bästa. Låter henne vara helt med undantag för städningen. Även om jag inte haft dem länge så är jag redan så befäst vid de små liven, och det var specifikt hon som fångade mitt öga, även om hon har mycket 'humör'. Känns som att hon ändå på något sätt var menad till att hänga med.. 

I alla fall, blir det inte bättre så låter jag henne somna in, även om jag verkligen hoppas att det inte blir utvägen :)

Grodan
2017-08-01 17:34
#4

Jag håller en tumme!


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: