Bur, strö, inredning & tillbehör

Dokumentstrimlat papper 🌳

2017-08-10 13:52 #0 av: Grodan

Jag Àlskar sÄnt. Mössen Àlskar det givetvis mer.

Jag ser att pÄ de kontor dÀr jag stÀdar sÄ samlar de ihop doku-strimlat papper i sÀckar och slÀnger. Jag ska samla mod till mig och be om att fÄ... Bara tycker det Àr lite pinsamt.

Och varför har jag FORTFARANDE inte köpt mig en doku-strimlare?

För att jag om jag fĂ„r vĂ€lja och vraka o vara jobbig osv faktiskt vill ha sĂ„dan som strimlar 0.5 mm och inte 0,7... och den ska fasiken inte kosta skjortan.  och inte vara för stor osv... sen har jag nog eg aldrig haft nĂ„gon bra kontorsdel i mitt hem, sĂ„ jag har vĂ€l eg inte plats... 

SÄ jag river fortf för hand.

Hur gör ni? Har ni doku-strimlare?

VĂ€rd 4 mus-ifokus - VĂ€lkommen!   <:3 }~~~  arinellaÂŽs rĂ„ttuppfödning

AnmÀl
2017-08-10 16:48 #1 av: Persilade

Har turen att makens kontor strimlar. SĂ„ han tar med en sĂ€ck hem nĂ€r vi behöver pĂ„fyllning. En sĂ€ck rĂ€cker dock urlĂ€nge! â˜ș

AnmÀl
2017-08-10 16:59 #2 av: ajanki

Jag river för hand :)

AnmÀl
2017-08-10 17:27 #3 av: Tsunamis

Jag river för hand. Köpt 2st av de lite billigare för 100-200kr ungefÀr men trycket man i för mycket papper sÄ brÀnns motorn. SÄ köp inte för billiga maskiner...

MvH   SE-Tsunamis   hemsida   ~   email   ~   Facebook
SajtvÀrd pÄ Gerbiler ifokus

AnmÀl
2017-08-10 17:51 #4 av: Grodan

#1 Precis, jag veeeeet! Det Àr underbart! Jag hade 0,5 strimlad telefonkatalog i flera sÀckar - rÀckte flera Är. BÀsta bomaterialet jag haft.

#2 Ja, jag river ocksĂ„ för hand... och nu har det minskat med reklam och post och hĂ€r finns inget att riva sönder lĂ€ngre riktigt... haha... (en gĂ„ng tog jag gamla böcker och strimlade samt gav  hela till mössen, men det dammade som tusan)

AnmÀl
2017-08-10 17:51 #5 av: Grodan

#3 Ok. Vad Àr billig? LOL

AnmÀl
2017-08-11 16:12 #6 av: jollycox

Dokumentstrimlat papper Àr bÀst! Mamma strimlar pÄ hennes jobb Ät mig. Jag anvÀnder dock endast tidningspapper dÄ jag tycker att vanligt papper Àr för hÄrt. Om jag hade haft fler Àn en mus eller planer pÄ att skaffa fler möss hade jag lÀtt investerat i en dokumentstrimlare.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

AnmÀl
2017-08-11 18:48 #7 av: Grodan

Det finns ju sÄ mkt olika slags papper att strimla. Silkespapper tycker jag bÀst om. Det blir sÄ fluffigt.

AnmÀl
2017-08-14 16:16 #8 av: Alwyn

NÀr jag testade dokumentstrimlat papper fick mina djur luftvÀgsproblem, sÄ jag fick slÀnga allt. Det blev liksom dammigt.

AnmÀl
2017-08-14 17:29 #9 av: Grodan

#8 Vad för slags papper var det? Jag har mÀrkt att viss typ av papper (som ex i böcker) dammar mer Àn vanligt vitt kopierings-/rÀknings-/brev-papper typ.... Tidningspapper tycker jag inte heller dammar sÄ mkt, men kanske Àr skillnad pÄ tidning och tidning?

AnmÀl
2017-08-15 18:22 #10 av: jossa5

Hm, har aldrig strimlat papprena Ät mina djur. Dom fÄr nÄgra sidor tidningspapper i botten, sen har dom att göra. :) Lite toapapper slinker ner ocksÄ sÄ det blir lite mjukt med. :)

AnmÀl
2017-08-16 07:59 #11 av: ariama

En fundering jag har omkring tidningspapper och trycksvÀrta till mössen, strimlat eller inte.

Jag har ju tumörer pÄ mina möss. Alla mina möss fÄr tumörer, vanligast mellan 9-11 mÄnader, men kan fÄ tidigare ibland och senare ibland. Antingen Àr det en mycket smittsam och aggressiv form av virus (jodÄ, Àven helt obeslÀktade inköpta möss fÄr tumörer, samt deras avkomma), eller sÄ Àr det nÄgot i miljön.

Det enda som varit konstant i miljön genom Ären, till alla mössen, alltid, Àr att jag haft tidningspapper under bottenströet, samt att de fÄtt tidningspapper att bÀdda med. De har Àlskat det!! (Typ Dagens Nyheter, Metro, Lokaltidningen, dvs mjukt tidningspapper)

Sedan i höstas/vintras Àr allt tidningspapper bannlyst hÀr, för att se om det kan ha nÄgon inverkan pÄ tumörerna. Det Àr frÀmst trycksvÀrtan jag funderar över (svart och/eller fÀrg).

De Àldsta helt trycksvÀrte-fria mössen jag har Àr Ànnu endast drygt 5 mÄnader sÄ jag har inget facit Àn.

AnmÀl
2017-08-24 12:22 #12 av: Grodan

Äntligen har jag köpt SchrĂ€dder, 129 kr LIDL - strimlar 6 mm

AnmÀl
2017-08-24 12:45 #13 av: Tsunamis

Det Ă€r precis sĂ„nna jag hade som motorn dog pĂ„ Lipar

AnmÀl
2017-08-24 18:26 #14 av: Grodan

#13 men du dödade den genom att strimla flera Àn 6 st papper?

AnmÀl
2017-08-24 20:03 #15 av: Tsunamis

Haha ja det var ju mitt eget fel 😂

AnmÀl
2017-08-25 11:14 #16 av: Alwyn

Åh, ser fint ut. Dammar inte?

AnmÀl
2017-08-25 13:16 #17 av: Grodan

#15 DÄ vet jag vad jag inte ska göra...

#16 Inte nÀmnvÀrt, men klart det dammar lite. Kanterna Àr ju lixom fnasiga dÀr den skurit sÄ det borde utlösa damm. Men jag samlar det i balja/sÀck och rafsar runt sÄ dammet lÀgger sig i botten (inte kommit sÄ lÄngt Àn, men det Àr planen.).

AnmÀl
2017-08-25 22:21 #18 av: Alwyn

Nej jag vÄgar inte försöka mig pÄ det igen. Fick sÄ starka reaktioner pÄ djuren sist.

AnmÀl
2017-08-26 16:12 #19 av: Alwyn

Vi j

AnmÀl
2017-09-06 13:33 #20 av: Grodan

Jag Ă€lskar min schrĂ€ddör. PĂ„ riktigt. Allt strimlas. Nu vill jag ha massa snailmail igen sĂ„ jag kan strimla allt. AF, myndigheter o skit: skicka till mig... 

I en av honburarna (akvarium 70 L eller nÄt) har jag fyllt ÀndÄ upp med strimlat papper. Sedan har jag hÀllt mat över allt... De har jÀttekul. Jag ser inga möss, jag bara hör prassel och ser pappret röra sig...

AnmÀl
2017-09-06 15:20 #21 av: Tsunamis

Jag tycker det luktar sÄÄÄ mkt med papper i burarna. Har ju haft hö sedan en tid tillbaka, Willys Dogman hö som jag bara slÀnger in i frysen nÄn dag och sedan tar ut.

AnmÀl

Det finns en till kommentar till den hÀr diskussionen. Den Àr bara synlig för medlemmar pÄ iFokus. För att lÀsa kommentaren, logga in eller registrera dig pÄ iFokus.