Avel & Uppfödning

Någon slags garanti när du säljer möss?

2017-08-22 12:10 #0 av: ajanki

Tänkte höra med er som föder upp eller haft nån kull/kullar om ni ger nån slags garanti när ni säljer?

Jag har en 6-månadersgaranti som betyder att om musen dör inom 6 månader från köptillfället så får man en mus gratis. Dör den inom en månad så får man en ny mus eller pengarna tillbaka om man hellre vill det.

Jag har gjort så här sen flera år tillbaks. Och jag började med det när några möss jag köpt dog efter ett kort tag hemma hos mig (inte samma gång) fast jag inte utsatt dom för mina gamla möss bakterieflora utan hade dom i karantän.

Skulle vara kul att höra hur ni gör!?

http://anettesmousery.weebly.com/

https://anetteajanki.wixsite.com/myferrets

http://kennel-al-shen.weebly.com 

http://minarexkaniner.weebly.com

Medarbetare på mus ifokusHjärta

Anmäl
2017-08-22 12:28 #1 av: Tsunamis

Vissa möss lever ju bara 1-1/2 år. Så det var en generös garanti du hade!

Jag har inget uttalad sådan utan tar det case by case beroende på vad som händer. Är det något uppenbart fel inom 3 månader t ex. så är det absolut något jag gör åt saken.

MvH   SE-Tsunamis   hemsida   ~   email   ~   Facebook
Sajtvärd på Gerbiler ifokus
Admin på Möss samt moderator på hamster och gerbil som sällskapsdjur

Anmäl
2017-08-22 16:21 #2 av: Nordanälvens

Jag lämnar inga garantier. Alla möss är alltid välkomna tillbaka, oavsett anledning (de ska tillbaka om köpare ej längre kan ta hand om mössen). Om en mus blir sjuk eller dör tar jag det likt Tsunamis case by case. Är det risk för t.ex tumörer eller rossel i en kull så talar jag om det för köpare och så får de själva bestämma om det är värt risken. Vet jag inte om att det finns en risk för tumörer/rossel tar jag tillbaka musen och erbjuder en ny om musen blir sjuk inom en rimlig (eller snarare orimlig) tidsram.

Anmäl
2017-08-22 18:03 #3 av: Grodan

#0 Jag gillar din 6 månaders garantiHjärta, för jag tycker absolut att möss ska leva och vara friska mycket längre än 6 månader.  

Faktum är att jag inte haft någon garanti alls. Inte uttalad. Däremot har jag alltid erbjudit stöd/support så länge musen lever och vid sjukdom eller omplacering har jag hjälpt till så gott jag kunnat.

Förut hade jag en 2-veckors ångerrätt. Ifall livet hastigt förändras eller någon i familjen blir plötsligt allergisk eller att man inte till fullo förstod vad det innebär att äga möss/råttor.  Idag är jag inledningsvis mycket noga med att kolla upp allergi i familjen, att köparna känner till djuret de ska skaffa samt vet hur det ska skötas. Det köparna inte vet informerar jag om. Och summan av det är idag att omplaceringsfaktorn är rätt låg.

Just nu har jag bara sålt till/bytt med andra musuppfödare och jag tror och hoppas att vi kan komma överens om saker ifall någon av mössen från mig blir sjuka eller dör. Det har ju varit lite av en chansning då jag inte visste ifall de skulle klara av andra bakteriefloror och detta har jag informerat om.

---

Jag har sålt flera råttor till en mycket seriös människa i några år nu. För någon månad sedan köpte hon två hanbebisar. Efter bara 7-10 dagar blev den ena sjuk och hon blev tvungen att gå till veterinär. Försäkringen som hon tecknat hade inte börjat gälla (16 dagars karens) och hon fick betala dyrt för flera besök och medicin. Jag hade inte fått någon lön eller a-kassa på flera månader så jag kunde inte hjälpa henne och jag mådde så uselt av det. Jag blev tvungen att rakt ut fråga henne, utan negativ anspelning, vad hon förväntade sig av mig. Vad ville hon att jag skulle göra? För jag anser att det är fullt rimligt att faktiskt kräva sin uppfödare på stöd. Nu var det bara så att hon inte förväntade sig något annat av mig än moraliskt stöd samt kanske råd om hur råttan skulle botas. Fullt rimligt. Och när jag kan så går jag även in och stödjer ekonomiskt. I a f i sådana här fall, då vi pratar om en råttunge som inte ens är 2 månader gammal.

Att han blev sjuk plågade mig så djupt. Jag kunde inte sova och äta. Och jag var missnöjd med veterinären min köpare gick till. Men där kunde jag ju inte styra, tyvärr. Det tog ca 1 månad innan veterinären faktiskt tog reda på fakta om just den sjukdomen råttan hade och slutade att falskinformera min råttköpare. Tyvärr blev det ju då permanenta skador på råttan... Ledsen

Detta har lett till att jag funderat mycket över mitt ansvar som uppfödare och hur jag kan skydda djuren den första tiden i det nya hemmet. På hundar har vi valpförsäkringar. Men på smådjur?

__________________________________________________

Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~  arinella´s råttuppfödning

Anmäl
2017-09-02 09:45 #4 av: ajanki

#1 Ja, kanske generöst men jag tycker det känns bra!

#3. Tack! Hjärta Ja, jag tycker det känns bra att ge denna garanti och musköparna verkar uppskatta det!

http://anettesmousery.weebly.com/

https://anetteajanki.wixsite.com/myferrets

http://kennel-al-shen.weebly.com 

http://minarexkaniner.weebly.com

Medarbetare på mus ifokusHjärta

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.