Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 610 ggr
ariama
8/29/17, 10:36 AM

Glespäls, vad?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Någon som vet vad detta kan vara och/eller bero på?

Det började så sakta för 1,5 - 2 veckor sedan, och har utvecklats större med tiden. Såg först ut som en liten reva i pälsen bara. Själva huden är okej (med ett undantag som beskrivs nedan). Det verkar inte klia eller irritera.

Pälsen/huden undersökt i 20 och 40 gångers förstoring i stereolupp.  Det finns inga djur eller kryp eller något levande eller något som rör sig, inte någon stans i pälsen, och allmäntillståndet är bra.

De är 6 tjejer i samma bur, varav en till har (hittils) svaga symtom. Resten syns inget på.  De andra mössen har inget liknande. Någon näringsbrist lär det knappast vara (men vem vet, alla förslag eller tankar är välkomna).

Fler bilder följer nedan, inklusive närbild på huden. Sätter bara in en bild i taget så de går att förstora.

Annons:
ariama
8/29/17, 10:37 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

En till bild.

ariama
8/29/17, 10:37 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Lite närmare.

ariama
8/29/17, 10:40 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Och så nära jag kan. Här syns det något. Mörka prickar, de verkar alla finnas i samband med hårstrånas bas. Men det är inget levande (kanske avföring? men … ??)

Olika storlek och form. Huden okej och opåverkad som sagt. Har tittat i stereolupp som sagt. Definitivt inget levande som kan synas i 40 gångers förstoring!

???

ariama
8/29/17, 10:43 AM
#4

Kan de mörka fläckarna/"grejerna" vara pigment som skyfflas ut, där hårstråna "gått av"?  Kan håravfallet vara hormonbetingat?

Tsunamis
8/29/17, 11:49 AM
#5

Barberad. Någon burkompis har tråkigt?

MvH  Tsunamis

ariama
8/29/17, 12:14 PM
#6

Barberad! 😮Aj då, Inte haft en tanke på! Faktiskt aldrig haft barbering förut.
Tack! Ska kolla upp noga.

Annons:
Grodan
8/29/17, 3:46 PM
#7

Precis, barbering. 

Finns det inget skrovel (ägg, gnetter, larver, bajs, hudfnas) på huden tror jag inte på någon slags kvalster..

Ett alternativ kan vara att hon kryper genom något och skaver bort pälsen då. Har haft en mus som gnagde i gallret och skavde bort päls på näsryggen pga det…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
8/29/17, 3:49 PM
#8

Apropå lupp, så vet jag inte om det räcker med 40 gångers förstoring för att tydligt se skabbkvalster, öronskabb, demodex mm. Den lupp jag använder har 100 gånger förstoring och det är det minsta jag rekommenderar.

Eller brukar du kunna se saker med 40 gångers förstoring?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
8/30/17, 8:55 AM
#9

#8. Egentligen är det väl bara hårsäckskvalster som inte går att se  med blotta ögat?  Och nej, jag har aldrig sett såna och har ingen aning om ifall det beror på förstoring eller förekomst.

Egentligen kan jag inte de här yttre parasiterna, förutom löss och pälskvalster.

Egentligen vill jag fortfarande ha svar på de här frågorna 😉
http://mus.ifokus.se/discussions/56c341b5ce12c47361004b57-loss-och-kvalster

Egentligen kräver dessa frågor att jag sätter mig ner och friskar upp minnet och sätter mig in i funderingarna, vilket jag inte gjort nu, eftersom jag inte har några fler svar att införliva.

ariama
8/30/17, 9:01 AM
#10

Jag tror,  och tycker det är lite kul, att de mörka (bruna) "grejerna" faktiskt är pigmentkorn som skyfflas ut i det växande hårstrået, fast strået är av och pigmentet blir fritt.

Tittar jag på ett pälsstrå i luppen kan jag ibland faktiskt se pigmentet som korn inuti strået.

Grodan
8/30/17, 4:19 PM
#11

#9 Du funderar över hårsäckskvalster?

Som jag nämnde där är den ju helt ny för mig… eller… hm…

På 90-talet när jag upptäckte skabbkvalster på mössen (och råttorna) så var de rätt rejält angripna faktiskt. De hade skrovlig hud, var kala och såg ut som en del hundar som inte klarat av sin demodex samt gått lite för länge med den (inte extrema vanvårdsfall dock!!!). Dessutom var mössen/råttorna ryckiga i beteendet och kliade sig mycket mycket…

På den tiden kunde ingen artbestämma (i a f inte de veterinärer jag gick till först). Dessutom fanns inga bra medel mot det heller… Så jag fick gå en lång resa där… Men i a f så när djuren blev fria från det, blev det en sådan oerhörd skillnad. Faktiskt har jag inte sett så svårt angripna möss/råttor på mycket länge (såg dock några vanvårdsfall under senare 90-tal samt början på 2000 där det var illa, men då sköttes ju inte djuren).

Men det har ju kommit in massa nytt med transporter… och blandning av djur (folk har så många olika djur och när ohyra byter värddjur blir det svårt att hänga med…)


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
8/31/17, 7:01 AM
#12

Framför allt är det ju idag så enkelt att bota och hålla efter! En dutt stronghold i nacken, och hokus pokus BORTA. Oavsett sort av parasit dessutom.

Det var inte många år sedan, högst 10, som det talades om upprepade bad med xxx (vad det nu var), vilka mediciner som var verksamma och hur de kunde användas,  och hur man kunde "tvångsmata" Ivomec, vilken sort (pasta? hund, häst?) och i vilken mängd, hur ofta och hur många gånger.

Parasiter behöver ju inte vara problem idag, om det inte tillkommer bakterier och svamp.

Därför vill jag återigen påminna om, att behandlar det gör man när man SER angreppen, inte "i förebyggande syfte", och kanske behöver man inte alltid titta så noga ens. För om det blir problem så ser man det, vare sig man vill eller inte (om man gör regelbundna bra hälsokontroller på sina djur). 

Risken för resistens finns alltid, och Stronghold ska vi vara glada över och rädda om.

Grodan
8/31/17, 7:18 PM
#13

#12 Alugan fanns på 90-talet. Sebacil fanns sen.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Upp till toppen
Annons: