Annons:
Etiketterburströinredningtillbehör
Läst 806 ggr
[Chicrest]
9/2/17, 10:03 PM

Ska äntligen bli med möss

Är ca 3-4 år sedan mina möss somnade in och nu är det äntligen dags att utöka familjen igen med tre små honor 😌 Har lite frågor som jag hoppassa kunna få svar på, om det redan finns trådar om detta ber jag om ursäkt, har läst så ögonen snart trillar ut 😜 Buren kommer bli ett detolf vitrinskåp, (eller tycker ni det blir för lågt för bra klättermöjligheter, tänkte att man kan ju få in mycket renar och rep) och ska försöka göra det så naturtroget som möjligt. Finns det något underlag som liknar jord/bark men som ändå har en bra uppsugningsförmåga och som håller lukten i schack? Tips på annat bra bottenströ annars? Som man kan köpa i storpack då jag har hamstrar, tål ej granngårdens lättströ Finns det något bra färdigblandat torrfoder man kan köpa eller är det att blanda själv som gäller för att få bra mat till dom? Buren komme ju bli ca 163x43, behöver dom då ha ett springhjul? (Eller möss kanske inte ska ha hjul? Kommer googla detta efter att jag satt in inlägget 😜)

Annons:
ajanki
9/3/17, 11:08 AM
#1

Vad roligt att du ska bli med möss igen!

Har du satt nån plats invändigt i detolfen?  Jag vet inte riktigt hur en detolf ser ut men antar att den är av trä? Möss är ju ganska duktiga på att grisa ner så jag tycker det är svårt med trä till dom. Men ytan på buren är ju jättebra till tre möss :) Om dom har mycket klättringsmöjligheter och ytor att röra sig på så behöver dom inget hjul. Det där med hjul är ett ämne som diskuteras ofta och vilt😉

Jag tillhör dom som tycker att mössen kan få ha hjul om det är stort nog så att dom inte får ont i ryggen av det och om dom inte blir stressade av det,  Men du ser säkert själv på dina möss om dom behöver mer stimulans än vad dom får i buren. Man kan ju ha ett hjul på motionsbordet också om man använder sig av ett sånt. 

Jag tycker att det bästa fodret är det som man blandar själv.

Strö vet jag inte vad jag ska föreslå då jag använder lättströ och tycker att det är klart bäst för sitt pris! :)

Lycka Till med dina möss❤️

[Chicrest]
9/3/17, 11:34 AM
#2

Det är ett vitrinskåp av glas 😊 Ja lättströ är väldigt omtyckt av alla hamstrarna jag har haft, får dock ofta problem när jag städar och rotar i det men kanske sånt man får ta 😁

ajanki
9/3/17, 12:39 PM
#3

Jaha är det av glas! Då funkar det ju jättebra ☺ Så synd att du reagerar på lättströ.

Nordanälvens
9/4/17, 12:33 PM
#4

Jag trippar in här litegrann och tipsar om ett strö som heter Chipsi Super! Det är det absolut bästa ströet jag någonsin testat. Kan vara dyrt, men väl värt det. Finns på zooplus.se men det är billigare på danska sidan, zooplus.dk!

Nordanälvens Musuppfödning
nordmuslingar(a)outlook.com
🏳️‍⚧️ Han/honom

Grodan
9/4/17, 1:42 PM
#5

Finns det något underlag som liknar jord/bark men som ändå har en bra uppsugningsförmåga och som håller lukten i schack?

Mja, alltså det händer ju saker hela tiden på marknaden" bottenströ till smådjur", men bark och jord har ingen uppsugningsförmåga alls. Det brukar göras flis (fyrkantiga små bitar på ca 5 mm) av al och asp. Jag föredrar asp då den har oerhört bra uppsugningsförmåga. Alflis visade sig också vara ett sämre alternativ till möss av flera anledningar men mest pga att det gav dem sår i trampdynorna. Sen har det även funnits björkflis/björkspån men det är inte jättevanligt. Gran och tall har inte riktigt lika bra uppsugningsförmåga så jag själv undviker strö av dessa (vanligt kutterspån, chipsi mm). Just nu blandar jag lättströ  med pappersströ (pellets av återvunnet papper - finns flera fabrikat, vanligast är Toa-lätt).  Papperspellets är för hårt och ibland vasst att enbart ha som bottenströ, men funkar annars ganska bra när man blandar ut med något mjukt strö.

Nu när du inte tål lättströ får du tyvärr kolla efter alternativ. Aspspån kan ju vara ett tips, men det är väldigt dyrt och kommer inte alltid i storpack. Aspflis kan man köpa i 12kg säckar och de ligger på typ 250 kr, men är lite meckigt att få tag på…

Halmpellets tycker jag har väldigt bra uppsugningsförmåga, dock dammar det väldigt så jag var tvungen att sluta med det. 

Jag anser inte att det finns något komplett torrfoder till möss och inte heller något som är bra, så jag föreslår att du blandar själv. Mina recept måste kompletteras med färsk mat. Djurlycka har kompletta recept som du kan få tillgång till för en tjuga.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[Chicrest]
9/4/17, 3:18 PM
#6

#5 köpte receptet på djurlycka och på det ena receptet står det att man måste komplettera det med vitamin d och kalcium. Gör man det genom färskmaten och vilken sort isåfall för att ge dom en lagom dos av det? Eller finns det något tillskott man blandar i maten? Kommer nog bli lättströ ändå till dom, då jag har många hamstrar vill jag ha något drygt, får helt enkelt undvika att rota för mycket i ströet i den mån det går 😁 Många frågor nu men vill att dem ska få det så bra som möjligt 😊 tack till alla er som ger er tid att svara ❤

Annons:
Grodan
9/5/17, 6:28 PM
#7

#5 Kalk är lätt, bara spara alla äggskal och ge mössen. D-vitamin finns rikligt i fisk, så ge mössen lite fisk. Fiskrens går bra, och gärna rått!


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[Chicrest]
9/7/17, 6:10 PM
#8

Äggskal blir lätt då vi har egna höns 😁 såg att man kunde mixa i hela ägg och massa annat gott i röror och ge dom, hur ofta ska man ge äggskal och fisk? Harr lite smått börjat fixa iordning deras bur men än är lite småfix kvar såsom nätlock och få upp vattenflaska och lite rep dom kan klättra på. Men vad tror ni än så länge? Något mer som behövs eller något jag bör ta bort?

[Chicrest]
9/7/17, 6:10 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9
isabella93
9/7/17, 6:21 PM
#10

Ser fint ut :) 

Men jag kan tipsa om att det utdragbara röret inte lär bli särskilt långlivat om du har det i buren, testade det någon gång och de gnagde sönder det ganska rejält på bara en dag. Så det funkar nog bättre på en rastplats. 

Om du har möjlighet att hänga upp saker i taket brukar diverse fågelleksaker i trä vara populärt att klättra på.

Grodan
9/8/17, 5:39 PM
#11

#8 Mina möss har i stort sett alltid tillgång till äggskal, så de kan äta när de vill och behöver. Nuförtiden kör jag endast med rå äggula i röror/geggor. Det ger jag en gång i veckan.

#9 Shitt, vilket lååååååååååångt akvarium…  

eller är det en hylla? vad är det för stängselanordning?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

isabella93
9/8/17, 5:42 PM
#12

#11 Ser ut att vara en Detolf från Ikea: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/10119206/#/80269122

[Chicrest]
9/8/17, 7:27 PM
#13

Det är ett detolf vitrinskåp…😁

Annons:
Grodan
9/9/17, 4:55 AM
#14

Ok. 

Men Chicrest… varför  har du lämnat oss????


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: