Annons:
Etiketterburströinredningtillbehör
Läst 402 ggr
Novachan
2017-09-07 19:02

Öppet akvarium

Hur stor är rymningsrisken om man har möss i akvarium utan något form av lock, alltså helt öppet? Hur högt kan mössen liksom hoppa? Om man har lagt in klättergejer i buren borde ju rymningsrisken vara större men om man inte har några är rymningsrisken noll? Och är den även liten om man har låga klättergejer?

Annons:
ariama
2017-09-08 10:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 6
Förhandsgranskning av bild 2 av 6
Förhandsgranskning av bild 3 av 6
Förhandsgranskning av bild 4 av 6
Förhandsgranskning av bild 5 av 6
Förhandsgranskning av bild 6 av 6
#1

Det är så helt olika, beroende på vad du har för sorts möss. Möss kan vara så olika!

Jag har haft öppna burar i 11 år. Inte alla har klarat det. Några få har varit rymlingar och hoppat ner på golvet, oavsett vad jag har gjort, de måste ha tak/lock. Några få har ramlat ner i misstag, men oftast bara en gång, och mycket sällsynt.

Men med de allra flesta har det aldrig varit några problem. Ramlar gör de inte i första taget, om man ser till att de har kanter som de får bra tag om med tassarna, och inte glider. De har en otrolig balans, och kraft i tassarna, möss är smidiga djur.

Du får prova dig fram och se vad det är för sorts möss du har. 🙂

ariama
2017-09-08 10:29
#3

När det gäller om möss hoppar från botten upp till kanten, beror det också på vad du har för sorts "rymlings-benägenhet" på dina möss. De flesta gör inte det, men möss kan hoppa mycket högt om de vill, så du får prova dig fram med det också.

Och jo, givetvis hoppar yngre möss både högre och mera än gamla stadgade (fullvuxna) möss.

Grodan
2017-09-08 17:30
#4

Jag minns en smart grej, fast minns inte vem det var som gjorde det, men hon limmade tyg (typ fleece) på akvariekanten så att mössen kunde få bra fäste och inte halkade.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: